Gå till innehåll

"ett minne blott" version 1, kortfilm.


Pandan

Recommended Posts

Okej, nu börjar det bli dags att ge sig. Kritik i all ära, men att verkligen leta efter saker att haka upp sig på är vekligen att ta i.

 

"Han måste va gangster." Skojar du eller?! Vad under hela berättelsen antyder något sådant FÖRUTOM det att han har en revolver med sig??? Var fick han den ifrån? HELT OINTRESSANT! Får mig verkligen att tänka på Jeanne de Arc med Milla där hon säger att svärdet i fältet symboliserade gud, men Dustin Hoffman gång på gång ger versioner på hur det kunde ha gått till utan att gud hade något med det att göra. Vill du ha ett par? För det första, det är en gammal, repig och rostig REVOLVER. Typisk polispistol? Nej. Håller han i den som om han vore bekant med vapnet? Nej. Var kan han ha fått den ifrån? Stulit den av farsan som haft en i en byrå låda i 20 år, köpt den av någon som kränger pistoler på gatan, lånat den av en kompis som har en, eller vars farsa som har den, eller brorsa, osv... Hade det varit en kalashnikov kan ja förstå att det vore konstigt, men en gammal, rostig och repig revolver som sedan förresten inte fyrar av, det är inget problem för historien.

 

Amandas karaktär kan man vara skeptisk till i början, men desto längre historien går desto mera inblick får man i karaktären och i slutet tycker jag det är väldigt tydligt varför hon släppte in honom. Har förklarar det här tidigare, och det du säger att hon måste släppa in honom, detta gällde en tidigare version av manuset. Nu finns det ett personligt motiv bakom också.

 

Han ska lukta på rosor....och han är en gangster... men han ska lukta på rosor fast en dagbok är fjortis...Jesus...jo du har ju superkolla på vem han är. han skrev inte dagboken på ett tjejigt gulligull-jag-går-i-sjuan sätt, utan det var ett substitut till hans kärlek när den var borta och ett sätt att få ut sina känslor. Han skulle byta den med henne när hon kom tillbaka och därav ville han hela tiden skriva i den. Aldrig tyckt om någon så mycket? Illa ifall du känner sån kärlek men inte skriver för att en tanke i bakhuvet säger att det e fjortis som du uttrycker dig.

 

Tjejerna visar bland annat på att han (kan) vara en player som du säger i vanliga fall, i syn att han är omtyckt, populär och igenkänd. Varför får vi inte veta, det som visas är att han inte är längst nere på samhällets botten utan vänner, familij etc utan något att förlora.

 

Dialogen du syftar till är meningslös i det att den kan egentligen handla om vad som helst just där. Det jag ville få fram där var just något trivialt personligt för honom som visar att dom suttit där länge och pratat om varandra. Kan egentligen prata om vad som helst, och jag sa det till regissören men han gillade det som det var och ville inte ändra det. Då att det blev just star wars är från mig själv, men som sagt, det viktiga är inte vad dom snackar om, bara det är något personligt och trivialt, och den dialogen blev helt enkelt kvar från första versionen.

 

Realism är något som aldrig kommer ut till fullo på film, hur man än försöker, och det är just därför det är FILM. Det är en fiktionell berättelse där något händer, om det vore 2 timmar ur en persons helt vardagliga liv vore det otroligt boring. Tycker att realismen är bra i den sista versionen och att saker som varit problem innan har arbetats bort.

 

Om det visuella du tar upp så finns allting där om du tittar efter det. Det är en mångtydlig berättelse som är tänkt att tolkas, inte som är helt svart på vitt. Kan inte hjälpa att du missar saker när du läser det här framför datan.

För övrigt, ska filma den om 2 veckor, håller tummarna :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha fan va sur du blev då. Det brukar inte ligga gamla revolvrar och skräpa hos vanligt folk. Dom jag känner som har sånna grejer är minigangsters. Jag kan inte hjälpa det men jag stör mej på det direkt att folk missbrukar vapen i filmer. Lukta på rosor var väl inte världens bästa exempel men jag tycker det symboliserar kärlek till livet bättre än att gå och flirta med brudar som mest symboliserar kåthet. Hur kan han förrensten vara populär samtidigt som han saknar vänner?

 

Sen menade jag inte realistiskt som i att allt ska vara som en vanlig persons vardag utan som i att revolvrar växer inte på träd och är man populär så har man vänner.

 

Och jag letar inte efter grejer att haka upp mej på, dom finns redan där. Det är sånt JAG inte vill se i en film okey. Sen får du göra hur du vill, det är din film. JAG tycker den kunde slipas på mer, men det behöver du inte ta åt dej om du inte vill. Själv blir jag jävligt glad när folk kommer med olika infallsvinklar till dom grejer jag skriver som jag själv missar.

 

Tjabba

Länk till kommentar
Share on other sites

sorry om ja gick lite aggro, men ja, e precis uppe i filminspelningen o grejer :P

 

Hur som helst, precis som du säger, du känner folk som har, eller kan få tag, på revolvrar. Gör detta dig till en gangster? Nej. Om du verkligen vill ha en, och det ser inte direkt ut som om han har något att förlora, så kan man fixa en.

 

Populäritet och vänner är inte riktigt samma sak. Han saknar uppenbarligen en riktigt nära vän att prata med för tillfället, kalla det ett själsfrände. För att? Hon var uppenbarligen det själsfrändet och hon bedrog honom. Är sådana situationer som ger rejäla tankeställare på vem man egentligen känner och hur man känner.

 

Han flörta inte med dom, var vice versa. Han uppmärksammade att dom gjorde det och kunde inte låta bli att le lite. Han lyckas se lite uppskattning i sin extremt mörka tillvaro. Det är något som personer som vill ta livet av sig främst saknar, att känna sig behövd och uppmärksammad och det är precis det han gör där. Den scenen var som sagt menad att visa att det finns saker runt honom som han nödvändigtvis inte uppmärksammar till fullo. Där går et upp för honom, men sedan efter middagen går det ner igen till det tidigare.

 

Kritiken allmänt här på sidan har varit väldigt bra, säger inget om det. Det sista versionen landa tillslut på 9, och det var mycket på grund av det som sas här. :)

 

Ha re bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

"Han flörta inte med dom, var vice versa. Han uppmärksammade att dom gjorde det och kunde inte låta bli att le lite. Han lyckas se lite uppskattning i sin extremt mörka tillvaro"

 

Det framgår inte så tydligt i manus men det kanske blir bättre på filmen. Ska bli spännande att se den ifall du tänkt lägga upp den här sen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Rabies]

Sen vissa delar av dialogen känns lite onödiga som att han är moderat med femenistiska åsikter. Har jag inget behov av att veta. Och att ha köat till star wars och sånt känns som det är dej själv du beskriver där.

[/citat]

 

Du skulle bara veta...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Fick en total nostalgitrip när ja kolla igenom lite gamla manus och det här var faktiskt det första man skrev nånsin. Var en rejäl kick att läsa det igen trots alla mindre lyckade partier :)

 

Kom dock på att regissören till filmen lagt upp den på nätet och att den finns att se, med underbara Josephine Bornebusch i huvudrollen! Kostar tyvärr nio spänn att se, var inte ja som la upp den, men känner att det vore fel att ändå inte ta upp den då ja kommer ihåg alla hetlevade diskussioner kring den.

 

Så ifall ni är sugna så är ni välkomna att kolla in den och mer än gärna kommentera!

 

http://www.glimz.net/search.php?title=ett+minne+blott

 

Ha re bra!

/pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej...fattar fortfarande inte vad det svaret ska betyda isf, men aja.

 

Det e bara bra mannen! Japp, stockholms filmskola rullar på, andra terminen nu. Samtidigt pluggar jag annat på dan också så är full rulle för tillfället. Själv då? Rockar på i London eller har du flytt staden som jag?

 

Ha re!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror han menade att din protagonist var så kallad emo, dvs, självömkande.

 

Allright, schysst med plugg. Jag planerar också att plugga till hösten, har kollat upp några folkhögskolor som verkar schyssta.

 

Jo jag flydde London, jag var tvungen, blev skyldig Pete Dohertys knarklangare 2000 tusen pund :)

 

Nejdå, jag tröttnade på att jobba deltid hos Books etc, fick ju bara ihop pengar till mat och hyra.

 

Jag kom tillbaka till Gävle i somras. Känns helt okej faktiskt. Skriver mycket, har skrivit klart mitt scensynopsis och snart halva manuset.

 

Sköt om dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...