dabakos Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 hej, jag skall skaffa mig en "ny" kamera. den kommer användas till fiskefilmer och naturfilmer. de jag sneglat på är sony pd150, canon xl1 och canon xm2. vilken av dessa lämpar sig bäst? eller om ni har tips på andra kameror i 10 000 kronors klassen 0 Citera
Martin Öberg Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Jag skulle aldrig ge 10.000 för en PD-150. Jag har en sån, jovisst den är bra men du kan få en annan kamera för samma pris med mycket bättre bild. Canon HV30 tex. 0 Citera
Kimster Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Men nu handlar väl allt inte om bättre bild. Inte för alla iaf. I många fall handlar det även om hur man jobbar med kameran. Hur den är byggd, användarvänlighet, hållbarhet, tillbehör och åtkomlighet för det nämnda. T.ex. skulle jag förmodligen känna mig mycket säkrare med PD150 i miljöer som inte är "under tak", där det finns kanske risk för nederbörd och kyla/värme etc. Om jag tappar kameran, vilken håller bäst då? mina 5 ören 0 Citera
Max_H Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Håller med...tror PD150/170 är, ur dv-kamera-perspektiv, mycket svårslagen ur hållbarhetssynpunkt. Sen har HV30 förvisso HDV-format, men å andra sidan varken XLR eller bra ljuskänslighet. Men det är ett svårt val. /Max 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Sen har HV30 förvisso HDV-format, men å andra sidan varken XLR eller bra ljuskänslighet. Vahhhh??? Jag tycker HV30n har mycket bra ljuskänslighet 0 Citera
Martin Öberg Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Jag nästan hatar min PD-150 för att det blir så mycket brus med den! 0 Citera
Max_H Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Max > Martin: Bruset... ok, helst sant. Och "Zing-ljudet" också... Max > Zyx: Har du jämfört en HV30 med en PD150 och öppen bländare och 0db förstärkning (men jag hoppas jag har fel)??? /Max 0 Citera
Max_H Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Å andra sidan testar jag precis en HF10 (med det förhatliga AVCHD) som borde vara ungefär samma som en HV30, mot en gammal VX2000 och den ser förvånansvärt bra ut. Rätt impad (synd bara att min Quad burk blir sirap igen med AVCHD och att generations förlusten är värre än att köra ett foto genom en kopiator ...). /Max 0 Citera
Zapper Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Ur hållbarhetssynpunkt är nog pd-150 ett bra alternativ, har tappat en sån i golvet flera gånger och den fungerar fortfarande, men jag hatar den om man ser till kvaliteten. Då är de andra två ljusår bättre. 0 Citera
KDA Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Hej! Om du ska filma naturfilm rekommenderar jag dig att satsa på XL1 eftersom du på den kameran kan köpa till en EF-adapter där du kan använda långa teleobjektiv. Ska du ha närbilder på djur är detta enda alternativet av de kameror du nämner här, vad det gäller hållbarheten på kameran så tror jag inte heller det ska vara något problem. Jag har under drygt 3,5 år filmat ute i naturen med XL2an i ur och skur, långa strapatser över stock och sten, filmat i stormar, spöregn m.m utan att någon gång haft problem. Jag har även råkat tappa kameran vid något tillfälle men den har tack och lov hållit!! Däremot ska man skydda kameran så mycket det går, en regnrock hyfsad väska m.m, man ska naturligtvis vara extra aktsam när man hanterar prylar med mycket elektronik och optik! Den enda nackdelen jag ser är väl att du inte kan filma i äkta bredbild 16:9 samt att kameran har nu, tror jag nästan 10 år på nacken!! Lycka till! Mvh Karl-David http://www.wildlifevideopicture.se 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.