Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag vill kunna använda laptopens skärm som kamerakärm när jag filmar. Borde gå om man kopplar in till dator via Firewire. Nån som vet hur man gör eller tips om programvara för ändamålet?

Postad

Allt jag kan säga är att jag själv också är lite nyfiken på hur detta program fungerar. Vid första titt på det såg det att vara bra.

Men detta kommer ändå inte att hjälpa dig Subwar

Kolla annars på adobes tv-hemsida http://tv.adobe.com om du hittar något.

Neo

Postad

subwar, onlocation är mer för att spela in live-sammanhang direkt på hårddisk istället för att spela in det på band. Använde programmet vid filmning av en teaterpjäs.

Postad
subwar, onlocation är mer för att spela in live-sammanhang direkt på hårddisk istället för att spela in det på band. Använde programmet vid filmning av en teaterpjäs.

Så om jag skall filma en bröllopsfest så kan jag lagra allt direkt på en bärbar dator med fet hårddisk? Funkar det bara med firewire i så fall eller kan man koppla på annat sätt?

Postad
Så om jag skall filma en bröllopsfest så kan jag lagra allt direkt på en bärbar dator med fet hårddisk? Funkar det bara med firewire i så fall eller kan man koppla på annat sätt?

Japp det kan du, säkrast är ju att även samtidigt spela in det på band. Det står inget i manuallen angående att man kan kontakta kameran med datorn på något annat sätt än med FireWire.

Det står:

"If the camera doesn´t have a 1394 connecter, you can run its signal through an analog-digital converter that outputs an OHCI-compliant signal."

/Jesper

Postad

Missade tråden...

OL spelar in allt som kommer via firewire, ej HDMI/SDI... vissa begränsningar finns för P2 och XDCAM EX, framförallt i CS3, men DV/DVCAM/HDV fungerar. Den visar inte full framrate på skärmen för HDV, men spelar in det.

Vill man ha analoga anslutningar får man skaffa en analog > DV converter.

Dataskärmens "monitor" kan kalibreras som en vanlig videomonitor men tillförlitligheten beror i slutänden på hur bra skärm man har.

CS3 versionen snurrar fint på relativt gamla datorer, CS4-versionen kräver mer av hårdvaran.

/Max

Postad
Missade tråden...

OL spelar in allt som kommer via firewire, ej HDMI/SDI... vissa begränsningar finns för P2 och XDCAM EX, framförallt i CS3, men DV/DVCAM/HDV fungerar. Den visar inte full framrate på skärmen för HDV, men spelar in det.

Vill man ha analoga anslutningar får man skaffa en analog > DV converter.

Dataskärmens "monitor" kan kalibreras som en vanlig videomonitor men tillförlitligheten beror i slutänden på hur bra skärm man har.

CS3 versionen snurrar fint på relativt gamla datorer, CS4-versionen kräver mer av hårdvaran.

/Max

Låter ju väldigt bra, konstigt att man läst så lite om det, inte så många som upptäckt programet? :q

Postad
Allt jag kan säga är att jag själv också är lite nyfiken på hur detta program fungerar. Vid första titt på det såg det att vara bra.

Men detta kommer ändå inte att hjälpa dig Subwar

Kolla annars på adobes tv-hemsida http://tv.adobe.com om du hittar något.

Neo

Tittade på klippen, det ser väldigt intressant ut.... :e

Men om man återgår lite till de tidiga frågorna på denna tråd, vågar man lita på bilden i Onlocation istället för att släpa med sig en monitor vid inspelning?

Postad

Men om man återgår lite till de tidiga frågorna på denna tråd, vågar man lita på bilden i Onlocation istället för att släpa med sig en monitor vid inspelning?

Ingen?? :x

Postad

...alltså det är svår fråga. Vågar och vågar, det beror väl vad du har för monitor egentligen. Sen om Adobe vrider och vänder på den digitala signalen för att få ut den till OL vet jag inte, men jag tror ändå det är monitorns kvalité som är avgörande utöver sjävla kameran.

Har du hårdvara att använda använd den istället för mjukvara.

Filosofin som brukar vara bäst är givetvis att prova och jämföra själv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...