jonkanon Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 Jag har börjat pilla med kortnoveller. Jag har läst så många dåliga som är utgivna så då tänkte jag att jag kan också göra det. Skriva dem, inte få dem utgivna. Men det vore ändå trevligt med feedback från andra ungefär som med manus här på voodoo. Så ni som skriver för flera format, var finns voodoo för novellförfattare? Gärna inget pretentiöst ställe för då skulle jag nog bara ses som tossig, jag är nybörjare på detta och materialet är därefter. Det känns skönt att skriva och vara klar. För manus är lite nedslående i längden när man inte kämpar vidare, ett klart manus är bara halvfärdigt. Sen fattas bara ett mirakel innan det är helt klart. Novell känns lämpligare för att hålla ångan uppe i detta skedet, och nog för att man ska vara lika noga som med manus, men det känns som man kan skriva lite hur som helst och ändå få ihop det ;) Vad har ni för tips, eller ska jag slänga upp dem i manustråd eller liknande som någon slags kvasiförlaga till ett manus som inte blir av??? Det är nog pace som bestämmer där, fördelen är väl att jag känner mig mer hemma här och vet att i alla fall några kommer missförstå mig rätt :) /j 0 Citera
jonkanon Postad 8 november 2008 Författare Postad 8 november 2008 Ska kolla lite på den, mer tips om någon har :) 0 Citera
Shelly Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Jag personligen tycker att det är väldigt svårt att hitta sådana sidor. Här på Voodoo är alla (de flesta) okay med att man säger vad man tycker, karaktärerna är klena eller vad det nu kan tänkas vara men på alla dessa ”novell” sidor så är det fullt med självskärande fjortisar och det är bara rakblad och vampyrer och de blir inte glad om man säger att saker och ting kan bli bättre…och man får mest svar som ”Skit” eller ”Skitbra!” viket inte är så hjälpsamt fast det sista boostar i alla fall ens ego. Hur som helst, StenRs tips är bra och sedan har vi Haket och sockerdricka. Av dessa tre känns poeter.se mest seriösa. 0 Citera
hampusforev Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Poeter.se kostar ju pengar? Så var det i alla fall när jag reggade mig där. Annars är http://www.online-literature.com, den är ju på engelska så det blir kanske svårt att få feedback på dina noveller, haha. Om du inte vill skriva på engelska, det gör jag, jävlans saftigt språk, ye olde english. 0 Citera
StenR Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Poeter.se kostar ju pengar? Så var det i alla fall när jag reggade mig där. Annars är http://www.online-literature.com, den är ju på engelska så det blir kanske svårt att få feedback på dina noveller, haha. Om du inte vill skriva på engelska, det gör jag, jävlans saftigt språk, ye olde english. poeter.se kostar inget men (som vanligt på sajter) så kan du bli stödmedlem, då får du skriva fritt antal texter, skicka fritt antal meddelanden, skapa böcker, ladda upp bilder till egna gallerier, skapa en egen unik adress till din sida. Är inte så aktiv så att jag behöver det,vet inte vad det kostar. 0 Citera
Pace Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Steget från novell till filmmanus är inte så stort. Flyttas därför från Filmcafét. 0 Citera
jonkanon Postad 10 november 2008 Författare Postad 10 november 2008 Steget från novell till filmmanus är inte så stort. Flyttas därför från Filmcafét. Kan detta då betyda att det är ok att publicera novell som inte är skrivet på manusmanér? Du säger att steget inte är så stort :) /j 0 Citera
ilike Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 Har faktiskt letat efter någon liknande site men inte hittat något heller. Säg gärna till om du hittar någon bra. Skriver själv en del noveller men håller just nu på med en NanoWriMo roman som säkert kommer ta ett tag till. Om du är sugen på att försöka starta något skulle jag kunna lägga upp ett forum men det kommer bli en hel del jobb att dra folk till ett sådant ställe så man får så många besökare att det blir tillräckligt med inlägg. PMa mig gärna om du är sugen. Annars kan jag gärna kolla vad du skrivit och ge ärlig kritik. Bara att skicka. 0 Citera
Insaniac Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 Steget från novell till filmmanus är inte så stort. Flyttas därför från Filmcafét. Steget från novell till filmmanus är ett jättestort steg. Det må vara ord på papper, men där slutar likheterna. Den största skillnaden är att det visuella i filmmanus får du i slutändan på en filmduk, medans i noveller målar du upp världen i huvudet. 0 Citera
Pace Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 Det var i jämförelse med forumen Filmcafét och Filmmanus. Men då blir det ytterligare en flytt till Diskussioner i stället. ;) Tack för korrigeringen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.