Stefan_holst Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Jag har en elementär fråga om hur man ska uttrycka sig i Adobes videomiljö. När man gjort en fångst "Capture" av en bit videoband så har man enligt mig ett klipp i ex Premiere. Detta lägger man med fördel på tidslinjen. Klippet är ju sällan OK från början utan behövs klippas ytterliggare. Om man tar fram rakbladet och delar på klippet så har man enligt mig två klipp, eller? Eller kallas det något annat? Orsaken till att jag frågar är att jag liksom andra i denna tråd http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19709 vill lyfta över, kopiera, vad jag kallar klipp, alltså en yta på tidslinjen mellan två rakblads-kutt, till After Effect. Det som då kommer över till AE är det som man ursprungligen har fångat in, hela tidslinjens videomaterial. Det kanske inte är så konstigt eftersom all info ligger kvar i den del man vill använda men det är irriterande. Jag vill ju bara fixa till en liten bit av det som är fångat till premiere i AE. Jag känner inte att svaret riktigt finns i tråden http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19709 Jag har också sökt på nätet om arbetsgången mellan Premiere och AE men utan att hitta det där klockrena exemplet. Då kom jag på att jag kanske inte uttrycker mig rätt? Vad kallas de små bitarna video mellan som är avgränsade av rakbladets kutt? Se bild där röd pil pekar på en sådan yta. Och kan man få med sig en sådan del och bara den till AE? 0 Citera
Max_H Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 "Klippen" i projektet är "Master Clips" och på timeline kallas "Clips" (tror jag). Dom är egentligen bara en referens till vilken del av klippet som ska spelas upp i filmen (PPro ser det så i alla fall). Lägger du en "cut" och kortar ner klippen på timline gör du ju egentligen ingenting med originalfilen - du bara väljer att spela upp en kortare del av den. När du kopierar över klippet till AE måste AE (tyvärr?) ta in hela klippet eftersom du egentligen inte ändrat på originalfilen. Det är mer irriterande att AE tar in HELA PPro-projektet, även om man bara importerar en PPro-sequence. Fattade jag frågan rätt...? /Max 0 Citera
Stefan_holst Postad 19 maj 2008 Författare Postad 19 maj 2008 Fattade jag frågan rätt...? /Max Tack, helt rätt!! Jag vet att det blev lite komplicerat i min fråga. Om man nu inte vill ha in hela videoklippet kan det vara rätt arbetsgång att göra en kopia av projektet och ta bort allt man inte vill ha med till AE och sedan göra en movie export? Eller tappar man i kvalité då? 0 Citera
Max_H Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Om du bara väljer "File Export Movie" till ex DV AVI (om originalet är DV) sker bara en kopiering av "frames" utan kvalitetsförlust. (Sen kan man manuellt "splitta" filerna eller använda "Magnumscriptet" för att automatiskt göra en scenedetection i AE: http://aescripts.com/tag/scene-detection/ .) Hur det blir, kvalitetsförlustmässigt, via "Project Managern" vet jag faktiskt inte - måste kolla... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.