Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag hoppas att rubriken är rättvisande och att jag har lagt det här på rätt ställe. Inte så lätt alla gånger att veta.

Så här är det:

Jag ska göra en liten film med bildkollage, som ett bildspel, med ett ljudspår där jag läser en text. Denna uppläsning kommer att översättas till engelska med en undertext.

Nu är frågan...

Hur sjutton får jag bra kvalitet på bildkollagen? Så fort jag tar in dem i Pinnacle och ska spara filmen så blir de alldeles suddiga. Oavsett vilken kvalitet jag väljer på filmen.

Jag har provat med bildkollagen i format jpg, och högupplösta tiff-bilder. Men det blir samma resultat.

När jag provar att ta in dem i Windows Movie Maker blir de bättre, men där har man inte samma kontroll över textningen...

En annan sak som irriterar mig - det gäller både Windows Movie Maker och Pinnacle - Hur får jag filmen lika stor som bildkollagen?? Om jag ställer in att filmen ska vara lika stor som kollagen, så förminskar båda programmen kollagen och lägger svart runt. Varför?? När kollagen är lika stora som filmen - varför förminskar programmen då kollagebilderna??

Jag blir tokig.

Här kan ni se en test, med högupplösta tiff-bilder;

http://www.youtube.com/watch?v=wENRtmmyLJM

Postad

Jag vet inte riktigt om jag är till stor hjälp nu, då jag inte har någon större erfarenhet av Pinnacle. Det jag tycker du ska göra är att hitta ett program avsett för just bildspel. Nu vet jag inte vilket plattform du sitter på just nu, antar att det är Windows. Förslagsvis skriver du på google "slideshow program" så får du upp en massa.

Hur du ska lösa med översättningen av texten, det är en annan sida, som jag tyvärr inte vet hur du riktigt ska lösa. Förutom att det säkert finns bildspelsprogram som hanterar det också.

Jag tycker att det är bra att använda sig av bildspelsprogram då de ofta är mer avancerade med fler coola möjligheter.

PS: utforska detta program, verkar vara bra http://www.nchsoftware.com/slideshow/screenshots.html

Lycka till

Neo

Postad
Jag hoppas att rubriken är rättvisande och att jag har lagt det här på rätt ställe. Inte så lätt alla gånger att veta.

Så här är det:

Jag ska göra en liten film med bildkollage, som ett bildspel, med ett ljudspår där jag läser en text. Denna uppläsning kommer att översättas till engelska med en undertext.

Nu är frågan...

Hur sjutton får jag bra kvalitet på bildkollagen? Så fort jag tar in dem i Pinnacle och ska spara filmen så blir de alldeles suddiga. Oavsett vilken kvalitet jag väljer på filmen.

Jag har provat med bildkollagen i format jpg, och högupplösta tiff-bilder. Men det blir samma resultat.

När jag provar att ta in dem i Windows Movie Maker blir de bättre, men där har man inte samma kontroll över textningen...

En annan sak som irriterar mig - det gäller både Windows Movie Maker och Pinnacle - Hur får jag filmen lika stor som bildkollagen?? Om jag ställer in att filmen ska vara lika stor som kollagen, så förminskar båda programmen kollagen och lägger svart runt. Varför?? När kollagen är lika stora som filmen - varför förminskar programmen då kollagebilderna??

Jag blir tokig.

Här kan ni se en test, med högupplösta tiff-bilder;

http://www.youtube.com/watch?v=wENRtmmyLJM

Bildkvalitén har garanterat med inställningarna i renderingen att göra.

Har aldrig användt mig utav Pinnacle Studio men kan ana att programmet sköter det mesta med automatik när det gäller det videotekniska, såsom vid rendering.

Viktiga frågan är:

Vilket format / codec renderar du ut din färdiga video med ?

En utav de bästa codecen på marknaden för stillbildspresentationer är WMV Image 9.1.

Codecen är framtagen just för bruket av att framställa bildpresentationer utav råmaterial från JPEG / TIFF / BMP / PNG data, samt att på ett smartare sätt hantera komprimeringen för stillbilder än övriga codecs såsom WMV V9 som anpassar sig bättre för rörliga bilder.

När du säger att "filmen ska vara lika stor som kollagen", antar jag att du menar att upplösningen på din färdiga video skall vara densamma som projektet du jobbar i och framställer kollagen i är ?

Detta ligger garanterat också vid renderingen, beroende på vilken upplösning du renderar ut din färdiga video som.

Om allting ser bra ut inne i ditt projekt, under framställandet av bildpresentationen, så kolla över dina projektinställningar och matcha dessa med slutrenderingens inställningar (ännu en gång).

Skall presentationen ut på DVD för visning även på TV, så bör du även kolla upp skl. "Safe Lines" i ditt projekt, dvs dessa linjer kommer att visa hur mycket en vanlig TV beskär i snitt av varje frame.

Det jag ser utifrån din YouTube video är en Letterboxad video, dvs. svarta rader lagda ovanpå och undertill din video. Något som är vanligt att konsumentprogram självmant gör när en 16:9 Non-Square video komprimeras / renderas till en SquarePixel 1,0 upplösning.

Påpekar lite små aspekter för dig som är nyttiga att veta..

Sammanfatta annars ditt problem lite mer i detalj utöver vad jag skrivit till dig.

Postad

Tack för era svar!

Oj codec... Jag vet inte... mpeg4? Är det en codec? Det är i alla fall formatet jag sparar i, för det brukar bli bäst kvalitet.

Det jag menar med storleken är den fysiska storleken. Själva kollagebilderna, gjorda i photoshop är 1000 x 556 pixlar.

Men när jag ställer in filmstorleken i Pinnacle till 1000 x 556 pixlar så blir filmen så stor, men den förminskar bildkollaget! Det är det jag inte fattar. Varför förminskar den bilderna (den fysiska storleken, alltså storleken på skärmen) när de är lika stora som projekt-/filmstorleken??

Klockan är sent och jag ska upp om några timmar. Ska försöka förklara mer imorgon!

Postad

Bilderna i en bra digitalkamera brukar ligga på 2000-4000 pix nånting. Ändra storlek på bilderna till 720x576 och lägg in bilderna i filmredigeringprogrammet. Blir bra det efter rendering.

Lägg till häftig musik som passar.

Brukar rekommendera folk att ta fotografier på sin semesterresa istället för att använda billig dv-kamera. (svårt att hålla kameran still)

/nils

Postad
Bilderna i en bra digitalkamera brukar ligga på 2000-4000 pix nånting. Ändra storlek på bilderna till 720x576 och lägg in bilderna i filmredigeringprogrammet. Blir bra det efter rendering.

Lägg till häftig musik som passar.

Brukar rekommendera folk att ta fotografier på sin semesterresa istället för att använda billig dv-kamera. (svårt att hålla kameran still)

/nils

Att "ändra storleken" dvs, nedsampla upplösningen på bilderna innan de dragits in i projektet, är helt meningslöst.

De flesta om inte alla NLE program skall klara att nedsampla / anpassa högre / lägre upplösningar till projektinställningens upplösning, vid import.

Postad
Tack för era svar!

Oj codec... Jag vet inte... mpeg4? Är det en codec? Det är i alla fall formatet jag sparar i, för det brukar bli bäst kvalitet.

Det jag menar med storleken är den fysiska storleken. Själva kollagebilderna, gjorda i photoshop är 1000 x 556 pixlar.

Men när jag ställer in filmstorleken i Pinnacle till 1000 x 556 pixlar så blir filmen så stor, men den förminskar bildkollaget! Det är det jag inte fattar. Varför förminskar den bilderna (den fysiska storleken, alltså storleken på skärmen) när de är lika stora som projekt-/filmstorleken??

Klockan är sent och jag ska upp om några timmar. Ska försöka förklara mer imorgon!

Förmodligen är fallet att dina projektinställningar är satta på PAL SD (720x576) kontra NTSC SD (720x480), projektet kommer då att behandla ditt material som 720x576, och om ingen begäran gjorts om att nedsampla ditt kollage på 1000x556 till projektets inställningar, så är en slutrendering till en 1000x556 upplöst video meningslöst, då projektet hanterat det importerade materialet som någon annan upplösning än den du önskar.

Svårt att sätta fingret på exakt var det hela ligger, men lutar starkt åt denna teorin.

Blir ännu svårare, när jag personligen aldrig användt mig utav Pinnacle.

Försök att göra följande:

* Kolla över projektets inställningar över PROJEKT-UPPLÖSNING. Brukar finnas skl. färdiga "Templates" för detta i de flesta konsumentprogram.

* En upplösning på 1000x556 är ingen skl. existerande standard över befintliga videoupplösningar. Du bör använda dig utav en existerande standard som 720x576 för Standard Definition, eller en HD standard, exempelvis 720p (1280x720), varav en smärre uppsampling i ditt fall får göras.

* Den fysiska storleken på ditt kollage i videon, skall inte påverkas av en vanlig nedsampling. Därför är det noga att du har översikt så att projektvärdena matchar ditt importerade material. Om Pinnacle inte tillåter ned/uppsampling direkt på tidslinan (vilket hade förvånat mig), så utför ändringen i Photoshop. Ha ditt färdiga kollage redo till en upplösning som är en existerande standard (förklarat ovan).

Sedan blir processen betydligt enklare:

Exempel för HD 720p standard (1280x720 - Square, Progressivt genererad bild):

Import av kollaget (1280x720) till Pinnacle -> Rendering och komprimering -> vald upplösning för slutpunkt (1280x720) -> passande format samt codec beroende på din distributionskälla.

Postad

Jättebra förklaring tack. Men jag försökte från allra första början med ett exakt "färdigt" mått från Pinnacle, kan ha varit 720x576, gjorde kollaget i Photoshop i exakt den storleken. När jag tar in det i Pinnacle på tidslinjen, har jag för mig att det såg ok ut - men jag är inte säker nu - men så fort jag skulle skapa filmen (gjorde det med den bästa kvaliteten jag kunde och i den exakta storleken på projektet) så blev filmen 720x576 men själva kollaget hamnade kraftigt förminskat i mitten av filmen med svart runt.

Hur jag än bär mig åt blir det så. Jag måste vara korkad... Haha.

• 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...