Gå till innehåll

"ett minne blott" version 1, kortfilm.


Pandan

Recommended Posts

Här är femte och nära sista versionen av "ett minne blott". Tack för all framför kritik, har varit värdefull. Har också fått bra kritik för manuset utanför och ser ut som om det blir antingen filmat eller upplagt som pjäs.

 

Sen den första versionen har det hänt en del ändringar, en scen har lagts till i slutet, Amanda har fått mer djup och jag har försökt göra Alex mera mottaglig.

 

Har också lagt till lite mera dialog runt momentet då Alex och Amanda träffas. En del kan fortfarade ha svårt för att Amanda släpper in Alex, men kan tyvärr inte göra det bättre utan att ändra på hela berättelsen. Tycker hennes godtrohet och igenkännande syns bra nu iaf.

 

Den första dagboken har också avkortats lite.

 

Hoppas ni tycker om den och ser det som ett färdigt, eller iaf nära färdigt, manus. Kritisera gärna, annars stannar det som det är!

ett minne blott, v5.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall du befinner dig i utlandet och inte har tillgång till en dator som har Å Ä Ö så kan du göra som jag gjorde när jag bodde i Irland och skulle skriva en novell och därefter skicka iväg den till en tidskrift, men detta funkar bara ifall du har en diskett med dig där bokstäverna här ovan finns på en fil, det hade iaf jag, en diskett, och ifrån den så kopierade jag Å Ä Ö och sedan när jag skrev min novell så kopierade jag in dessa bokstäver när jag behövde använda dom. Inte ett dugg jobbigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var fantastiskt roligt att läsa, jag måste säga att du har skrivit en väldigt gripande historia! I stort sett väldigt bra språk, och en fin känsla för bilderna. Men jag har några saker att anmärka på:

 

Alex verkar vara populär, ändå är han fast besluten att ta sitt liv. Det känns lite ologiskt, eftersom det enda vi får se i början är att han 1) direkt blir erbjuden att sova över hos Amanda och 2) har fnittriga tjejer efter sig i affären 3) har asroligt på middagen med Amanda 4) har skrivit avhandlingar i filmvetenskap etc.

 

Vad jag menar är att karaktären vi lär känna inte verkar stämma överens med någon som är så deprimerad. Du skriver om en "tom" aura, men den auran känns inte alls i övriga beskrivningar. Hans leenden etc känns äkta.

 

Att Amanda erbjuder honom att sova över känns kanske också lite väl drastiskt, det skulle väl aldrig hända i verkligheten? Speciellt inte om killen är slafsigt klädd och helt apatisk av trötthet. Men visst, det skulle kunna funka... Men framförallt känns det orealistiskt att hon lämnar honom ensam där under dagen, med nycklarna och allt.

 

Den första dagbokstexten är kanske för lång också, och framförallt känns den för beskrivande. Vi får liksom veta hela historien, och frågan är om det är rimligt att han skulle ha skrivit allt det? Det finns en risk för att det blir för övertydligt här.

 

Logiskt fel: Eftersom hon lämnat nycklarna så att han skulle kunna låsa när han gick, vet vi att dörren inte går att låsa utan nyckel. Men när han kommer tillbaka från affären så måste hon låsa upp, men inte låste hon väl dörren däremellan?

 

Är inte vinet och de levande ljusen lite väl romantiska för att vara så tidigt i deras relation?

 

V.O.-dialogen när hon läser hans dagbok är strålande bra. Däremot kanske inte ovädret utanför behövs? Det känns lite klyschigt faktiskt.

 

Men som sagt, i övrigt är det här jättebra. Sista stycket i första dagbokstexten: "Kärleken jag känt..." är glimrande. När jag läste det kände jag, jävlar vilket bra slut på brevet. Så det var toppen när jag märkte att just det stycket återkommer..

 

Men en sista sak, jag är inte säker på att jag förstår slutet..? Det känns starkt, men vad menar hon egentligen med att upprepa det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter och skriver pa ett engelsk tangentbord, men zipfilen ar val ratt???!!! Jag far upp den med alla ratta bokstaver iaf.

 

Stavfel i slutet? Ska kolla upp det.

 

 

Tack Fredrik for den fina kritiken!!!

 

Om att han e popular, nja, det har jag inte riktigt tankt. Det att hon later honom sova over e mera det att hon kanner sig skyldig da han raddat hennes katt(som hon ser som hennes barn) och da erbjuder honom att sova over som plaster pa saret. Plus att hon bara e sa sot, "Amanda Sweet"....

 

Hela poangen med Alex nar jag skrev honom var att beskriva en karaktar som tror att han vill do, men egentligen inte vill det. Han valjer att stanna tva natter, bli van med Amanda, lamnar kassen(lite vaaal klantigt) och har middag med henne. Och i slutet sa klickar pistolen, vilket kan tolkas pa manga satt. Jag tankte det sjalv som att han inte ens hade brytt sig om den var laddad, men e klart, Amanda kan ju ocksa ha tomt den innan... Alex lagger hela tiden upp saker i vagen till sitt sjalvmord, darfor att han egentligen inte vill.

 

Har ocksa funderat pa det forsta dagboksinlagget, ska korta ner det.

 

Det logiska felet forstar jag daremot inte. Hon laser ju dorren nar hon staller ut kassen i trappuppgangen, oppnar sedan nar hon tar in den ingen, och laser efter sig igen. For allt hon visste da var han en seriemordare!

 

Dom fnittriga tjejerna la jag mest till for jag vill ha en "latt" scen med Alex dar det framgar att han inte ar den dystra karaktaren hela tiden, utan vill leva egentligen. Funderade pa att lagga till att han kanske fick lana en rosa troja av Amanda eller nat, for att ge tjejerna klara motiv for att fnittra. Tycker du?

 

Dom levande ljusen och blixtrande har jag ocksa funderat over, kommer nog att ryka. Ar latt att hamna i clicher....

 

Det sista stycket som hon laser upp syftar till ett av dom tva storsta temana som jag hade nar jag skrev manuset; karlek kan vara varldens vackraste sak, men ocksa varldens mest smartsamma upplevelse. Det andra temat var att det alltid finns liv efter och att man aldrig ar sa lagt att den sista utvagen ar att ta livet av sig.

 

Konstigt att ni inte far alla bokstaver, dom finns nar jag zippar upp min fil pa datorn. Ska skicka over det till en kompis nu och lata honom lagga upp det!!!

 

Tack annars for att ni last och svarat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla bokstäver har hela tiden varit rätt för mig!

Det finns några få stavfel som du bör hitta och ändra. T.ex. står det "ända" på första raden, men det ska ju vara "enda".

 

Kom på en till grej: de badande ungarna i början, de tillför väl egentligen inget till historien? Eller är de viktiga för stämningen? Efter att man läst det tror man (i alla fall jag) att de ska ha ngn slags betydelse, kanske dyka upp senare.

 

Detsamma gäller väl de fnittriga tjejerna, men du har ju en poäng där - men som jag kände det första gången så var det mer naturligt att de fnittrade åt den här snygga killen än att de inte skulle ha gjort det. Dvs, det är ett problem (fast å andra sidan är det bra att han är nyanserad, och inte helt deprimerad).. Men en rosa tröja är väl lite för mycket kliché igen... ;) Kanske ska du stryka dom fnittriga tjejerna helt istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, ungdomarna i början tillför stämning och framför allt "liv" till scenen. Plus en komisk underton där han vill ta livet av sig men det är folk runt honom som stör. Även det speglar hans urval av plats och reflekterar till att han egentligen inte vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pandan.

Okej.. ditt manus. Historien var väldigt gripande. Man kunde leva sig in i sitationerna. Men vissa saker var lite orealistiska.

Om jag hade tappat bort min katt och någon kille ringde mitt i natten o sa att han hittat honom/henne skulle jag absolut inte släppa in människan i min port och öppna dörren direkt. Jag skulle träffa personen utanför och vara beredd på det värsta. Eller be att han kunde vänta till dagen efter när det var ljust med att lämna katten. Amanda verkade inte ens rädd. Och jag skulle inte be människan sova över. Det är en väldigt stor risk om man inte känner killen. Speciellt om man väljer att lämna nycklar kvar till honom.

Men ja, det var väl det jag skulle klaga på. Sen förstod jag inte riktigt slutet. Men det är kanske något man måste fundera över själv!?!

 

Ha det bäst. Kram/Jenn

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte det? För allt vi vet kan hon ha letat efter sin katt i flera dar, så när någon äntligen hör av sig skulle hon knappast hoppa över chansen! Plus att hon har ett titthål i dörren...

 

Det med att hon låter honom sova över, hon gör det för att hon känner att hon är skyldig honom det och att det är det minsta han kan göra. Förstår iofs sig kritiken där, men han måste stanna, för annars blir det ingen story, så vilket som blir han kvar.

 

Samma sak med nycklarna, hon ar väldigt godtycklig. Naiv, men det finns väl sådana manniskor också...?

 

Tack for svaret!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag vill säga att jag håller med de flesta här om att det känns overkligt, otroligt, att man släpper in en okänd person så där.

 

Men jag också säga att det inte är mycket som gripit mig så vid halsen som detta manus. Bland det bästa jag läst här på forumet, det finns självklart saker som kan bli bättre, men jag återkommer med mer synpunkter när jag slutat att gråta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, nu har jag samlat mig lite, en sak du skulle kunna göra är att presentera Amanda tidigare i manus, där vi får se hur naiv hon är, det kommer att få oss att tycka att hela saken är mer motiverad och trovärdig.

 

Den första Voice overn tycker jag är för lång, väldigt "Ofilmiskt att ha en så lång voice over hur bra det än är skrivet så blir det jobbigt att sitta och titta på någon som läser högt. Tycker att du kan tänka på om det går att visa med bilder i stället, börja med Voice overn och sedan gå över i en återblick eller nått liknande. Bara en Idé.

 

Bra story hoppas verkligen att den blir filmad.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ska jag vara ärlig tycker jag inte att manuset var så bra. Storyn funkar inte eftersom den inte är trovärdig. Dialogerna känns konstiga och det finns vissa scener som du verkligen måste göra om.

 

Till att börja med framstår Amanda som en dum och blåögd person i mina ögon. Det märkliga är att hon är 25 och ännu inte har lärt sig att man inte kan lita på vem som helst. Vill du att hon ska kunna släppa in Alex så som hon gör måste de nog ha haft någon typ av kontakt tidigare. Annars kommer det att bli mycket svårt att relatera till berättelsen.

Sen är det också mycket underligt att katten, som är så viktig att hon låter Alex sova över, inte nämns alls mer efter det att den är tillbaka i hemmet. Skippa också det där med ex-pjkvännen, det känns riktigt mesigt när hon säger det.

 

Något som jag störde mig enormt på var dina långa dagboks V.O:s. Man orkar inte sitta och se på någon som sitter och läser ur en dagbok. Det hade varit mycket bättre om du kör en V.O. på Alex och sen visar vad dagboken berättar, med bilder. Då blir allt genast mycket mer intressant.

 

Sen att berättelsen i sig är gripande kan jag hålla med om men ska det bli en bra film av detta manus måste du se till så att det blir trovärdigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

*Det som gör berättelsen intressant är just att personerna inte haft någon tidigare kontakt men ändå lyckas relatera till varandra.

 

*Om du läst den nya versionen skulle du se att det finns en anledning till att hon nämner sitt ex i berättelsen.

 

*Katten har ingen central roll utan är endast en liten del av det stora, såg ingen poäng i att hänga upp mig på den.

 

*Som jag har sett berättelsen när jag skrev den passade det bättre med att man inte får se det som berättas i dagboken. Det är möjligt att den som ev. regisserar berättelsen har en annan syn och då ändrar på det, men det tycker inte jag. Det ger oss insikt i Amanda och bryter inte upp det emotionella spela som vi får se. Användandet av flashbacks är ofta mera förstörande än hjälpande och jag föredrog helt enkelt det här långsamma, uppbyggande sättet istället. Kändes bättre i historien.

 

*Det att dagboksinläggen är långa, de är centrala för berättelsen och det är först då vi får reda på varför Alex är som han är i de första 15 sidorna, så de är väldigt viktiga. Därav tar de också upp en del plats. Är ytterst viktigt att vi(och Amanda) ser in i hans situation och förstår.

 

*Jag håller med om att Amanda är naiv, men jag tycker att många här går för hårt mot det. Har ni aldrig hjälpt någon ni inte träffat förut? Det Amanda först gör är ger tillbaka en tjänst, det hon sedan gör är att hon vill hjälpa en person vars situation hon själv känner igen sig i, något som också fått mera utrymme i den senaste versionen.

 

Tack för kritiken!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]*Det som gör berättelsen intressant är just att personerna inte haft någon tidigare kontakt men ändå lyckas relatera till varandra. [/citat]

 

Nej, det är det som gör allt så konstigt. Och vad är det som Amanda relaterar till innan hon har börjat snoka bland hans grejer? Att han är trött och behöver sova?

 

[citat=Pandan]*Om du läst den nya versionen skulle du se att det finns en anledning till att hon nämner sitt ex i berättelsen.[/citat]

 

Jag läste version 5, det är väl den nyaste? Kanske missuppfattade det, kan du förklara kort?

 

[citat=Pandan]

*Katten har ingen central roll utan är endast en liten del av det stora, såg ingen poäng i att hänga upp mig på den. [/citat]

 

Tänkte mer försöka stärka varför Amanda släpper in en främling i sitt hem. Om man visar att katten är viktig för henne kanske det känns mer logiskt.

 

[citat=Pandan]

*Jag håller med om att Amanda är naiv, men jag tycker att många här går för hårt mot det. Har ni aldrig hjälpt någon ni inte träffat förut? Det Amanda först gör är ger tillbaka en tjänst, det hon sedan gör är att hon vill hjälpa en person vars situation hon själv känner igen sig i, något som också fått mera utrymme i den senaste versionen.[/citat]

 

Nja, jag tycker folk reagerar helt rätt på det stycket, och du borde lyssna på oss. Allt går för fort. Det är liksom "Hej." "Kom in" "Oj du är trött, sov här" "Stanna du kvar medan jag går och jobbar, jag lämnar min nycklar här" "Har du vaknat, nu har vi en romantisk middag" "går du o handlar?". Det känns helkonstigt. Som att de känt varandra jättelänge. Dessutom får man känslan av att Amanda är sjukt desperat.

 

Jag har aldrig och kommer nog alldrig heller att släppa in en helt främande människa mitt i natten, låta denne sova över för att sedan ge så mycket förtroende att jag lämnar personen ensam med mina nyklar medan jag jobbar. Aldrig någonsin! Det är ju som gjort för att bli utnyttjad.

 

Det hade varit så mycket bättre om du såg till att det finns en Logisk förklaring till varför hon låter honom sova över. Känner de till varandra sedan tidigare blir det mer accepterat. Eller om Alex visar att han verkligen mår dåligt och att han sover över av bara slumpen. Så att inte Amanda tjatar sig till det. De kanske bara somnar när de sitter och pratar om att Alex (eller Amanda om du så vill) har det jobbigt.

 

Varför har du förresten med de fnittrande tjejerna i mataffären?

Länk till kommentar
Share on other sites

I så fall har du uppenbarligen missat en stor del ur historien och vem Amanda är. Om du läst noga hade du sett att när hon spontant nämner sin pojkvän tar hon sig också runt halsen som om hon saknar något. Senare bär hon ett halsband med ett hjärta. Från den punkten framåt finns det flera indikationer på att det är något med Amanda, och i den näst sista scenen när hon och Alex tömmer hans kasse kommer det när hon kastar sitt halsband. Precis som han har hon starkt påverkats av en tidigare relation och fortfarande inte släppt taget, och det är så hon lyckas relatera till honom.

 

Att säga att det verkar otroligt att hon skulle släppa in honom är enkelt för en läsare att säga, men i den här situationen är det inte läsaren utan en karaktär som vi fortfarande inte känner som gör det. Om det fortfarande känns så när berättelsen är slut är det en annan sak, men jag tycker att det kommit fram vad hon är för person och hur hon relaterar till Alex och därför varför hon gör som hon gör.

 

Tyckte att det var tydligt att katten var viktig eftersom hon släppte in honom på grund av den bland annat, inte tydligt nog? Varför ösa på mera om det inte framför något nytt till historien?

 

Förstår inte vad du menar med desperat, hon gör aldrig något sexuellt närmande mot honom så är inte på ett sådant plan. Annars så ja, hon är fortfarande sårad sen tidigare och på samma sätt som Alex behöver hjälp att ta ett första steg ifrån sitt tidigare förhållande behöver hon hjälp att ta det sista. De är väldigt lika varandra, fast i olika faser. Skulle det vara en långfilm skulle det kunna göras utrymme med flera scener som gör att de kanske känner varandra via bekanta eller nåt, men vid nuläget behövs det inte, och eftersom det ändå inte finns något utrymme för några utomstående vänner är det onödigt och påtvingat.

 

De fnittriga tjejerna har flera poänger. En var helt enkelt att lätta upp den delen av berättelsen och ge den lite humor, där i den ena scenen Amanda ser pistolen och tror att han är en galen mördare, samtidigt som Alex är oskyldigt i en mataffär och har flörtiga tjejer efter sig. En annan var att visa att det fortfarande finns liv i honom. Genom hela berättelsen hittar han hela tiden anledningar till att inte ta livet av sig och det är en sån scen där hans livsglädje lyser igenom. Han sneglar mot dem och ler smått, han går inte därifrån helt oberörd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha! Jag visste nog att det fanns mer runt omkring!

 

Tycker att ditt manus är otydligt som inte visar allt detta från början, sen kanske jag inte läste det med ett hundraprocentigt focus, men så blir det ibland. Hmm... du kanske borde förtydliga, eller rättare sagt förlänga, ditt manus, och jag borde nog läsa det på papper istället för direkt på datorn.

Måste säga att när du förklara mer det symboliska ser man mer sambanden. Med desperat menar jag inte sexuellt desperat utan allmänt kontaktdesperat, men det kanske är meningen? Men jag tycker fortfarande att Amanda beter sig konstigt. Du får göra något åt det på något sätt... men vad vet jag. Försöker mest få ut lite mer än "oj vad bra det va" och "tack" ur trådarna.

 

Lycka till nu, hoppas detta givit dig något! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! Jag har nu läst det nya och måste säga att förändringaran i mina ögon inte är så stora... Jag tycker att Historien är väldigt bra, men den faller på en punkt... Trovärdigs karaktärer, det är inte i sig att Amanda är naiv som får mig att säga det... Naiva människor finns det gott av i alla åldrar, det problemet som jag har med det är att det blir väldigt negativt att presentera henne så första gången, min sympati med henne försvinner hellt, och eftersom ingen som får se filmen känner Alex specielt bra heller så blir det svårt att ta in hela den situationen... De långa (v.o.) som du lagt känns fortfarande för långa, jag vill se en film inte någon som ligger och läser i en säng.. o.s.v,.

Jag tycker att du ska presentera Amanda tidigare i filmen, utan att hon interagerar med Alex. Kanske till och med första scenen... Att hon sätter upp lapparna med missy, eller nått...

Ett av de stora problemen man har med en publik är att de flesta har förutfattade meningar om hur människor ska vara, därför måste man vara tydlig i sin personbeskrivning... Vagga in dom i historien.. Låta dom tro att dom känner personerna på skärmen/duken, göra deras problem till mina problem så att säga... När man skriver en bok så är detta lätt, då kan man precis beskriva hur en människa tänker... På film måste man visa det genom hur människor är och agerar. man måste använda sig av de knepp man har att ta till... Om du tittar på en film så kommer du att se att alla filmer (98% i alla fall) Börjar med att presentera de karaktärer som ska vara vesentliga för historien.. Och att när man presenterar dom så gör man det med de egenskaper som kommer vara vesentliga för händelseförloppet.... Jag tycker att du gör det bra med Alex.. men Amanda känns bi karaktär.. Du kan nog lägga mer krut på henne fast det bara är en kortfilm..

 

Nu har jag sagt mycket och vet inte om jag gör mig förståd.. men...

Det är vad jag tycker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min tanke med V.O. scenen var en väääldigt lång och utdragen scen där man i grodperspektiv ser Amandas ansikte när hon ligger i sängen och läser. Kameran zoomar långsamt in under hela scenen samtidigt som hennes ansikte hela tiden förändras till det hon läser. Tyckte det var kul med en sån lång, oväntad scen som egentligen inte säger så mycket, men otroligt mycket om Amanda. Funderade ett tag att ha den så lång till och med utan V.O. och bara med Amanda, för att inte avslöja Alex och varför han vill ta livet av sig.

 

Har svårt tyvärr att få in henne tidigare och tycker om det som det är nu, men gillar idén om att ha henne där och sätta upp lappar, ska fundera på det.

Ser ut som om det kommer att filmatiseras nu, så vi ska sätta oss snart och diskutera hur vi vill lägga upp projektet.

 

Tack för kommentaren, lycka till med ditt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

shit vad cynisk världen känns när man kallar snälla människor för naiva. hehe.

jag tror fasen det finns gott om snälla människor som skulle göra något sådant.

jag gillar den som fan! speciellt när det är olika röster på voiceovergrejerna. det blir nog fränt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det första jag undrar över är vart han fick revolvern ifrån? Vanliga människor brukar inte ha revolvrar. Han måste va gangster, och gangsters brukar inte haka upp sej på kvinnor. Så redan där känns det väldigt bristande, som om du bara lagt till revolvern för att kunna bygga en handling runt omkring den. För utan revolvern så faller hela historien. Så i mina ögon är det inte trovärdigt.

 

Sen det där med Amanda. Inte heller trovärdigt i mina ögon. Känns också som att det bara är för att föra historien vidare, för som du själv skrev så skulle den falla om hon inte släppte in honom.

 

Så vad jag tycker att du skulle göra är att först visa hur han får tag i revolvern. Han pappa kanske är polis så han knycker den av honom. Det skulle göra det mer trovärdigt. Sen att mötet Alex och Amanda emellan fixades på nåt annat sätt.

 

Sen med tjejerna i butiken som fnittrar. Det får en inte att tänka på att Alex vill känna sej levande snarare att han är nån player eller nåt. Byt ut det mot att han luktar på rosor på vägen eller nåt istället. Andas frisk luft bara.

 

Sen tycker jag att dagboken känns lite fjortis. Typ hans första kärlek bla bla och allt vad det innebär.

 

Sen vissa delar av dialogen känns lite onödiga som att han är moderat med femenistiska åsikter. Har jag inget behov av att veta. Och att ha köat till star wars och sånt känns som det är dej själv du beskriver där.

 

 

Annars var det bra skrivet och det flyter på bra förutom det jag nämnt då. Ta inte kritiken för hårt som att jag tycker att du ska sluta skriva eller nåt men tänk på att inte bygga handligen på orealistiska saker ifall det inte är sci-fi.

Och tänk på att om man måste förklara en film för sin publik så har man nog inte lyckats beskriva det riktigt bra visuellt. Men fortsätt jobba och hoppas det går bra med filmandet

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...