Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag undrar vad skillnaden är mellan blender och 3ds max. typ om 3ds max är lättare en blender eller nått sånt, för jag har undrar om jag ska köpa 3ds max jag är ganska bra med blender så tycker ni jag ska fortsätta eller gå över till 3ds max???

Postad
jag undrar vad skillnaden är mellan blender och 3ds max. typ om 3ds max är lättare en blender eller nått sånt, för jag har undrar om jag ska köpa 3ds max jag är ganska bra med blender så tycker ni jag ska fortsätta eller gå över till 3ds max???

Är du duktig på Blender håll dig till det!!

 

Blender kan faktiskt betecknas som mer alround än de komersiella programmen.

Ex görs uv layouter smidigare i Blender. Till Max får man köpa ett plug in.

Samma med composing som ingår i Blender man görs i ett annat program om man använder Max.

 

Jag ser ett par anledningar till att föredra Max framför Blender.

Har man ett Digital special effect företag med "stor" buget så kan Max med Autodesk support vara väl investerat.

Ska man gå en utbildning där Max ingår så kan man vinna på att lära sig gränssnittet lite snabbare.

Postad
Tror nog att det är Pluginen , eller? Kan man ha FumeFX , Realflow o sånt på blender :O ?

 

 

Fume i blender har jag inte hört talas om, osäker på vad realflow är men fluid simulation funkar iaf. i blender

Postad
Fume i blender har jag inte hört talas om, osäker på vad realflow är men fluid simulation funkar iaf. i blender

 

Japp, fluid simulation e jag säker på att det funkar i blender

Postad
Tror nog att det är Pluginen , eller? Kan man ha FumeFX , Realflow o sånt på blender :O ?

 

Nja, man kan oftast inte använda samma plugin på Max som på Maya och därför inte heller på Blender.

Autodesk eller Softimage, med flera, drivs framåt av ekonomiska beställningar från filmindustrin, där det också finns en luckrativ marknad för pluginskapare, för att snabba upp och förbättra, work flown för effekthusen.

Blender funkar på litet annorlunda sätt med opensource kultur där de flesta plugin blir inkorpurerade i själva Blender.

Blender är fruktansvärt alround och först när Blender inte kan skapa en effekt som man tänkt, inom rimlig produktionstid, så ska man titta på en annan programvara.

Postad

3ds har ju utvecklats under en viss tid av professionella skapare, så många av finktionerna där är riktigt finslipade medans funktionerna i Blender fortfarande kan ändras ganska rejält från version till version, och som sagt så är det väldigt allround och då det bygger på hela "open source"-kulturen så kommer de flesta plug-ins också som det vilket är kul, då går det enklare att finjustera själv.

 

Så jag hoppas verkligen mer folk satsar på Blender, även om de är lite av en lillebror på många punkter så tror jag att det kan vara ett riktigt pännande program om några år.

Postad

Maya är nog en bättre start! Finns i gratis verstion, Learning Edition.

 

Anväder de själv, och älskar de. Relativft lätt att komma igång med! Pratat med en kille som jobbat, och även undervisat i Max. Men som nu jobbar i maya i stället och säger att de är ett mycket bättre och väl stukerat (stava?) program, på de felsta punkter.. Sedan har de som alla andra program sina nackdelar såklart!

 

Men ifall du ska börja från Scratch.. så rekomenderar jag dig (Jag skulle villja kunna det i alla fall)

Houndini

 

http://www.sidefx.com/

 

Som tydligen ska vara riktigt nice!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...