Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Har de senaste dagarna ägnat åtskilliga timmar till att hitta den "perfekta" kameran för mig, men inser ju givetvis att den inte finns. Det är alltid för- och nackdelar och enbart genom att ställa de mot varandra och sin egen smak så kan man få fram ett beslut.

Tyvärr har jag allt för få val och jag hoppas kunna få lite hjälp härifrån. Vi kan börja med en liten checklista på vad jag tycker är viktigt:

[x] Ska helst vara axelkamera. Varför? Jag kommer att använda kameran till intervjuer, reportage, reklamfilm och förhoppningsvis även lite kortfilmer. Jag vill att kameran ska förmedla ett seriöst intryck och vara stabil på fältet.

[x] Ska vara HDV-kamera

[x] Ska kosta runt 30000 (+5000 max)

Hoppsan, var det inte mer än så? Egentligen är det grundkraven, men det är ytterst få som jag kunnat titta närmare på.

Sony HVR-HD1000 - billig men tror inte den riktigt håller måttet. Att den sedan bara har en ring att arbeta med gör att det går bort.

JVC GY-HD111 - verkar ganska schysst men saknar autofokus och bildstabilisering. Känns som att den kanske inte är värd 30000kr?

Blir väldigt frustrerad på mig själv för att vilja ha axelkamera när det begränsar valmöjligheterna ordentligt.

Vad hade ni gjort i min sits?

Posted
Screw autofokus. Manuell ftw!!

Jag har funderat fram och tillbaka kring det där, och det är klart att det finns vissa fördelar med manuell fokus. Som jag ser det:

+ Förhoppningsvis riktigt bra byggd för manuell fokuseringen, förmodligen bättre än många av de som även har autofokus.

+ Blir ofta snyggare och kanske även mer genomtänkt när man tvingas tänka till

- Zooma och ändra fokus samtidigt, måste vara oerhört svårt?

- Kan inte vara särskilt lätt att filma sporter (kommer inte göra det men man kan ju vilja filma nån sportsituation någon gång)

? Kan inte vara särskilt lätt att fokusera om du gör en intervju t.ex. gående, eller?

Säg att jag kan leva med manuell fokusering, vad betyder avsaknaden av bildstabilisator i realiteten för en axelkamera som denna?

Posted

Axelkamera under 30kkr ?!?!

...och du vill inte ha Sonys jättebilliga (som egentligen bara är ett tomt skal i HDV-format)

eller JVC'n som är egentligen det enda du kan komma i närheten av med din budget.

Panasonic har en motsvarande som Sonys, AG-HMC70U (AVCHD format) i samma anda. "Tomt skal" i axelutförande. Jag nämner den bara för att visa var man måste lägga kvalitén för att komma ner till 25-30kkr

Vad jag hade gjort? Höjt budgeten eller skippat ambitionen med axelkamera.

JVC gör kameror under ~80kkr men de är inga fullblodiga axelkameror egentligen. Hälften så stora, men ligger på axel. Canon har semi-axelkameror XL-H1, där den billigaste varianten ligger på runt 50kkr skulle jag tro.

Ska man planera inköp av axelkameror oavsett format, så börja räkna med 80-100kkr och uppåt. (och det med standardoptik) Tom. de äldre formaten DV-cam och DVCPro är mycket dyrare än 30kkr. räkna med 80-90kkr UTAN optik.

Så länge du inte letar begagnat så lycka till.

Posted
Axelkamera under 30kkr ?!?!

Vad jag hade gjort? Höjt budgeten eller skippat ambitionen med axelkamera.

Bugar och bockar för ett mycket bra svar. I och med att jag inte har möjlighet att höja budgeten så skulle du valt att skippa ambitionen med axelkamera. Jag har själv spenderat en hel del tid att argumentera detta mot mig själv, men svaret blir alltid detsamma. Än så länge så är jag enbart inne på axelkamera, tyvärr. Känns som att jag skjuter mig i foten, men det får vara så tills vidare. Jag kanske ändrar mig till slut, men inte som det ser ut nu.

Detta medför dock att diskussionen tar en vändning mot hur jag bör värdera avsaknaden av autofokus och bildstabilisator. Vad innebär detta i praktiken? Att inte ha autofokus kan jag väl halvt föreställa mig, men jag vet inte vad det innebär att inte jobba med bildstabilisator.

Det lutar åt att jag kanske borde hyra JVCn en dag för att se vad jag tycker.

Posted

Autofokus är ganska sällsynt på proffsutrustning, vilket man får räkna med att en axelkamera är.

Sen att prova en kamera ett tag innan köp oavsett format eller användningsområde är något jag starkt rekommenderar.

Det är lite som att köpa en bil faktiskt. Man behöver känna på spakar och rattar och hur den känns att jobba med i trafiken. Det är för mycket pengar för att köpa grisen i säcken.

..oj oj.. många klyschiga meningar nu...

Posted
varför köper du inte en shoulder mount?!

du får en okej för 3 - 4000

Om du lär dig att läsa så skriver petterlindqvist:

"Ska helst vara axelkamera. Varför? Jag kommer att använda kameran till intervjuer, reportage, reklamfilm och förhoppningsvis även lite kortfilmer. Jag vill att kameran ska förmedla ett seriöst intryck och vara stabil på fältet."

Posted

jo jag kan läsa! men jag skulle säga att en shoulder mount är bättre än en vanlig axelkamera! om du varit med på inspelning med film kamera så har dom alltid shoulder mount för bästa möjliga stabilitet!

Posted

Man dömmer hunden efter håren.

Adrijan det jag tror de försöker förklara är att det har inte med bara med att få en stabil bild utan det är "looken" som man som fotograf får, och det spelar roll ibland.

Man får ett mer seriöst bemötande om man använder en större kamera, framförallt i intervju sammanhang. Det kanske känns löjligt att det ska vara så, men faktum är att när man söker kunder osv. så tycker kunderna om när utrustningen ser professionell, stor, dyr och avancerad ut (aka axelkamera). Det i deras ögon är ofta lika med hög kvalité och det i sig kan resultera i en större chans att de är villiga att beställa en för uppdrag = pengar

Nu vet ju de flesta här inne säkert att storleken inte alls har någon betydelse, i många fall iaf. :) ..men från den okunnige och kundens håll så är det en annan sak.

Så tror jag petterlindqvist menade med seriöst intryck och vara stabil på fältet iaf.

Posted
Man dömmer hunden efter håren.

Adrijan det jag tror de försöker förklara är att det har inte med bara med att få en stabil bild utan det är "looken" som man som fotograf får, och det spelar roll ibland.

Man får ett mer seriöst bemötande om man använder en större kamera, framförallt i intervju sammanhang. Det kanske känns löjligt att det ska vara så, men faktum är att när man söker kunder osv. så tycker kunderna om när utrustningen ser professionell, stor, dyr och avancerad ut (aka axelkamera). Det i deras ögon är ofta lika med hög kvalité och det i sig kan resultera i en större chans att de är villiga att beställa en för uppdrag = pengar

Nu vet ju de flesta här inne säkert att storleken inte alls har någon betydelse, i många fall iaf. :) ..men från den okunnige och kundens håll så är det en annan sak.

Så tror jag petterlindqvist menade med seriöst intryck och vara stabil på fältet iaf.

okej det va lite otydligt skrivet tycker jag.. själv tycker jag att om man kanske köper till ett shoulder mount och ett kompendie så ser kameran väldigt proffsig ut men det kanske bara är en smaksak :S

tycker det är tråkigt när man ger tips så får man omotiverad utskällning tillöbaka på att man inte kan läsa.. kanske töntigt men man blir lätt osugen på att hänga här på forumet då!

Posted

Jag kan hålla med, samtidigt som jag tycker att vad som sker på forumen sker på forumen, och det är sälla någon man ska ta personligt. Folk menar oftast inte så illa som det låter pga. att skriftspråket inte visar tonen eller kroppspråket. Så du ska nog inte ta illa upp. Bara att borsta av sig och gå vidare.

Posted

Kimster har helt rätt i sin analys av det jag skrev från början, och jag håller helt med om resonemanget om ett "seriöst" intryck. Även om man tycker att det kanske kan verka lite löjligt så är det så det ser ut, och det är svårt att ändra på. Jag tänker då främst på intervjuer.

Däremot vill jag även lyfta fram Adrijans förslag. Forumet här är ett diskussionsforum, och andra idéer ska givetvis också lyftas fram. För mig passar det inte, men det är helt klart en smaksak.

• 2 weeks later...
Posted
...tycker det är tråkigt när man ger tips så får man omotiverad utskällning tillöbaka på att man inte kan läsa.. kanske töntigt men man blir lätt osugen på att hänga här på forumet då!

Ingen tvingar dig att hänga på det här forumet.

Posted

Tycker det är helt löjligt att man ska köpa en kamera efter utseende. Själv har jag filmat en hel del musikvideos med min lilla HV30. Nästa video är ADL running from love ft. Freddie Cruger.

ADL är en stor artist och jag håller med om att det är lite spännande att se reaktionerna när man kommer med en HV30 men samtidigt är det riktigt ballt oxå. Jag lägger tusen gånger mer energi på att få bra slutresultat än att gå runt och försöka se profsig ut med flashig utrustning. Det handlar om kretivitet, inget annat. Jag har även jobbat åt Nokia och Absolut Vodka med lite projekt. Dessutom så har man inte utrusningen med sig när man har möte med kunderna. Och när jobbet är beställt så är det beställt, sak samma vad man kommer med för kamera. Ditt portfolie ger kunden trygghet, inte utrustningen.

Posted

Aa just det. Jag brukar fakturera 126.000 + moms då jag både filmar och klipper ihop det med mobilen.

Nej, men ibland kan det göra skillnad. Tror också att kunden (särskilt om det är en ny kund) känner större trygghet om man kommer med rejäla grejer.....

Posted
Aa just det. Jag brukar fakturera 126.000 + moms då jag både filmar och klipper ihop det med mobilen.

Nej, men ibland kan det göra skillnad. Tror också att kunden (särskilt om det är en ny kund) känner större trygghet om man kommer med rejäla grejer.....

Absolut. Jag har flertalet vänner med 10+ år i mediebranchen med den erfarenheten, och vet själv vilken inverkan en stor utrustning kan ge. Samma princip och erfarenhet gäller i fotobranschen.

Man dömer hunden efter håren många gånger, och har man själv det som leverbröd gäller det att sälja sig med hur man ser ut, och dit räknas ofta utrustningen.

Posted

Kommer man till ett kundmöte och börjar vifta med en stor kamera (foto eller film) tror jag nog kunden blir skeptisk. Det kunder tittar på i första hand är dina meriter, dvs. vad andra säger om dig. I andra hand kommer din portfolio. Kamerautrustningen kommer nog långt ned på listan.

Posted

Känns som ni missuppfattar var tyngden handlar om.

Spekulera gärna. Men eftersom jag går på erfarenhet så håller jag inte med att man ska negligera storleken. Dessutom handlar det aldrig om att "vifta" med någonting, i vissa fall är rent av kunden själv "intresserad" av att titta på vad man har. Sådana frågor får jag jämt, även på mitt andra jobb som inte är beroende av pengainkomst från video.

Ej heller är en kund lik den andre. Men det finns ett mönster med att det kan i vissa/många fall INDIREKT hjälpa dig att få kunder med hjälp av vad du har för utrustning. Ni som har erfarenhet av motsatsen får gärna berätta om det, för självklart gäller detta inte alla fall.

Sen vet väl vem som helst att det är på meriter/kompetens man får jobbmöjligheter, näst efter kontakter. Men tänk efter själva, t.ex. hur ni klär er på en arbetsintervju (för er som varit på en sådan). Inte talar kläderna om hur duktig man är?, men ändå förväntas man komma vårdad, och i vissa fall väldigt vårdad med skjorta slips motsv. beroende på vilket jobb. Men oavsett; din "look" ger ett signalvärde om hur ambitiös och uppriktig du är, och kan spela roll i din uppgift att sälja dig själv. Detta signalvärdet gäller även bilar, pennor, telefoner, datorer, och 'kameror', allt beroende på vilken typ av jobb det handlar om givetvis.

Vad jag själv kan spekulera i sen är kanske hur det ser ut i framtiden, då allt bara blir mindre och mindre, och senare kanske ingen är van vid att se stor utrustning och stor utrustning har förlorat stämpeln "proffsutrustning". Då kan storleken ha tappat sitt värde totalt och kanske tom. ge motsatt effekt. Vem vet.

Posted

Jobbet jag gjorde till Nokia Filmades faktist med en Mobiltelefon.

Självklart va det en Nokia telefon så dom va stolta över resultatet. inte riktigt 126 000:- men jag ska inte klaga :)

Posted
Kommer man till ett kundmöte och börjar vifta med en stor kamera (foto eller film) tror jag nog kunden blir skeptisk. Det kunder tittar på i första hand är dina meriter, dvs. vad andra säger om dig. I andra hand kommer din portfolio. Kamerautrustningen kommer nog långt ned på listan.

Men, det är väl inte så ofta man tar med sig kamera + lampor + stativ, bara för att prata med kunden?