Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har funderingar på en zombie film, och då har jag en liten fråga.

Jag har för mig att det finns vita linser oss optikern, som engångslinser.

Allså kattögon lr helvita som gör att hela ögonen bli vita. Stämmer detta och vad kostar det?

Posted

Färgade linser finns från ca 450 kr paret upp till 900. Jag var och kollade upp såna för ett tag sen. Vissa optiker vill att man ska göra ett ögontest där först. För det är tydligen lätt att skada ögonen.

Posted

Jag hade en bekant som är optiker och på en maskerad gjorde han ett trick som fick många hakor att trilla ner. Jag tvivlar på att en optiker vill hjälpa till med detta, men om man känner en optiker kanske det kan gå i alla fall.

Optiker har någon sorts fluorucerande vätska de kan hälla i ögonen för att detektera skrapor och repor i hornhinnan. Denna vätska fastnar i skador i ögat och blir självlysande när man lyser med UV-ljus. En lite trist egenskap med denna vätska att den också färgar in kontaktlinser utan dess like. Så min bekant doppade helt enkelt ett par kontaktlinser i den fluoricerande vätskan, sköljde av och satte in dem i ögonen. På en maskerad hade han dessa linser tillsammans med sin drakula-kostym. I manteln hade han en lampa för att inspektera falska sedlar skickligt dold, och när han gjorde den karaktärristiska drakula-gesten lyste lampan mot ögonen med de flouriceraande kontaktlinserna och vips var hans ögon starkt självlysande, värre än en terminator fast med gulaktigt sken. Det var coolt som tusan. Alltså, attans självvlysande som om det vore cykellysen i ansiktet.

Posted

[citat=gorse]Jag hade en bekant som är optiker och på en maskerad gjorde han ett trick som fick många hakor att trilla ner. Jag tvivlar på att en optiker vill hjälpa till med detta, men om man känner en optiker kanske det kan gå i alla fall.

Optiker har någon sorts fluorucerande vätska de kan hälla i ögonen för att detektera skrapor och repor i hornhinnan. Denna vätska fastnar i skador i ögat och blir självlysande när man lyser med UV-ljus. En lite trist egenskap med denna vätska att den också färgar in kontaktlinser utan dess like. Så min bekant doppade helt enkelt ett par kontaktlinser i den fluoricerande vätskan, sköljde av och satte in dem i ögonen. På en maskerad hade han dessa linser tillsammans med sin drakula-kostym. I manteln hade han en lampa för att inspektera falska sedlar skickligt dold, och när han gjorde den karaktärristiska drakula-gesten lyste lampan mot ögonen med de flouriceraande kontaktlinserna och vips var hans ögon starkt självlysande, värre än en terminator fast med gulaktigt sken. Det var coolt som tusan. Alltså, attans självvlysande som om det vore cykellysen i ansiktet.[/citat]

Det låter riktigt coolt! Du har inga bilder på det?