Gå till innehåll

Capture sluta fungera, trasig firewire?


High1ander

Recommended Posts

Jag jobbar i PP3, kopplar upp Sony HVR-A1J (HDV kamera installd pa DV med band inspelat pa DV) och det fungerar fine att kolla o styra enheten i PP3. Sa jag kopplar ur kameran, hastigt, genom att dra ut sladdarna utan att gora "koppla bort maskinvara" (hade lite brottom). Sen efter det har jag inte kunnat koppla in kameran igen o fa den fungera, jag kolla pa firewire-sladden, 4 pin, och sag att pa ena sidan sa var en pin smatt uppbojd. Sa jag bytte kabel mot en helt ny 4 pin men far inte saken att fungera. Jag undrar om jag lyckats branna/skada nagon krets/port i antingen kameran eller datorn. Testa att byta batteri pa kameran, kora pa sladd istallet for batteri, etc. Formaterat om datorn (vilket jag anda behovde gora pa den) utan att fa det att fungera :/

 

Ett tag trodde jag det var datorn sa skaffa snabbt ett instickskort till den o testa via 4-6 pin, men det ville sig inte. Men jag lyckas koppla upp andra saker via instickskortet firewire.

 

Jag kommer forr eller senare kunna fa reda pa vilken eller om bada gatt sonder/strular, men undrar nu om det ar nagon som lyckats "branna" sina firewireportar eller liknande. Nu sa ar det ocksa smatt skitsamma da deadlinen redan missats (vilket inte spelar storre roll heller).

Länk till kommentar
Share on other sites

Du KAN ha bränt porten i kameran vilket tyvärr inte alls är ovanligt. Inte gratis och fixa heller...

 

/Max

 

Jag sag efter narmare titt att en av pinnarna i kamerans port har tryckts bakat och krokt sig rejalt. Jag har tidigare aldrig haft nagra problem med FW angaende trasiga pinnar eller sa men lyckades man fa en kabel/kamera som gick sonder. Jag kanske skulle kunna fixa tillbaka pinnen om jag hade vardens minsta pincett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...