Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

jag har en Sony HDR-SR7E och har nu för första gången fört över mina filer till datorn. De kommer då i formatet m2ts. Mitt problem är att jag inte lyckas importera dessa filer i Premiere pro 2,0 - vad ska jag göra? Förstår att Premiere stöder m2t men detta är ju m2ts. Kan också exportera ut m2ts filerna från det medföljande programet till mpg format men känns som om jag både kommer att tappa kvalitet och så är det ett tidsödande arbete. Antar att fler har stött på problemet och hoppas att någon har en smart lösning?

Tack!

Postad

Den kameran är en AVCHD-kamera vars format (ännu) inte stöds av PPro (AVCHD är en MPEG4 codec och PPro stöder m2t-filer i MPEG2 format). Det finns massor av trådar i ämnet för olika lösningar som i de flesta fall innebär omkodning av filerna.

/Max

Postad

Precis som Max beskriver, en omkodning blir den nödvändiga lösningen om ditt NLE inte klarar av att hantera AVCHD (En del av MPEG-4 Part 10) native.

Konsumentinriktade parter av MPEG-2 och MPEG-4 (parter som HDV samt AVC) är väldigt lossy.

Dessutom kompileras förluster på förluster vid varje komprimering, även om komprimering sker till samma kodek med samma parametrar som grundfilen följer.

Även om AVCHD främst, om inte endast bara lämpar sig för den någolunda kvalitétsmedvetna amatörfilmaren, så är det lite smådåligt av Adobe att inte implementera native stöd för AVCHD i Premiere, som i annat grundfall vore stöd för H.264 i bindning med AC3 eller PCM, kapsulerat i en MPEG-2 Transport ström.

Postad

vad är då bäst - använda det medföljande programet "picture motion browser" från Sony och där exportera ut filmen i ett MPEG2 format (fungerar i Premiere) eller är det att använda ett annat konverteringsprogram/omkodning? Tänker då på både tidsåtgång och kvalitet.

Lite surt är det allt....

PS. har sökt i forumet men blir inte riktigt klok på det...

Postad
vad är då bäst - använda det medföljande programet "picture motion browser" från Sony och där exportera ut filmen i ett MPEG2 format (fungerar i Premiere) eller är det att använda ett annat konverteringsprogram/omkodning? Tänker då på både tidsåtgång och kvalitet.

Lite surt är det allt....

PS. har sökt i forumet men blir inte riktigt klok på det...

Testa dig fram!

Har personligen aldrig testat Picture Motion Browser från Sony, antar dock att konvertering från AVCHD till MPEG-2 HDV i detta program lär vara konsument-duglig.

I övrigt finns det massor utav program som hanterar denna konverteringen.

Dock som jag redan nämnt, det är MPEG strömmar vi har att göra med, vilket innebär att processen att konvertera en kodek till en annan, är väldigt känslig för kvalitetsförlust.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...