Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det någon mer som märkt att det spelar roll vad man har för kläder på sig när man är ute och fotograferar?

Jag har köpt en modern digitial systemkamera. Så just nu är jag mer fotointresserad än filmintresserad, men det går nog snart över. Stativet till dv-kameran passade ju direkt så det var ju bra.

Men jag har märkt nått konstigt. I kvarteret där jag bor står det lite skrotiga bilar på en tomt. Jag knallade dit direkt efter jobbet utan att byta om. På jobbet har jag ofta kavaj.

Jag riggade upp kameran på stativet och det tog inte mer än fem minuter kommer nån ägare och frågar oroligt om han är anmäld eller så.

Nästa dag knallade bort till en källargrund, denna gång i jeans och stjorta. Jag riggade upp kameran på stativet och det tog inte mer än fem minuter så kommer nån och undrar om vi skall riva grunden.

I ett annat kvarter står en historiskt intressant 30-tals lastbilshytt och rostar bort. Denna gång hade jag jeans och t-shirt och stor axelremsväska. Jag riggade upp kameran på stativet och det tog inte mer än fem minuter så kommer en granne ut och börjar berätta om lastbilens historia och hur den räddades från skrotdöden. Efter ett tag kom frågan om det är nått repotage eller så.

Om man har jeans, hawai-skjorta och cowboyhatt, en kamera med stort motljusskydd och en väska med tusen saker (tegelsten?) så kan man knalla in var tusan som helst utan frågor och utan att betala. Lustigt va?

Å andra sidan, har man träningsoverall och tygkeps, kameran runt halsen och ingen väska kan man bli bortkörd för ingenting.

Från det ena till det andra, när jag går till bysmeden för att få nått svetslagat så kostar det 200 spänn när jag kommer i kavajen, medan det kostar 50 spänn om jag har mina gamla oranga komunbyxor som jag har när jag jobbar på huset.

Postad

Ja vad ska man säga? Folk är folk och litar på sina instinkter. Jag håller verkligen med. Jag var och fotade i en övergiven-fabrik (egentligen får man inte vara där) och hade en luva och adidasjacka samt jeans, det tog inte mer än fem minuter försen en man praktiskt taget slirade in bredvid mig och försökte skrämma mig med polisanmälan! Jag övertygade honom om att jag inte hade några onda avsikter och att vi kanske bara kunde dra ett streck över det hela. Fabriken är helt underbar och självklart var jag tvungen att använda den senare i en film, men den här gången hade jag min kompis med sig och vi var båda jäkligt snajdigt klädda av någon anledning. Vi snackade med samma (!) kille och han släppte in oss efter två minuters snällt overvägande. Ain't it just like the humanity?

Postad

Haha, känner igen det där!

När jag är ute & tar ljud på stan är det inte sällsynt att jag fått frågan om jag jagar bomber :-)

Tja, bomdsquad tenderar ju vara svartklädda, men det här är löjligt.

Vid ett ställe skrämde jag skiter ur nån tomte som trodde han skulle få böter & försökte hota mig. Vill man se hur lättnad ser ut skulle man ta en titt på den killens nylle när jag sa att jag bara tog ljud för en långfilm & tyckte det vore en god idé om han bara åkte iväg så jag kunde fortsätta med det i lugn & ro.

Nuförtiden har jag börjat ta med mig dummy-mickar som verkligen ser mick ut & boompole veresig det behövs eller inte för att slippa fler dumma frågor vid dåligt valda tidpunkter.

Funkar förvånansvärt bra :-)

Postad

Desto med "affärsmässig" man ser ut desto dyrare brukar det bli, om man ser på det Gorse skrev. :) Har upplevt samma dock, men tur är det att det bara brukar gälla tjänster som småarbeten och liknande.

Varför, ingen aning, kanske har något att göra med gamla meriter?

Kvar att testa är att se vad allmänheten säger när jag börjar springa omkring med kameran :D

Postad

Mja, om det var svetsjobbet du menar, så tror jag det beror på om man är av samma skrot och korn. Med kavaj är jag nog en sån där som har råd att betala.

Postad

javisst är övergivna lokaler underbara inspelningsplatser... var själv med ett par kamrater och spelade in material till en spec-trailer och där stod vi... en i militärmundering, en annan med läderjacka, luftgevär och kikarsikte i högsta hugg ut genom sönderslagen ruta... också jag med kamera, mic och stativ...

fram kommer lokal farbror och undrar vad vi sysslar med, vi svarade att vi filmade lite bara och han lät saken bero med en kommentar att "tur det, vi är så less på alla lodisar som hänger här i huset" (fritt ihågkommet). Hade jag inte varit där med kameran så hade det säkert varit en helt annan ton på göbben.

som filmare känns det i mångt och mycket som att dom flesta brukar vara positivt inställda. Förutom när jag ska filma trafikerade vägar för lite timelapse och sånt... alla stannar nästan helt i skräckslaget vis då jag troligtvis ser ut som radarutrustad polis eller något... Detta kommer jag dock oftast runt genom att trycka på rec-knappen och sedan börja låtsas-rota i medhavd väska. Då ser jag tydligen helt ofarlig ut...

Annars är jag ju klädd mest som vanligt när jag filmar... jeans, t-shirt, tröja, jacka beroende på väder. Man ser ju lite ut som en lodis just nu så folk brukar inte kräva en på pengar;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...