Gå till innehåll

Hjälp en nybörjare att rendera en film


AndreSjöström

Recommended Posts

Hur ska jag gå till väga får att få så bra bildkvalité kontra filstorlek på en ca 15 min film. Jag använder Adobe Premiere Pro 7.0. Filmen ska spridas på nätet därför vill jag ha så lite filstorlek som möjligt.

 

Ni som tar er tid att förklara försök göra det på "ren svenska" när jag är nybörjare på den fronten!

 

Tack så mycket på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Men hur liten filstorlek är acceptabelt för en 15 minuters film? 20 Mb? 50Mb? 100Mb?

Ett tips kan vara att dra ner på filmens storlek (antalet pixlar).

 

Jämför t.ex. med trailers från Apple - de är ganska korta i tid, men det är ändå rätt stora filer om man väljer de större storlekarna...

 

DivX / Xvid är nog mina förstahandsval för små filer kontra bra kvalitet, men även Quicktime (bra för flra plattformar)och WMV kan vara tänkbara alternativ...

 

Vilka codes har du/ni testat?

 

Om man inte ger sig in på avancerade inställningar så tror jag att man helt enkelt får krypa ner i filmstorlek och kvalitet tills man når den filstorlek som man tycker är acceptabel...

 

Har för mig att man kan få in ca. 90 minuter film på en single-layer DVD (4.8Gb) med hyffsad kvalitet, men frågan är om de är gjorda med "konsument" encoders då???

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...