Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja jag funderar på att köpa ny kamera, det jag vill ha är en snygg och fin filmlook och bra ljud. Jag funderar på canon hv 30 och en röde videomic. Är det ett bra köp eller finns det någon annan kamera som jag borde köpa istället?

tacksam för svar

//Joey

Postad

Du kommer att få massor med alternativ och svar på en sådan fråga, men om jag får frångå de obligatoriska "det beror på dina behov, och din budget och vad resultatet ska användas til" etc så...

...om du inte gjort särskilt mycket film tidigare och vill pröva dig fram (som jag själv) så tycker jag det är ett bra val. Det går att krama ur mycket ur den kameran med lite tålamod och det är lite kul att så mycket människor är engagerade på nätet kring den.

Min erfarenhet (och här kan jag bli emotsagd av folk som kan oändligt mycket mer) är att det inte är helt lyckat att koppla en mic till kameran (jag har HV20 själv) för den är inget vidare på ljud. Försök lösa det separat.

Jag är själv inne på att skaffa en separat ljudenhet av godtagbar standard av typen Olympus IS-10 eller liknande. (den ska tjäna som backup-ljudtagning och vid tillfällen då jag inte har tillgång till kompisar som äger bra ljudrigg).

En brasklapp verkar vara att kameran inte är något vidare bra i skakiga situationer. Många har fått vobbelproblem. Så, om du ska göra spelfilm funkar den jättebra, men för sport och äventyr skulle jag nog söka en annan lösning.

Från en enkel amatör.

Johan

Postad
Du kommer att få massor med alternativ och svar på en sådan fråga, men om jag får frångå de obligatoriska "det beror på dina behov, och din budget och vad resultatet ska användas til" etc så...

...om du inte gjort särskilt mycket film tidigare och vill pröva dig fram (som jag själv) så tycker jag det är ett bra val. Det går att krama ur mycket ur den kameran med lite tålamod och det är lite kul att så mycket människor är engagerade på nätet kring den.

Min erfarenhet (och här kan jag bli emotsagd av folk som kan oändligt mycket mer) är att det inte är helt lyckat att koppla en mic till kameran (jag har HV20 själv) för den är inget vidare på ljud. Försök lösa det separat.

Jag är själv inne på att skaffa en separat ljudenhet av godtagbar standard av typen Olympus IS-10 eller liknande. (den ska tjäna som backup-ljudtagning och vid tillfällen då jag inte har tillgång till kompisar som äger bra ljudrigg).

En brasklapp verkar vara att kameran inte är något vidare bra i skakiga situationer. Många har fått vobbelproblem. Så, om du ska göra spelfilm funkar den jättebra, men för sport och äventyr skulle jag nog söka en annan lösning.

Från en enkel amatör.

Johan

Du sa att kameran hade dåligt ljud när du filmade sport och äventyr, Blir det inte dåligt om man gör spelfilm då? Eller beror det på att det är mycket oväsen och sånt när man filmar sport? Vad är vobbelproblem?

Postad

Rättning. Jag har hittat felet hos mig. Min mic tar upp kamerans ljud något djävulskt. När jag har den helt separerad från kameran så blir ljudet kalasbra...... jösses.... vilken miss (tänk om jag hade vetat det när i filmade i somras... dow!!!). MEN, jag är inte någon ljudgubbe. Amatörfilmare så det dånar, och när det gäller ljud så är det rena dagisnivån. Hur som helst, det blev mycket bättre i alla fall. Inget surr eller bakomliggande brus.

När det gäller vobbelproblematiken så kan du läsa om det på mängder med ställen. Sök på HV20 och Vobbling så kan du välja och vraka.

Vad jag menade med spelfilm var egentligen att det (i mitt fall) är en något mer kontrollerad kameramiljö. Dvs, jag försöker hålla kameran hyfsat stadig även om jag handhåller den. Vad jag förstår så finns det någon slags vobbeleffekt om man rusar omkring med den utan stativ, men om jag ska vara ärlig så har jag aldrig haft några sådana problem. Jag ville mest flagga för att det finns en sådan diskussion så du inte blir besviken. Läs lite och bilda dig en egen uppfattning.

Själv är jag helt såld på kameran men det hindrar mig inte att planera för att köpa en "riktig" framöver. Men som insteg och läroutrustning så är den bra!

Johan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...