Limeduff Postad 12 augusti 2008 Postad 12 augusti 2008 jag undrar vad skillnaden är mellan blender och 3ds max. typ om 3ds max är lättare en blender eller nått sånt, för jag har undrar om jag ska köpa 3ds max jag är ganska bra med blender så tycker ni jag ska fortsätta eller gå över till 3ds max??? 0 Citera
mawi Postad 12 augusti 2008 Postad 12 augusti 2008 Blender är gratis och 3D max kostar i runda slängar 40.000 Ladda ner en trial (http://www.autodesk.com) för att bedömma om du tycker det verkar vara värt pengarna. Och nej, det är inte enklare och således ingen genväg till bättre bilder. 0 Citera
Stefan_holst Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 jag undrar vad skillnaden är mellan blender och 3ds max. typ om 3ds max är lättare en blender eller nått sånt, för jag har undrar om jag ska köpa 3ds max jag är ganska bra med blender så tycker ni jag ska fortsätta eller gå över till 3ds max??? Är du duktig på Blender håll dig till det!! Blender kan faktiskt betecknas som mer alround än de komersiella programmen. Ex görs uv layouter smidigare i Blender. Till Max får man köpa ett plug in. Samma med composing som ingår i Blender man görs i ett annat program om man använder Max. Jag ser ett par anledningar till att föredra Max framför Blender. Har man ett Digital special effect företag med "stor" buget så kan Max med Autodesk support vara väl investerat. Ska man gå en utbildning där Max ingår så kan man vinna på att lära sig gränssnittet lite snabbare. 0 Citera
diilman Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Tror nog att det är Pluginen , eller? Kan man ha FumeFX , Realflow o sånt på blender :O ? 0 Citera
Nicke_92 Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 Tror nog att det är Pluginen , eller? Kan man ha FumeFX , Realflow o sånt på blender :O ? Fume i blender har jag inte hört talas om, osäker på vad realflow är men fluid simulation funkar iaf. i blender 0 Citera
diilman Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 Fume i blender har jag inte hört talas om, osäker på vad realflow är men fluid simulation funkar iaf. i blender Japp, fluid simulation e jag säker på att det funkar i blender 0 Citera
Stefan_holst Postad 29 augusti 2008 Postad 29 augusti 2008 Tror nog att det är Pluginen , eller? Kan man ha FumeFX , Realflow o sånt på blender :O ? Nja, man kan oftast inte använda samma plugin på Max som på Maya och därför inte heller på Blender. Autodesk eller Softimage, med flera, drivs framåt av ekonomiska beställningar från filmindustrin, där det också finns en luckrativ marknad för pluginskapare, för att snabba upp och förbättra, work flown för effekthusen. Blender funkar på litet annorlunda sätt med opensource kultur där de flesta plugin blir inkorpurerade i själva Blender. Blender är fruktansvärt alround och först när Blender inte kan skapa en effekt som man tänkt, inom rimlig produktionstid, så ska man titta på en annan programvara. 0 Citera
Hedde Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 3ds har ju utvecklats under en viss tid av professionella skapare, så många av finktionerna där är riktigt finslipade medans funktionerna i Blender fortfarande kan ändras ganska rejält från version till version, och som sagt så är det väldigt allround och då det bygger på hela "open source"-kulturen så kommer de flesta plug-ins också som det vilket är kul, då går det enklare att finjustera själv. Så jag hoppas verkligen mer folk satsar på Blender, även om de är lite av en lillebror på många punkter så tror jag att det kan vara ett riktigt pännande program om några år. 0 Citera
megawatti Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 Maya är nog en bättre start! Finns i gratis verstion, Learning Edition. Anväder de själv, och älskar de. Relativft lätt att komma igång med! Pratat med en kille som jobbat, och även undervisat i Max. Men som nu jobbar i maya i stället och säger att de är ett mycket bättre och väl stukerat (stava?) program, på de felsta punkter.. Sedan har de som alla andra program sina nackdelar såklart! Men ifall du ska börja från Scratch.. så rekomenderar jag dig (Jag skulle villja kunna det i alla fall) Houndini http://www.sidefx.com/ Som tydligen ska vara riktigt nice! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.