Jump to content

16mm priser

tinuviel

Recommended Posts

Vad skulle det kosta att göra en 16mm film på ca 30 minuter, om man har en egen kamera. Det nämns ofta att det är krångligt o dyrt, vilken process är det som är dyr, framkallning? scanning?. jag har filmat av super8 med dv från projektor med hyfsat resultat ,går att det att filma av 16mm på liknade sätt för att undvika höga kostnader?. Antagligen inte Sen skulle jag vilja ha några exempel på filmer eller musikvideor som är gjorda på 16mm.

• 1 month later...
  • 1 year later...

gammal tråd som jag väcker lite liv i då jag undrar lite om sidan: pro8mm.com

om jag köper 4 rullar därifrån nu, vad kostar då frakten? och hur ska jag göra när jag skickar tillbaka till dom? någon som provat framkalla hos dom?

det verkar ju så ruskigt dyrt att framkalla i sverige, eller har jag fel?

mvh J

jag menade visst scanna, inte framkalla. Det var jag som mailade dig, uppsala bildteknik, med ett otal frågor igår kväll.

Stort tack för otroligt snabbt svar, och nu vet jag ju också att jag inte alls behöver skicka runt mina rullar i flygplan till världens alla hörn. Tack för att ni finns

mvh Jacce

[citat=Cjwk]jag menade visst scanna, inte framkalla. Det var jag som mailade dig, uppsala bildteknik, med ett otal frågor igår kväll.

Stort tack för otroligt snabbt svar, och nu vet jag ju också att jag inte alls behöver skicka runt mina rullar i flygplan till världens alla hörn. Tack för att ni finns

mvh Jacce[/citat]

Framkallning av 8mm film finns förresten tyvärr inte i Sverige, det närmaste är Andec i Tyskland så där får man skicka lite till olika hörn i världen.

16mm film kan du däremot framkalla i Sverige hos bla. Filmteknik i Stockholm. :)

Single8 film (Fujis motsvarighet till Super8) framkallas i Japan, dit har jag skickat mina rullar när jag filmade förra sommaren, provbilder på hur bra det kan bli med Single8 och en riktigt bra kamera ser Ni på http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php