Gremanz Postad 7 augusti 2008 Postad 7 augusti 2008 Jag spelar in med "cinema mode" och HDV, widescreen. Bilden hackar, ungefär som när man spelar ett datorspel på en för gammal dator. Ja, jag är antagligen en tönt som inte vet varför. Men det står inget om detta i manualen. Varför hackar bilden? Är bilden "för bra" för kameran? 0 Citera
Zyx Graphics Postad 7 augusti 2008 Postad 7 augusti 2008 Du bör nog ta tillbaks den till affären. Jag har en likadan och det har alldrig hänt mig. Förresten kolla så att du inte kör med för långsam Shutter Speed t.ex. 12 eller 25 Fast det kan man bara ändra om man är i TV (Shutter Prio) läget. Om du är säker på att det händer i Cine mode så skulle jag ta den till affären om du har garanti kvar. 0 Citera
StenR Postad 7 augusti 2008 Postad 7 augusti 2008 Hackar bilden i kameran redan eller när du tankat över den i datorn? 0 Citera
vilcans Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 Du filmar kanske i 25p? Då blir det hackigt (det kallas strobing), och det är precis vad många eftersöker för att få det att se mer "filmiskt" ut. Om du jämför med ett spel, ser det ut att vara 25 fps? I så fall är det strobing du ser, och det är inget fel på kameran. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 Jag filmar 25p konstant med min HV30 och det hackar ingenting. Ingen strobbing heller. 0 Citera
Gremanz Postad 10 augusti 2008 Författare Postad 10 augusti 2008 Hmm? Nej, det hackar både i datorn och direkt på LCD-skärmen. T.ex. så gjorde jag en mjuk panorering uppåt mot trädtopparna, inte snabbt eller något. Och bilden "stannar" (lagg) på ett onaturligt sett, man lägger märkte till det (visade lite testklipp för vännerna och de reagerade på att bilden hackade också). Vilka inställningar ska jag ha då? Ändrade inget från standard, ställde bara in "25p cinema mode". 0 Citera
vilcans Postad 10 augusti 2008 Postad 10 augusti 2008 Om det är ett tydligt enstaka hack som kommer då och då så är det nog fel på kameran. Vanlig strobing (som man får i 25p om man panorerar i fel hastighet) ser inte ut direkt som ett fel, utan det är nog mest tv- och datorspelare som märker att det bara är 25 fps. 0 Citera
Gremanz Postad 10 augusti 2008 Författare Postad 10 augusti 2008 Ja kameran har gått sönder nu ( http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=21158 ) så kanske var det ett måndags ex och inte bara ovarsamhet ;) 0 Citera
ODDNAME Postad 12 augusti 2008 Postad 12 augusti 2008 Just ja den tråden, det är helt klart ovarsamhet att filma in i solen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.