Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har tänk filma en musikvideo med Sony HDV-Z1. Videon ska förhoppningsvist visas på tv.

1. Det kommer att vara lite rörelse i bilden. Vilka inställningar ska man filma i för bästa och snyggaste bildkvalitet?

720p, 1020p eller i? Framrate? mm....

2. Videon ska klippas i Final cut pro. Kommer det att vara några problem? T.ex färgkorrigering och annat?

3. Måste det vara speciella dv-band eller funkar vanliga sony, maxell, tdk band till hdv?

Tacksam för svar!

Postad

Får väl försöka med en kommentar då:

1. 1080i räcker säkert om det inte rör sig så mycket och ger dessutom mindre belastning vid redigeringen.

2. Vet inte något om Final Cut Pro annat än att det är ett mycket kvalificerat program. Tror därför - utan att veta - att det inte blir några problem. Särskilt inte färgkorrigering.

3. Du bör nog rikta in dig mot de särskilda band som har jämnare kvalitet och dessutom ger några minuter längre inspelningstid. Risken för drop-out finns kvar även med dem men är nog större med vanliga DV-band.

Postad

1. Sony Z1 har bara 1080i (HDV) och 576i (DV), inte 720p som JVC:s HDV-kameror, 1080p ingår inte i HDV-standarden. Den progressiva moden (1080p25 men kodas på bandet som 1080i50) är en del av en effektinställning (CINEMODE), ingen sant progressiv sensor, men visst kan man använda den om man vill få en filmlik look om man inte har tid eller ork eller plugins att göra det snyggt i redigeringen även om du tappar i vertikal upplösning, TV4 verkar ju ofta använda progressiv bild för livemusik-inslagen i sitt morgonprogram.

2. Ingen aning men går säkert jättebra.

3. Använd de bästa Sony-band du har råd med om du kör med Z1.

Postad

StenR

Jag förstod inte riktigt ditt svar nr 1. Menar du att man kan ställa in kameran på ett "progressiv moden 1080p25" men att det blir 1080i50 på bandet? Vad är meningen med det? Lika bra att filma i 1080i50 från början då, eller?

Postad

Snabbt svar..

Filma i 1080i om du skall köra utan slowmotion i videon. Annars filma i 576i

Tanka in som vanligt med capute i FCP och klipp.

Använd Sonys HVD band, ligger runt 130kr/st men är det enda jag använder då kvalitén är överlägsen. (Panasonics HDV/Master fungerar i panik också hyffsat)

Vid export kan du förutsatt att du vill ha det i 16:9 (HVD) eller (DV PAL Anamorpic) köra Quicktime Convertion och där välja DV stream och under settings 16:9, PAL, 48kHz och progressive för bästa resultat. Alternativ göra en upscale till Apple Prores 4:2:2 HQ innan du skickar in din film.

Filmar du i stuidiomiljö så snacka med Max här på forumet om möjligheten att filma direkt ut via SDI eller liknande direkt in i datorn så slipper du 25 mbit begränsningen på DV banden och landar närmare 135mbit har jag för mig. Kräver dock ett capturekort och lite rejälare hårdvara till dator.

Jag rekommenderar INTE Cinemode någonsin på Sony (inte på Canon heller för den delen.. de enda som det verkar funka vettigt för i prisklassen under 100 loppor är Panasonics kameror)

Lycka till med shooten

Postad

Tack för svaret Chris.

Jag vill gärna filma i 1080 för att kunna ändra bildutsnitt i redigeringen sen.

Det kommer att bli lite slowmotion på vissa ställen i videon men inte så jätte slow, utan bara något och på max 4-5 korta scener. Funkar 1080i bra ändå? Eller bör jag hyra en kamera som kan filma i 1080p50 eller 720p50?

Vad menar du med överlägsen kvalitet på Sonys HVD band? Bildkvalitet eller tålbarhet bara? Riskerar jag att få vissa clip oanvändbara om jag köper vanliga dv-band?

Postad
Tack för svaret Chris.

Jag vill gärna filma i 1080 för att kunna ändra bildutsnitt i redigeringen sen.

Det kommer att bli lite slowmotion på vissa ställen i videon men inte så jätte slow, utan bara något och på max 4-5 korta scener. Funkar 1080i bra ändå? Eller bör jag hyra en kamera som kan filma i 1080p50 eller 720p50?

Vad menar du med överlägsen kvalitet på Sonys HVD band? Bildkvalitet eller tålbarhet bara? Riskerar jag att få vissa clip oanvändbara om jag köper vanliga dv-band?

Det är helt enkelt kvalitén på bandet som är bättre, mindre risk för dropouts eller nedskitning av kameran.

Ja beroende på om du vill dra ner bara lite i hastigheten kanske det funkar men du lär aldrig kunna gå under kanske 85% skulle jag våga säga

Postad

Om jag skulle gå ner till 60-70% i slowmotion och vill filma i hdv och vill ha hög upplösning för att kunna ändra bildutsnitt i redigeringen. Vad behöver jag köra i för inställningar med den kameran?

Postad
Om jag skulle gå ner till 60-70% i slowmotion och vill filma i hdv och vill ha hög upplösning för att kunna ändra bildutsnitt i redigeringen. Vad behöver jag köra i för inställningar med den kameran?

Skulle inte rekommendera att göra det i HDV.. spelar ingen roll vilken kamera du kör. HDV lämpar sig helt enkelt inte för det pga GOP problemet.

Annars inställningsmässigt är det som vanligt. så lågt F-tal som möjligt och en shutterspeed som ligger kring 100. Det är väl det som brukar ge bäst resultat i post.

Postad

Shutter speed runt 100 bara om jag ska dra ner hastigheten 60-70% alltså? Men om jag drar ner den med max 85 % så kör man på shutterspeed 50 va?

Postad
Shutter speed runt 100 bara om jag ska dra ner hastigheten 60-70% alltså? Men om jag drar ner den med max 85 % så kör man på shutterspeed 50 va?

Nja, då du filmar i 50i hur du än gör så skulle jag alltid välja att ligga kring 100. Det är den settingen som gett mig bäst resultat över åren då jag jobbat mkt med slow motion

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...