Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena.

Tänkte lägga upp ett kortfilmsmanus som jag skrev för nåt år sen.

Det handlar, som titeln antyder, om en man som blir tvingad att anpassa sig efter nya rutiner.

Lenny blir på grund av ekonomiska skäl avskedad från sitt jobb som sophämtare. Tjugofem år av avfallshantering har satt sina spår och Lenny har stora problem med att lägga det bakom sig och gå vidare. Till detta tillkommer också irriterande ljud från taket i Lennys TV-rum.

Hade vart kanon om någon orkar läsa det och ge lite kritik.

mvh/matte

nyarutiner.doc

Postad

Hej

Har bara hunnit med några sidor en så länge. På det stora hela är det fint har bara en sak att klaga på.

Avskedad är något man blir om man typ slår chefen eller snor från företaget. Uppsägning är den korrekta termen om man får sluta för att företaget går dåligt och ingen chef skulle blanda ihop dem.

På det stora hela känns hela grejjen med att de säger upp honom lite orealistisk. I verkligheten måste man säga upp folk i motsatt ordning som de började. Om han nu är över femtio så bör han vara bland de sista att åka ut.

Skulle de vara mitt manus skulle jag nog ägna första VO avsnittet åt att chefen föreslår ett avgångsvederlag om han slutar. Resten av VO avsnitten skulle jag ägna åt små scener där de yngre på firman försöker få honom att säga upp sig själv med mer och mer pressande metoder. Till slut känner han sig så oönskad så han slutar självmant.

Det verkar kanske vara en löjlig detalj men jag tror det både skulle bli mer realistiskt och dramatiskt så.

Postad

Du har helt rätt.

Jag borde nog skriva om v.o scenerna. Lägga till en lite bättre motivering till varför han blir uppsagd. Som du skrev, det är inte helt logiskt att han blir den som får gå om han nu har slavat i 25 år.

Tack för dina tips! Hoppas du vill fortsätta läsa.

/matte

• 9 månader senare...
Postad

Jag tyckte det var jättebra, men jag tror det hade vunnit på att kortas ner till typ 10-15 sidor. Lättare att få det visat i det formatet + att handlingen känns lite långdragen som det nu är.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...