Gå till innehåll

Dokumentär på Super 8


D_Odell

Recommended Posts

Nu när en patron är 15m (KODAK VISION2 200T Color Negative Film 7217),

och om nu man ska göra en 30min dokumentär med mestadels samtal.

Det låter som en rimlig utmaning. Enligt Kodaks filmräknare som Kent på

Uppsala hyggligt hänvisade till, så blir en patron med 24 eller 25 b/s ca 2minuter.

Hehe, det blir en jäkla massa patroner, om man ska filma med två kameror samtidigt

för att uppehålla en simultan diskussion...

 

Hur skulle ni rekommendera att man arbetar; 18 b/s eller förhålla sig till 24 lr 25 och jobba koncist?

 

Spännande.

Länk till kommentar
Share on other sites

18fps kommer att vara lite "ryckigare" i rörelserna. Du bör definitivt filma en testrulle med kameran innan du sätter igång "på allvar".

 

1- Filma t.ex. den första scenen på stativ, oavbrutet i kanske 20 sekunder på ett stillastående motiv. Då kan du få en bra bild av hur pass bra bildstabilitet kameran har.

 

2- Filma hälften av resterande film med 18fps och hälften med 24fps. Filma scener med liknande rörelser med båda hastigheterna, så kan du jämföra hur pass bra flyt det är i bilden. Sedan kan du bestämma vilken hastighet du vill använda. (hela rullen scannas med 25fps, så kan du leta upp de scener du filmat med 18fps och justera ner hastigheten i ditt redigeringsprogram).

 

Om det inte händer så mycket på bild, t.ex. en intervju med en människa som bara står och pratar, så kommer skillnaderna mellan 18fps och 24fps inte att synas lika bra som vid t.ex. panoreringar och scener med mer rörelse.

 

Saker som rör sig med en jämn hastighet, t.ex. ett tåg som lämnar perrongen, bilar som kör, panoreringar med kameran, kommer det att vara störst skillnad på. Filmar du en tavla på väggen kommer det inte att vara någon skillnad på alls. Sedan är den en glidande skala däremellan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Andec säljer ju 60m-rullar men då måste man ju ha en Beaulieu 6008...

 

Har du en länk till 60m rullarna? Gäller det alla Kodaks versioner?

 

18fps kommer att vara lite "ryckigare" i rörelserna. Du bör definitivt filma en testrulle med kameran innan du sätter igång "på allvar".

 

1- Filma t.ex. den första scenen på stativ, oavbrutet i kanske 20 sekunder på ett stillastående motiv. Då kan du få en bra bild av hur pass bra bildstabilitet kameran har.

 

2- Filma hälften av resterande film med 18fps och hälften med 24fps. Filma scener med liknande rörelser med båda hastigheterna, så kan du jämföra hur pass bra flyt det är i bilden. Sedan kan du bestämma vilken hastighet du vill använda. (hela rullen scannas med 25fps, så kan du leta upp de scener du filmat med 18fps och justera ner hastigheten i ditt redigeringsprogram).

 

Om det inte händer så mycket på bild, t.ex. en intervju med en människa som bara står och pratar, så kommer skillnaderna mellan 18fps och 24fps inte att synas lika bra som vid t.ex. panoreringar och scener med mer rörelse.

 

Saker som rör sig med en jämn hastighet, t.ex. ett tåg som lämnar perrongen, bilar som kör, panoreringar med kameran, kommer det att vara störst skillnad på. Filmar du en tavla på väggen kommer det inte att vara någon skillnad på alls. Sedan är den en glidande skala däremellan...

 

Det talar för att det blir 25b/s, anledningen för att jag är ny på området så kanske det är best att hålla sig så nära idiotsäkert för bästa resultat.

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

varför ska du använda två kameror? Du ska väll klippa filmen? Hur tänker du göra med ljudet/synk föresten?Kul projekt i vilket fall. Håll oss gärna uppdaterade.

 

Projektet bygger på en diskussion där ansiktsutryckt är viktigt för det löpande samtalet.

Därav krävs två kameror (kameror är inte dyrt, film däremot krävs det en finansiär) för att ha möjlighet att klippa mellan uttrycken under samtalet.

 

Ljud får bli det billigaste/bästa alternativet för portabel inspelning. Får kolla runt i forumet för tips.

 

Projektet kommer tidigast, eller bör börja efter nyår. Detta får bli "förundersökningen". :)

 

Ha de.

Länk till kommentar
Share on other sites

Projektet bygger på en diskussion där ansiktsutryckt är viktigt för det löpande samtalet.

Därav krävs två kameror (kameror är inte dyrt, film däremot krävs det en finansiär) för att ha möjlighet att klippa mellan uttrycken under samtalet.

 

Ljud får bli det billigaste/bästa alternativet för portabel inspelning. Får kolla runt i forumet för tips.

 

Projektet kommer tidigast, eller bör börja efter nyår. Detta får bli "förundersökningen". :)

 

Ha de.

 

Inklippsbilder, tror jag skulle fungera bättre. Du filmar helt enklelt en passa bra bilder med anisktsutryck på dom båda och klipper sedan in dem där det pasar eller där du gör ett hopp i tiden. två kameror stör väldigt mycket ljudmässigt dessutom måste du ju hitta två med likadan optik så att klippen passar ihop.. lycka till hur som..

Länk till kommentar
Share on other sites

Två Beaulieu, ZMII eller ZM4 har jag hört med rätt inställd kamera, skärpa och exponering att det inte mycket skillnad på (bildkvalité). Och dessa kameror finns vardagsvis på Ebay.

 

Detta är som sagt i förstadiet och jag kommer att försöka jobba mot idén, däremot kommer jag behöva en filmare som kan hålla i stativet. Kanske någon här som har lust?

 

David

Länk till kommentar
Share on other sites

En blimp eller sound barney är nog mer eller mindre nödvändigt om du kör igång två 4008 samtidigt och ska spela in live-ljud (eller två då, en till varje kamera). Om det inte spelar någon roll, ta scenerna utomhus från så långt håll som möjligt (inzoomat). Då får du bort ljudkällorna (kamerorna) så långt bort som möjligt från ljudinspelningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det verkar smart. Eftersom jag inte har kamerorna i hand så får jag återkomma med om hur jag anser att ljudet stör. Men kanske en hemmagjort läder barney?

 

Tack för era svar.

 

Edit, ser ut som att det blir 16mm, efter en stunds övervägande...

 

Återkommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...