Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag funderat hela dan! Kan nån expert hjälpa mig?

Jag höll kameran i handen och riktade den mot solen (under eftermiddagen) i max 3 sek. Kan detta gjort någon som helst skada? Lite får väl sakerna tåla?

MVH En Orolig Nybliven Ägare Av En Alldeles För Dyr Kamera

Postad

Vad är det som har hänt med kameran?

3 sekunder skulle aldrig kunna orsaka något, inte en chans..

[citat=snabela86]Nu har jag funderat hela dan! Kan nån expert hjälpa mig?

Jag höll kameran i handen och riktade den mot solen (under eftermiddagen) i max 3 sek. Kan detta gjort någon som helst skada? Lite får väl sakerna tåla?

MVH En Orolig Nybliven Ägare Av En Alldeles För Dyr Kamera[/citat]

Postad

Det BÖR inte spela nån som helst roll alls!

Kameran är inte på långa vägar lika ömtålig som ett mänskligt öga.

Vad som möjligen händer är att solen & för mycket Halo överexponerar rätt i taket så dom smälter ihop helt till ett, men den effekten kan, rätt använd, bli ganska fräck :-)

Skulle kanske inte sätta min vänstra testickel på att jag verkligen har rätt om att kameran verkligen är såpass okänslig för stark sol, men jag har själv filmat sol friskt för att få kul effekter, & kamerorna har bara mått bra fint efteråt vad jag vet :-)

Pax Vobiscum! Christian

Postad

[citat=snabela86]Nu har jag funderat hela dan! Kan nån expert hjälpa mig?

MVH En Orolig Nybliven Ägare Av En Alldeles För Dyr Kamera[/citat]

vad har du köpt för kamera?

• 2 veckor senare...
Postad

Jo, alla som lekt med ett förstoringsglas i solen vet vad en lins kan göra!

Var för trött när jag skrev senaste inlägget så jag glömde lägga till att jag, när jag gör sånna effekter, är väldigt noga med att ha en god vinkel, annars är jag dreträdd att riskera en "förstoringsglas-i-solskens"-olycka!

Tar dock en stund oavsett för stålen att nå sån värme, så dina 3 sekunder bör inte vara några problem som jag ser det :-)

Postad

Ja, du kan vara lugn.

När jag en gång filmade med min Panasonic DS-28 i en grotta, med 0-lux läget påslaget, så glömde jag att stänga av den innan jag kom ut. Till råga på allt så riktade jag den rätt upp mot solen! Ett par sekunder bara, men orolig blev jag. Kameran tog dock ingen som helst skada av det, och effekten på bandet blev rätt kul.

• 2 veckor senare...
Postad

Tre sekunder är ju som sagt inte så väldigt lång tid. Men försiktig skall man alltid vara.

Beroende på om du har fokus på "oändlig" eller om den ligger ett par meter från kameran gör också skillnad. Du kan till exempel inte få myror att explodera med förstoringsglad om du inte fokuserar så pass att ljusets stråle är så exakt som möjligt.

Jobbig liknelse... men det är ju fysik och optik vi snackar om...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...