Jesper2 Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 Hej, om man köper en kamera för runt 30.000 idag, kommer den vara värd ett piss i andrahand efter en eventuell HD-boom på kameramarknaden? En annan ganska relevant fråga i sammanhanget är ju om det kommer komma någon HD-boom över huvud taget de närmsta åren? Tack på förhand! Glad men okunnig amatör. 0 Citera
jimboyummin Postad 18 maj 2008 Postad 18 maj 2008 Är väl lite svårt att svara på men om man ser till semiprofessionella SD-kameror så är det ju vissa kameror som faktiskt har ett schysst andrahandsvärde idag, jag tänker då på Panasonics DVX100 och Canons XM1 och XM2. Så visst borde det även kunna finnas HD-kameror som kommer vara värda en och annan krona när de säljs vidare om några år. Handlar nog lite om vad för kamera det i slutändan handlar om. 0 Citera
Jesper2 Postad 18 maj 2008 Författare Postad 18 maj 2008 Panasonic DVX100b har jag funderat en del på, men jag är tveksam till den just för att den inte kan filma i HD. Jag har aldrig arbetat med semiproffskameror förut så jag vet inte riktigt vad det är jag letar efter. Så, snabbt och smärtfritt, vad fan ska jag köpa för kamera? Jag vet inte vad man ska tänka på över huvud taget, vad för krav man ska ställa och vad man ska ta hänsyn till både tekniskt och ekonomiskt. Ge mig ett tips bara, för nu vill jag sätta igång och filma innan sommaren är över. 0 Citera
Jesper2 Postad 21 maj 2008 Författare Postad 21 maj 2008 ... Så, snabbt och smärtfritt, vad fan ska jag köpa för kamera? Jag vet inte vad man ska tänka på över huvud taget, vad för krav man ska ställa och vad man ska ta hänsyn till både tekniskt och ekonomiskt. Ge mig ett tips bara, för nu vill jag sätta igång och filma innan sommaren är över. Det är tråkigt att citera sig själv, men jag gör det ändå. 0 Citera
jbergman Postad 21 maj 2008 Postad 21 maj 2008 Om du börjar med att berätta vad du skall använda kameran till och vad du prioriterar i kameraväg så ökar nog sannolikheten att du får svar. Det finns gott om kamerarecensioner på nätet, och om du inte har en mer specifik fråga än "jag har 30 000 kr, vilken kamera skall jag köpa?" så vet jag inte var forumet kommer in i bilden. Det är just sådant man har recensioner till. /Jakob 0 Citera
Jesper2 Postad 22 maj 2008 Författare Postad 22 maj 2008 Om du börjar med att berätta vad du skall använda kameran till och vad du prioriterar i kameraväg så ökar nog sannolikheten att du får svar. Det finns gott om kamerarecensioner på nätet, och om du inte har en mer specifik fråga än "jag har 30 000 kr, vilken kamera skall jag köpa?" så vet jag inte var forumet kommer in i bilden. Det är just sådant man har recensioner till. /Jakob Hej Jakob! Tack för ditt svar. Jag ska använda kameran till kortfilmer. Jag vet inte vad mer jag kan säga, för som sagt så kan jag ju ingenting om tekniken. Jag vet inte vad jag prioriterar, förutom att en manuell fokusring är ett krav. Jag har läst en hel del recensioner, men jag förstår dem inte. Jag kan _ingenting_ om kameror! Kan inte någon åtminstone berätta vad jag ska ta hänsyn till? Hur i helvete fungerar en digitalkamera? Jag kan ju bara grunden om hur en analog filmkamera fungerar. Jag kan ju absolut läsa på om alla dessa förkortningar (SD, HD och allt vad det heter) men det finns ju TUSEN olika förkortningar, och jag vet inte vilka som är viktiga att kunna. Vart börjar man? Jag är stillbildsfotograf och har full koll på ljus och vinklar, jag antar att det blir lätt att överföra mina kunskaper till rörlig bild. 0 Citera
vilcans Postad 23 maj 2008 Postad 23 maj 2008 När det gäller manuell fokusring så finns det två varianter. Den ena fungerar som du är van på från stillbildskameror. Ringen är fysiskt kopplad till linserna i objektivet. Ställer man ringen på ett visst avstånd, vrider den ett kvarts varv och sen vrider tillbaka ett kvarts varv så hamnar man på det avstånd som man ställde in från början. Precis som man förväntar sig alltså. Sådana fokuseringsringar är ovanliga på videokameror på semiproffsnivå, utan oftast är fokuseringsringen som en rörelsekänslig "knapp" som är elektroniskt kopplad till kamerans processor, som sedan styr en motor som sköter fokuseringen. Tydligen är det billigare att bygga på det sättet. Jag antar att det har med autofokusen att göra. Det kanske skulle låta för mycket att ha ett system som fungerar som på stillbildskameror, vad vet jag. En elektronisk fokuseringsring kan ge nästan rätt känsla, men det är inte riktigt samma sak som en fysiskt kopplad ring. T.ex. går den att snurra hur långt som helst utan att det tar stopp, och det är inte säkert att man kan vrida ett kvarts varv åt ett håll och sedan tillbaka och hamna på exakt samma ställe. Angående format så skulle jag satsa på HD istället för SD. Att köpa SD blir lite som att satsa på gammal teknik, även om man får mer för pengarna såklart. 0 Citera
Jesper2 Postad 24 maj 2008 Författare Postad 24 maj 2008 Tack vilcans! Vad finns det för HD-kameror i "min" prisklass? Finns det någon hemsida eller så där även en nybörjare kan hitta rätt i kameradjungeln? 0 Citera
DDeridex Postad 24 maj 2008 Postad 24 maj 2008 En HD-kamera kommer aldrig att hålla sig lika länge i pris som tex XM2. HD har inte funnit sin plats än men kommer antagligen att göra så inom ett par år. Så mitt förslag är att vänta till HD slår igenom på bred front. Om du nu inte funderar på en storproduktion som kommer att slå världen med häpnad. 0 Citera
StenR Postad 24 maj 2008 Postad 24 maj 2008 Köp kameran lagom tills du behöver den, inte innan. Att vänta bara för att det kommer något bättre är ganska lönlöst. Om du inte vill spendera ditt kaptial, får betalt eller ska göra ett enda projekt så hyr istället. Du kan få en Canon XH A1 (en HDV-kamera) för 32.000 hos Kameraexperten. Om du kommer från stillbildshållet så vill du ha så mycket manuella kontroller som möjligt. Om SD är ok så kostar XM2 ca 20.000 så du får pengar över till vidvinkel, mik, programvara etc. 0 Citera
Jesper2 Postad 24 maj 2008 Författare Postad 24 maj 2008 Tack! Nu kan jag börja utesluta saker och sikta in mig på något mer konkret. Jag hittade Canon XH A1 tidigare idag och börjar bli förälskad, men jag lyssnar gärna till fler alternativ! Finns det någon klar konkurrent till just XH A1:an som man kan jämföra med? Jag drar en parallell till Nikon vs Canon inom stillbildsfotograferingen. 0 Citera
video_sync Postad 24 maj 2008 Postad 24 maj 2008 Canon XH-A1 är en fantastisk kamera för semipro användaren. Smidigt konstruerad och lättåtkomliga kontroller för bländare, slutartid samt VB. Ett stort plus är även att XH-A1 har två inbyggda XLR kontakter för anslutning till extern ljudkälla, såsom en annan mikrofon än den inbyggda stereoriktade mikrofonen som medföljer kameran. Canons fantastiska High-Def sensorer samt DSP inom HDV baserade kameror levererar en fantastisk och knivskarp bild under rätt ljusförhållanden. Canons 25F läge är även ett stort plus där de interlaced konstruerade CCDerna behandlar signalen genom DSPn som en progressiv signal. Detta ger i slutresultatet en progressivt bandad 1440x1080 signal (motsvarande till HDV 1080i bandstandard som levererar en Interlaced 1440x1080 signal.) Baserat på din nuvarande kunskap och krav inom digital video, så vågar jag påstå att Canon XH-A1 deffinitivt kommer att uppfylla dina krav. Kameran har de flesta funktioner du kan tänkas behöva under din produktion. 1 Citera
Jesper2 Postad 24 maj 2008 Författare Postad 24 maj 2008 Tack video_sync! Du gjorde valet lätt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.