Vanheden Postad 9 juni 2008 Postad 9 juni 2008 Hur ska jag göra när jag tankar in material (DV SD) i Premiere Pro CS3 för att få två separata ljudspår. Nu bakas kamerans två kanaler ihop till ett stereospår. Vill ha två kanaler så jag exempelvis kan ta bort spåret med kameramicken och ha den externa micken kvar på ett eget spår. Detta blir det ju automatiskt i AVID och FCP. Men hur ska ja göra i Premiere? 0 Citera
Max_H Postad 9 juni 2008 Postad 9 juni 2008 Edit > Preferences > Audio. Source Channel Mapping > Mono. Detta ställer om så att alla klipp som importeras eller tankas in får mono istället för stereo. För klipp som redan är importerade kan du göra förljande: -Markera i binnen - Clip > Audio Options > Source Channel Mappings. Klippet får inte ligga på timeline när du gör ändringen, då har spåren redan "valts" och valet är "dimmat" och ej valbart. Du kan också ändra för alla markerade klipp på en gång. /Max 0 Citera
Subwar Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Edit > Preferences > Audio. Source Channel Mapping > Mono. Detta ställer om så att alla klipp som importeras eller tankas in får mono istället för stereo. För klipp som redan är importerade kan du göra förljande: -Markera i binnen - Clip > Audio Options > Source Channel Mappings. Klippet får inte ligga på timeline när du gör ändringen, då har spåren redan "valts" och valet är "dimmat" och ej valbart. Du kan också ändra för alla markerade klipp på en gång. /Max Jag testade att göra om ett redan importerad fil och det funkade. Vad jag undrar över är varför ljudkanalerna hamnade på rad/ljudspår 4 och 5, jag lyckas inte flytta till något annan rad/ljudspår fast jag valt "unlink"? 0 Citera
Rogge Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Jag testade att göra om ett redan importerad fil och det funkade. Vad jag undrar över är varför ljudkanalerna hamnade på rad/ljudspår 4 och 5, jag lyckas inte flytta till något annan rad/ljudspår fast jag valt "unlink"? Därför att din Timeline endast har två monospår, 4&5, som skapades automatiskt när du la klippet på Timeline. För att skapa nya spår, högerklicka på tex Audio 1 och välj "Add Tracks..." och välj "Track Type: Mono" och lägg till så många spår du behöver. Vill du ta bort stereospår, gör samma sak fast välj "Delete Tracks...". Bra att veta ang ljud i PPro: Stereospår = Endast stereoljud Monospår = Endast monoljud 5.1-spår = Endast 5.1-ljud 0 Citera
Subwar Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Därför att din Timeline endast har två monospår, 4&5, som skapades automatiskt när du la klippet på Timeline. För att skapa nya spår, högerklicka på tex Audio 1 och välj "Add Tracks..." och välj "Track Type: Mono" och lägg till så många spår du behöver. Vill du ta bort stereospår, gör samma sak fast välj "Delete Tracks...". Bra att veta ang ljud i PPro: Stereospår = Endast stereoljud Monospår = Endast monoljud 5.1-spår = Endast 5.1-ljud Och tack. Om jag nu vill få ljudet ut ur båda högtalarna så det låter som stereo, kopierar jag då ljudet till två ljudspår var om du förstår vad jag menar? 0 Citera
Rogge Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Och tack. Om jag nu vill få ljudet ut ur båda högtalarna så det låter som stereo, kopierar jag då ljudet till två ljudspår var om du förstår vad jag menar? Nej, jag förstår inte riktigt vad du menar. Ljudet kommer ju nu ut genom både höger och vänster, dock ej i stereo. Vill du ha stereo är det ju bara att använd klippen som dom är, dvs att inte öht använda Source Channel Mappings. Så frågan är, vad har du för ljud idag och vad är det du vill göra? 0 Citera
Subwar Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Nej, jag förstår inte riktigt vad du menar. Ljudet kommer ju nu ut genom både höger och vänster, dock ej i stereo. Vill du ha stereo är det ju bara att använd klippen som dom är, dvs att inte öht använda Source Channel Mappings. Så frågan är, vad har du för ljud idag och vad är det du vill göra? Jag har en Sony Hvr-Z1, den har två xlr in som man kan spela in oberoende av varandra. Jag har behov av 2 olika ljudspår, men när jag bränner ut det är det ju fint om t.ex tal inte kommer bara i ena örat... 0 Citera
Rogge Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Jag har en Sony Hvr-Z1, den har två xlr in som man kan spela in oberoende av varandra. Jag har behov av 2 olika ljudspår, men när jag bränner ut det är det ju fint om t.ex tal inte kommer bara i ena örat... O.k. Om jag tar ett klipp med två olika ljudspår och väljer Clip > Audio Options > Source Channel Mappings och där väljer Mono så får jag två separata ljudspår på Timeline. När jag gör det får jag ut båda spåren i både vänster och höger högtalare, dvs Audio 4 går ut i L/R och Audio 5 går även den ut i L/R. En vild gissning är att du ändrat panoreringen i Audio Mixer och därför hör tex Audio 4 bara i L eller R. Gå till Window > Audio Mixer och kolla hur ratten Left/Right Balance stå för dom spår du använder. För att få ut tex Audio 4 i både L/R skall värdet vara 0.0. Fick du det att fungera? 0 Citera
Subwar Postad 1 juli 2008 Postad 1 juli 2008 Jo, jag valde alternativet "Mono as Stereo" och då verkar det funka bra. Tack för dina svar, det hjälpte mycket! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.