Gå till innehåll

Projekt fluorescerande videobelysning


ODDNAME

Recommended Posts

Efter att ha fått se vad fluorescerande belysningar klarar av, samt fått uppleva själv hur en vanlig byggarbetslampa uppför sig och åstadkommer så blev jag sugen på "riktig" belysning.

 

Även om man kan få bra saker för relativt lite pengar är det ändå en summa alltför hög för min del, samt många andra som inte vill spendera flera tusen på belysning.

 

 

Så vad jag ska göra är att ta en bygglampa (99-200kr, beroende på modell), börjar med vad jag hade hemma först. Slaktade all "elektronik i lampan till att börja med. Det som ska ske är att jag tänker montera en vanlig E27-sockel antingen till vänster eller höger i lampan.

Detta gör att man kan skruva i en fin fluorescerande energilampa med runt 5600kelvin samt som kan motsvara upp till 500W i ljusstyrka. Även flaps är i arbete.

 

Prismässigt hoppas jag på att hamna runt en 500-600kr per lampa (enskild armatur inkl en lampa) vilket är helt ok om de fungerar som jag hoppas.

 

 

Mer info och bilder kommer senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena ODDNAME.

Jag är inne på att beställa de här:

http://store02.prostores.com/servlet/tubetape/the-59/Continuous-Lighting-Kit--dsh-/Detail

 

De kostar 2000 kr för paret men du får 2 st 1000 vattare samt 2 st stativ och 2 st softboxar.

Vad tycks?

 

Om du ska beställa dom... Tänk på att välja rätt Volt. 220 alltså. Lätt hänt att man glömmer bort att välja det så får man hem 2 st oanvändbara lamper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beställa kit? ;) Usch ne, nu skrämmer du mig!

 

Inge kul ju :P

 

De verkar ju ganska ok, men jag är ute efter 5600k, och de verkar ju inte skriva ut någon färgtemp där. Det jag ska bygga är 2st armaturer som det ser ut just nu.

 

2st olika, ena är en ombyggd arbetslampa, nästan helt klar redan (konverteringsmässigt)

som ska rymma en fluorescerande spiral lågenergilampa (börjar med 55w då den kostade mig 300kr inkl frakt) motsvarande 300W.

 

Andra är en idé jag fick idag, "BLANDA" serveringsskål ifrån ikea, som ska rymma 3st 100W lampor alá Active ifrån Osram. Lampor med ett vitt ljus (dagsljusaktigt) och inte gulaktigt som vanliga.

Skålen fungerade fint med den 60W lampa jag har och 3st 100W ska nog kunna ge fint ljus.

 

 

När möjlighet finns ska även lite plåt inhandlas till "dörrar"

 

 

Blir det bra resultat blir det dock fler arbetslampskonverteringar, sådana i 2st på ställ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte bara att byta lampor. Antingen är det en skum sockel som inte finns rätt typ till, eller så är de så pass dyra att det inte lönar sig.

 

Att bygga själv sparar mig tusenlappar gällande just fluorescerande belysning. Bygglampa för en 99kr, dra ut all "elektronik", montera E27 sockel, i med en 200-300krs lampa. Lite metall för en 50kr, och du har en fin 300W fluorescerande lågenergilampa med flaps för en 400-500kr.

 

Detta är nog ganska oslagbart, OM det funkar som jag vill :)

 

 

Min andra modell alá blandaskålen slutar på en 200kr inkl 3st dagsljusvitaktiga 100W lampor.

Får det mesta i princip gratis, så skadar inte att testa. Någon dag blir det ändå riktigt belysning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som ett kul projekt, men hur stor nytta har man egentligen av en dagsljustempererad lampa med en effekt motsvarande 300 watt? Enda anledningen att ha dagsljustempererade lampor är ju att kunna blanda dem med solljuset, och då blir dina lampor så svaga relativt solljuset att jag inte ser hur de skall kunna göra någon nytta alls.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljuset i sig är ju mycket skönare än 3000K som byggarbetslampor är så att köra det som upplättring inomhus blir ju perfekt. 300W gör i alla fall stor skillnad av vad jag sett när jag använt vanlig byggbelysning rakt upp och ner. Men ljuset i sig var ganska otrevligt. Det är liksom inte tänkt att bli en 200000W sol ;) Utan att ge det där lilla extra ljuset som inte upplevs som konstgjort och som gör det hela lite ljusare.

 

Att lysa upp inomhus med 300-500W per lampa är inga problem (använt vanliga halogenbygglampor till det), men ljuset är inte kvalitet precis. Det ska detta stå för :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Fortsättning följer på bygg själv med bygglampor. I alla fall på flickr där du kan lära dig hur man pular ihop en softbox alldeles själv. Kom bara ihåg att för oss filmjockar gäller lågenergilampor. Denna rigg duger inte till bakugnsvarma halogenljus.

 

http://www.flickr.com/photos/nickwheeleroz/2377244402/in/set-72157604254959243/

 

en till, denna gång för en light-strip

 

http://www.flickr.com/photos/nickwheeleroz/2269527573/in/photostream/

 

 

Fotografen hade dessutom tipset att använda en "turkey-plate" alltså den största cateringvarianten av engångsbrickor i aluminium som beauty dish (handhållen reflector).

 

Klart sevärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...