Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Rubriken kanske inte säger så mycket men jag ska försöka förklara hur jag menar. När jag har tankat in materialet till FCP så visar ljudmätaren att i vänstra kanalen är ljudnivån högre än i den högra. Är det normalt så? Jag har markerat som stereo när jag har tankat in materialet.

Nu kan jag utan problem justera så att bägge kanalerna har samma ljudnivå men, jag funderar om det inte är så det fungerar i FCP.

Någon som vet mer?

Neo

Picture 1.png

Postad

jag är ingen ljudexpert men hela grejen med STEREO är ju att man ska kunna ha olika ljud från två olika håll/högtalare. Om du testar MONO kommer du se att det blir samma nivå på båda då det går via en kanal. typ nått sånt.

enkelt svarat: Ja det ska vara så som du har det där.

edit: kom på en sak. det beror ju på vad du har spelat in i oxå. Mono? Stereo? är det mono kan man ju börja fundera på hur det blir olika nivå i V/H

Abbe

Postad
jag är ingen ljudexpert men hela grejen med STEREO är ju att man ska kunna ha olika ljud från två olika håll/högtalare. Om du testar MONO kommer du se att det blir samma nivå på båda då det går via en kanal. typ nått sånt.

enkelt svarat: Ja det ska vara så som du har det där.

edit: kom på en sak. det beror ju på vad du har spelat in i oxå. Mono? Stereo? är det mono kan man ju börja fundera på hur det blir olika nivå i V/H

Abbe

Jag har spelat in i stereo och kryssat för på FCP för stereo. Jag har dock hört att man inte behöver kryssa för "stereo" om man inte ska ändra mer än nivå.

Vet inte riktigt.

Men enligt dig, ser allt ut Ok i alla fall.

Tack för hjälpen.

Neo

Postad

-Det är inspelat i stereo, dvs mikrofonen tar in ljud från två håll. Vänster och höger. Om det låter mer ifrån det vänstra hållet så blir det inspelade ljudet på vänsterkanalen naturligtvis högre.

-Vissa kameror erbjuder manuell kontroll för hur mycket ljud som ska tas in. Lite proffsigare kameror erbjuder till och med manuell kontroll för hur mycket som går in från vänster och hur mycket ljud som tas in från höger. Om den vänstra kanalen slår konstant högre än den högra (och du märker att det låter högre från den vänstra) så kan det bero på att den manuella ljudintagningskontrollen är felinställd. Förutsatt att du har den kontrollen på din kamera förstås.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...