Gå till innehåll

Redigera mot server


frehåk

Recommended Posts

Hej!

 

Är följande en bra idé.

Två (eller fler datorer) som vi redigerar på samtidigt. Båda datorerna har programvaran (premiere pro) installerad lokalt. Men man loggar in på en server där allt råmaterial (film osv) och projekt ligger. Vi kör hårddiskarna på servern i en raid5.

Fördelen med detta är att man kan komma åt allt material genom nätverket på alla datorer.

Men min fråga är: kommer jag att tex. kunna redigera HDV på datorerna utan att det hackar?

Eller måsta man ha allt material lokalt och inte jobba i ett nätverk när man redigerar film?

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spara projektfilen och renderingarna lokalt, i övrigt bör det fungera. Vet att bla Ericsson och EA Games i USA kör på det sättet - Ericsson iofs med DV, men det borde fungera med HDV också om du har ett snabbt nätverk.

 

Du kan däremot inte jobba med samma projektfil (eller, du kan, men den som sparar senast skriver över den andras fil). Jag har också sett vissa konstigheter om du ex har en Photoshop-fil i ett PPro projekt som någon ändrar och sedan sparar över den gamla, med det är ju ganska logiskt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Spara projektfilen och renderingarna lokalt, i övrigt bör det fungera. Vet att bla Ericsson och EA Games i USA kör på det sättet - Ericsson iofs med DV, men det borde fungera med HDV också om du har ett snabbt nätverk.

 

Du kan däremot inte jobba med samma projektfil (eller, du kan, men den som sparar senast skriver över den andras fil). Jag har också sett vissa konstigheter om du ex har en Photoshop-fil i ett PPro projekt som någon ändrar och sedan sparar över den gamla, med det är ju ganska logiskt.

 

/Max

 

HDV ar ju samma eller mindre an DV i datastrom sa det borde vara lugnt, dvs 25 eller 19 mbps.

 

Gigabit ligger ju pa 1000 mbps

Firewire 400 ar pa 400 mbps

Firewire 800 ar pa 800 mbps

 

Sa du borde fa det o fungera utan problem sa lange du har natverkskort som inte har nagra skumma problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag skulle säga att det är en dålig idé av erfarenhet.

 

Bara av nyfikenhet, hur har du haft det uppsatt. Jag antar det e daligt om man maste "dela HD" med nagon, men om varje projekt har separat HD o den bara kan lasas av en person at gangen sa vore det lugnt. Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara av nyfikenhet, hur har du haft det uppsatt. Jag antar det e daligt om man maste "dela HD" med nagon, men om varje projekt har separat HD o den bara kan lasas av en person at gangen sa vore det lugnt. Eller?

 

nä, mer problem med att servern segar ner o farbannat när man redigerar mot den (fcp). Slet tillslut sönder servern pga redigering mot den. Även fått problem med freezframe när man importerat material och skrivit direkt på raid.

Så jag föredrar arbeta lokalt för att sedan ladda upp material på server och sedan om det behövs ta ner det igen från servern till lokalt för att redigera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så jag föredrar arbeta lokalt för att sedan ladda upp material på server och sedan om det behövs ta ner det igen från servern till lokalt för att redigera.

 

Om man då inte vill kopiera filer fram och tillbaks manuellt med risk för att man gör fel så kan man automatisera det med något filsynkroniseringsverktyg. Själv skulle jag i så fall kolla på verktyg för versionshantering. Subversion och git är två som är gratis, men jag är tveksam till hur bra de funkar med så stora filer som det blir när man jobbar med video (de är främst gjorda för programkod och andra textdokument). Versionshanteringsverktyg gör förutom filsynkronisering naturligtvis versionshanteringen enklare, duh!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man då inte vill kopiera filer fram och tillbaks manuellt med risk för att man gör fel så kan man automatisera det med något filsynkroniseringsverktyg. Själv skulle jag i så fall kolla på verktyg för versionshantering. Subversion och git är två som är gratis, men jag är tveksam till hur bra de funkar med så stora filer som det blir när man jobbar med video (de är främst gjorda för programkod och andra textdokument). Versionshanteringsverktyg gör förutom filsynkronisering naturligtvis versionshanteringen enklare, duh!

 

tror dock inte teknikern på skolan blir så glad ifall jag installerar saker :P

Länk till kommentar
Share on other sites

tror dock inte teknikern på skolan blir så glad ifall jag installerar saker :P

 

Om du sitter på ett nätverk på en skola så är det klart att det inte funkar att ha filerna på en server. Skolnät brukar inte funka så bra, enligt mina fördomar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu har inte jag någon erfarenhet av just videoredigering i nätverk, men dock av nätverk och disksystem.

 

Generellt kan man säga att du under gynnsamma förhållanden knappast kommer upp i mer än ca 40-50 Mbit i ett Gbit-nät med Windowsdatorer.

 

Man bör kunna komma högre om man kör jumboframes i nätet, men då vill det till att switchen supportar det.

 

Du får också tänka på att du dimensionerar disksystemet ordentligt. SATA-diskar levererar bra prestanda på hyggligt linjära skrivningar och läsningar, vilket det för det mesta handlar om om du har diskarna lokalt i dator som du redigerar på.

 

Börjar du dock köra parallellt från två datorer straffar du disksubsystemet ordentligt mycket mer, och det är möjligt att du måste bygga RAID10 eller i kanske gå på en SCSI-lösning (som är mycket bättre på random I/O's). En 15000-varvs SCSI-disk klarar bra mycket random-last än en 7200-varvs SATA. Den kommer förmodligen inte att leverera så vansinnigt många fler MB/s dock.

 

Det är bara att testa och se var flaskhalsen hamnar.

 

Ett bra mätvärde för om disken hänger med eller inte är att kolla på diskkön på servern.

 

Den bör inte ligga på mer än 2-3/fysisk disk i arrayen. Sen kommer den att peaka mycket högre, men det är inte hela världen.

 

Summa summarum - det går alldeles säkert att redigera HD över ett nät - bara allt är ordentligt dimensionerat och optimerat

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har inte jag någon erfarenhet av just videoredigering i nätverk, men dock av nätverk och disksystem.

 

Generellt kan man säga att du under gynnsamma förhållanden knappast kommer upp i mer än ca 40-50 Mbit i ett Gbit-nät med Windowsdatorer.

 

Man bör kunna komma högre om man kör jumboframes i nätet, men då vill det till att switchen supportar det.

 

Du får också tänka på att du dimensionerar disksystemet ordentligt. SATA-diskar levererar bra prestanda på hyggligt linjära skrivningar och läsningar, vilket det för det mesta handlar om om du har diskarna lokalt i dator som du redigerar på.

 

Börjar du dock köra parallellt från två datorer straffar du disksubsystemet ordentligt mycket mer, och det är möjligt att du måste bygga RAID10 eller i kanske gå på en SCSI-lösning (som är mycket bättre på random I/O's). En 15000-varvs SCSI-disk klarar bra mycket random-last än en 7200-varvs SATA. Den kommer förmodligen inte att leverera så vansinnigt många fler MB/s dock.

 

Det är bara att testa och se var flaskhalsen hamnar.

 

Ett bra mätvärde för om disken hänger med eller inte är att kolla på diskkön på servern.

 

Den bör inte ligga på mer än 2-3/fysisk disk i arrayen. Sen kommer den att peaka mycket högre, men det är inte hela världen.

 

Summa summarum - det går alldeles säkert att redigera HD över ett nät - bara allt är ordentligt dimensionerat och optimerat

 

/Jesper

Klart man kan redigera HD, men nu var snacket om HDV (som ar mycket lattare), som i datastrom inte ar mer an DV pa 25mbps. Man behover bara ett system som klarar av ca 3 MB/s for varje lager/strom, sa sag att man behover minst ca 10 MB/s for att kunna redigera 2 tracks dar en har lite dissolves o sa...

 

10 MB/s klarar vilken skitharddisk som helst, fragan ar mer som sagt att fa ett snabbt o bra natverkskort/router/switch som inte segar ner och som ser till att prioritera video-trafiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...