Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja jag har en rätt ny kamera panasonic SDR-H40 och på den finns det ingen ingång för extern mikrofon. Finns det andra sätt att andvända extern mic till en kamera om den saknar mic-ingång? Behöver man extern mikrofon över huvud taget?

//Joey

Postad
Ok tack! Men blir resultatet lika bra?

Om bara ljudinspelaren i sig är bra så har det alla utsikter att bli bättre eftersom komeror ofta inte har särskilt bra ljuddelar!

Däremot ställer det större krav vid redigeringen för att få bra synk mellan ljud och bild.

Det gäller också att hålla ihop bild- och ljudinspelningarna som man vet vad som hör till vad. Det klassiska sättet är ju med klappa där man även läser scennummer etc så det finns med på ljudinspelningen.

Eftersom man får en tidsstämpel (fil-datum och -tid) i digitala ljudinspelare så kan man klara sig långt genom att se till att klockorna i kamera och ljudinspelare går rätt. Sen räcker det att bara klappa till med händerna i början (eller slutet!) av scenen så kan man synka efter det.

Skulle man missa synk-klappet går det ändå rätt enkelt att med hjälp av kameraljudet synka ihop det externa ljudet.

Om du ska ta långa scener (10-15 min eller så) så ökar risken att ljud och bild driver ifrån varandra i tid så det blir allt mer osynk efter hand. Löses enklast genom att sampla om ljudet så det stämmer ihop. Man kan också klippa bort/in små ljudsnuttar lite här och där men det ger förstås mer jobb.

Jag har roat mig lite med att filma med separat ljud vida en ZoomH2 i fyrkanalläge i klubbmiljö själv utan medhjälpare och då helt enkelt slagit ihop Zoomen med kameran en gång i varje scen och på så sätt få ett distinkt ljud i både ZoomH2 och kamera att synka efter.

Vid redigeringen har jag sen först extraherat samtliga sceners kameraljud till WAV. Laddat in WAV-filen i ett ljudediteringsprogram och där klippt Zoomens bägge WAV-filer så dom matchar kameraljudet. Sen kan man enkelt klippa hur man vill i videordigeringen utan att tappa synk.

Om du ska använda externa mickar så är ZoomH2 lite känslig med vad den gillar för mickar(helst en ren electretkapsel som den får mata själv). H4 är nog lämpligare i så fall...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...