Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Alla fantaster

Nu är frågvise Tomas tillbaka efter långt uppehåll.

Först vill jag tacka alla Er som hjälpt mig att bli komfortabel med Premier Pro 2

Om Ni visste hur mycket hjälp jag fått.

Nu skall jag starta rerdigering av min årliga dokumentär och min fråga är hur jag på bästa sätt skapar snygga vinjetter i programet.

Då menar jag typ importerade loggo, bilder och text som kan snurra runt mm.

samtidigt som bakgrunden växlar.

PP2 verkar lite begränsat.

Är det after effects eller något annat program i Adobe som gäller ?

ha det bra bland löven och vid skärmen.

Tomas

Postad

Det går ju att göra enkla titlar i Premiere..men jag gillar inte riktigt "motion"-inställningarna...blir hackigt å fult. :)

Tycker att du ska redigera klart allt som du vill ha, innan du gör introtexten/vinjetten, så den får rätt "känsla".

Program?? AE eller Motion.

Postad

Har aldrig använt Premier Pro 2 så jag kan inte hjälpa dig med den biten men kan ju säga att du kan göra snygga loggos och texter som rör sig och snurrar runt väldigt lätt i AE men du kanske inte vill byta program. ;/ Om du har några frågor angående AE så är de bara skicka ett PM. ;) Lycka till!

Postad

Det är, åtminstone rent teoretiskt, samma "animeringsmotor" i PPro och AE (du kan ex kopiera och klistra in animeringar mellan programmen). Men det är självklart bättre kontroll på det i After Effects (även om många missar att man kan ha bezier handles osv i PPro också).

Men i PPro 2.0 och CS3 saknas tyvärr, den för vinjetter ofta viktiga funktionen "blandningslägen". Och givet ingen 3D, kamera animering, textanimation och...

Ähh... kör AE - det är bättre. ;)

/Max

Postad

Tack så mycket för svaret

En kanske korkad fråga.

Används inte After effects (AE) enbart till att göra effekter i filmklipp som sedan återinförs

i mitt redigeringsprogram, eller är det så att man med framgång kan redigerar även i AE?

bästa hälsningar

Tomas

Postad

AE är nog, möjligen, världens mest använda program för vinjetter. Detta i större utsträckning än VFX, även om det används mycket för detta också.

Endast galningar redigerar nog i AE, bla eftersom:

Den lägger alla klipp på separata spår (10 klipp = 10 separata spår).

Måste rendera alla klipp innan uppspelning

Ljuduppspelningsmöjligheterna är... tveksamma...

/Max

Postad
AE är nog, möjligen, världens mest använda program för jvinjetter. Detta i större utsträckning än VFX, även om det används mycket för detta också.

Endast galningar redigerar nog i AE, bla eftersom:

Den lägger alla klipp på separata spår (10 klipp = 10 separata spår).

Måste rendera alla klipp innan uppspelning

Ljuduppspelningsmöjligheterna är... tveksamma...

/Max

Say what? "Måste rendera alla klipp innan uppspelning" vad menar du med de? Du kan spela upp klippen i AE innan du rendat dom utan problem, de finns även en inbyggd Preview spelare och "Ljuduppspelningsmöjligheterna är... tveksamma...", What? Du kan spela upp med ljud och allting, några fördommar kring AE? o,O Och för de andra så rendar man ju ut några scener för sig, du har inte 1000 klipp och där med 1000 separata spår och sen rendar en hel film de skulle va helt fucked up, men de förstår ju alla.. hoppas jag. Jag vill också tilllägga att de skulle va omöjligt att använda saker som Adjustment Layers och Track Matte's i AE om man inte hade separata spår så jag tycker de är bra att dom har de, + att man Pre-Composar ju ofta så de blir inte så mkt.

Postad

AE kan ju knappast ersätta ett redigeringsprogram eftersom AE inte har en "playback engine" som kan spela upp klipp med bild och ljud i synk direkt. Du måste alltid köra en ram-preview, vars längd är begränsad av datorns ramminne, därav är ju programmet inte så lämpligt för vanlig redigering (vilket var frågan). Sen kör man självklart ut det som separata filer/scener eller via Dynamic Link till PPro (om man har Production Premium).

Tror knappast jag har några fördomar kring AE - har kört AE sen 1996 och råkar dessutom jobba på företaget som tillverkar programmet i fråga...

/Max

Postad
AE kan ju knappast ersätta ett redigeringsprogram eftersom AE inte har en "playback engine" som kan spela upp klipp med bild och ljud i synk direkt. Du måste alltid köra en ram-preview, vars längd är begränsad av datorns ramminne, därav är ju programmet inte så lämpligt för vanlig redigering (vilket var frågan). Sen kör man självklart ut det som separata filer/scener eller via Dynamic Link till PPro (om man har Production Premium).

Tror knappast jag har några fördomar kring AE - har kört AE sen 1996 och råkar dessutom jobba på företaget som tillverkar programmet i fråga...

/Max

"AE kan ju knappast ersätta ett redigeringsprogram" Vilka program syfta du på i detta fall? Och i alla fall i mitt AE så blir bild och ljud perfekt synkat men ja vet inte om de är rena turen..O,o

Postad

Jag har ingen aning om hur du använder AE, men för mig ersätter inte AE varken Final Cut Pro, Avid XXX eller Premiere Pro...

För mig ska ett redigeringsprogram kunna lägga X antal klipp i rad, sen trycker man "play" och redigeringsprogrammet spelar upp klippen inkl ljudet tills du trycker "stop".

Det gör inte AE och är inte designat för det heller. Sen är det klart att det GÅR att redigera film i AE, men särskilt praktiskt är det inte.

Däremot GÅR det att göra vissa animations-, vinjett-, compositing-, VFX-jobb i ovanstående redigeringsprogram. Men det är ofta inte särskilt praktiskt eller smidigt. Därav finns Fusion, Motion, After Effects, Nuke, Shake osv.

Men alla får ju jobba som dom tycker är smidigast.

Och jo, jag har också synk på ljudet.

/Max

Postad

Nej AE är verkligen inget program att klippa video i... möjligen raka 10sekunders filmer

Som att göra en tidning med Photoshop, det går, men inte i närheten av praktiskt.

Postad

Tack för informationen och disskussionen.

Om jag jämkar Era synpunkter och har fattat allt rätt så är jag tydligen på rätt spår,

eller?

Dvs. jag fortsätter att redigare hela min film i PP2 som jag börjar bli förtrogen med.

Vinjetter och ev. andra "skojigheter" skapar jag i AE som korta filmklipp och drar

in dessa i PP ?

En annan fråga är följande:

För ca 2 år sedan la jag ganska mycket pengar på en då kraftfull PC med dubbla 19 tum skärmar samt köpt version av PP2.

Nu planerar jag alltså att köpa AE eller som det senare heter C...

Vissa av er fantaster hävdar ju att Mac miljö är bättre att arbete i.

Är det meningsfullt att gå över till Mac och kan jag isåfall få köpa Macversionen av

efterföljare till PP2 till reducerat pris eftersom jag är Adobe trogen?

Det blir ju annars lite väl häftiga programkostnader.

Tacksam för råd och tips.

Bästa hälsningar Tomas

Postad

Huruvida Mac är bättre eller inte låter jag vara en individuell värdering. Det finns ingen regelbok som säger att det ena är bättre än det andra.

Om du kan uppgradera från en PC-licens till en Mac-licens vet inte, Max kan det där.

Men en sak kan man väl vara överens om, ska du byta hårdvara, OS-miljö och licenser så kommer det bli en hel del "häftiga" kostnader oavsett hur du gör i övrigt.

Postad

Hej! Igen God vänner

Mitt beslut börjar mogna fär att skaffa AE till PP2.

En fråga är dock finns det några tekniska problem med att använda det äldre Premier Pro 2

tillsammans med det nya AE C....?

Jag menar förstår PP2 allt vad som finns i nyaste versionen av AE..C eller skall man försöka

skaffa en äldre programversion av AE för att vara säker ?

tacksam för svar.

Bästa hälsningar Tomas

Postad

För att vara säker så bör du ha en "kompatibel" variant, det gäller framförallt om du vill kunna klippa ut filer från PPro (Ctrl-C) klistra in dom i AE (Ctrl-V). Och även vid import av projekten. (Funktionen Dynamic Link, att dra en orenderad AE-sekvens till Premiere, fungerar bara om du har Production Premium suiten.)

I ditt fall, men PPro 2.0, kan funktionaliteten även vara beroende på vilken av mjukvarorna som installeras först. Har för mig att AE ska installeras sist.

Kompatibla versioner är:

PPro 2.0/AE 7.0

PPro CS3/AE CS3 (8.0)

PPro CS4/AE CS4 (9.0)

Sen är det inte omöjligt att andra kombinationer fungerar ändå, men det blir hela tiden fler funktioner som är kompatibla, ju nyare programmen är.

/Max

Postad

Tack så mycket för snabbt svar.

Det stämmer som Du skriver att AE 7.0 skall kunna anslutas till PP2,

ialla fall om man skall tro kartongomslaget.

Finns denna version fortfarande att köpa någon stans ?

Bästa hälsningar Tomas

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...