hampusforev Postad 18 november 2008 Postad 18 november 2008 Hellå, Jag har tänkt skjuta nästa film på Tri-X super16, och som telecine har jag tänkt köra på scanning till HDCAM-SR. Jag tror dock inte jag helt har greppat formatet. SR står helt enkelt för Superior Resolution, och har färginformation 4:4:4, vilket är all well and good. Problemen börjar dock dyka upp när det gäller redigeringen, hur överför man materialet i 4:4:4 till datorn för att redigera i FCP? Jag var under uppfattningen att det bara var att "fånga" materialet med en HD-kamera, men har läst på lite nu och är jäkligt förvirrad. Hur exakt fungerar HDCAM-SR, måste man ha en speciell bandare? Är det mer värt att låta posthuset överföra materialet till hårddisk, även om detta lägger till 10 000 kr. på notan? Tack så mycket sötnosar 0 Citera
Dario Postad 18 november 2008 Postad 18 november 2008 Om du fångar det till HDCAM SR så måste du hyra en bandare (räkna med 3000 kr+moms/timme) samt antagligen ha något dyrt kort i datorn för att kunna koppla in den. Jag har inte gjort så själv, jag fick mitt på hårddisk som filer istället. Då kan du få det antingen som TIFF-sekvens (tex. till Avid eller Premiere) eller DPX sekvens (till FCP). Tar du till hårddisk går de antagligen via HDCAM SR temporärt, och lägger sedan över det till filer med en (dyr) utrustning. Men det kan vara en billigare väg för dig. 0 Citera
Max_H Postad 18 november 2008 Postad 18 november 2008 Du behöver ett kort som supporterar Dual link SDI - dvs SDI x 2. Det finns Decklink-kort som fixar detta utan att kosta extrema summor - Decklink HD Pro för ca 12-13 tusen. Du behöver däremot lägga en hel del på diskarna och kontrollerkortet...: 10 bit @ 1920 x 1080 @ 50i 4:4:4 = 198 MB/sek, eller 695 GB/timme. Du kan köra en lågbudget variant med ett gäng SATA-diskar i en extern låda eller två (räkna med minst 6 - 8st diskar) och en Sonnet-kontroller och det kanske funkar alldeles utmärkt. En 4-diskars raid räcker i teorin, men det är tveksamt när disken börjar bli full. En annan variant är att, som du säger, låta ngn annan scanna och digitalisera till en disk. Sedan kodar du om och klipper med lågupplösta filer som du "relinkar" till de högiupplösta filerna och gör en master av och låter samma (?) firma tanka ut en master på HDCAM SR. Sen går det ju alltid att fundera på om det måste vara SR - men där har jag för lite erfarenhet för att yttra mig... /Max 0 Citera
hampusforev Postad 18 november 2008 Författare Postad 18 november 2008 Tack så mycket för svaren, otroligt hjälpsamma. Dock är det lite väl mycket information för en som inte är helt insatt i de olika processerna, speciellt från dig Max_H, haha. Den slutgiltiga filmen skall vara på Blue-Ray Disc och vanlig DVD. Så en master på HDCAM-SR behövs inte, utan jag har tänkt klippa det i FCP och sedan bara bränna ut på lämpligt medium! Jag märker att jag inte alls kan tillräckligt mycket om postproduktion för att ens betänka alternativen. Anledningen till att jag ville höra efter lite angående HDCAM-SR formatet var mest för att slippa "medelmannen" och komma undan 10 000 kr. billigare, men då HDCAM-SR verkar behöva en speciell bandare så blir det nog billigare att låta posthuset göra överföringen. Aja, tack så mycket för era svar! Jag har en hel del att lära mig 0 Citera
OP5 Postad 22 november 2008 Postad 22 november 2008 om du väl sattsar så mycket resurser så är det i mitt tycke självklart att du även skall mastra den i HDcamSR för framtida bruk. Känns lite som slöseri annars. 0 Citera
video_sync Postad 2 december 2008 Postad 2 december 2008 om du väl sattsar så mycket resurser så är det i mitt tycke självklart att du även skall mastra den i HDcamSR för framtida bruk. Känns lite som slöseri annars. Finns billigare och lämpligare alternativ för arkivering av videomaster i dagens läge. Att banda eller överhuvudtaget hantera HDCAM SR är dyrt och prestanda krävande. Däremot är HDCAM SR ett enormt bra, pålitligt och precisionsartat format som väl är värt vartenda öre för den som har budget för formatet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.