Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag är total Rookie på det här med bild redigering! Dock har jag stor datavana!

Jag har precis köpt en Videokamera med hårddisk och håller nu på att lära mig att redigera osv.

Mitt första problem är att när jag tankar över filmen till datorn och lägger in den i ett projekt

och sen ordnar den med text och renderar den så är den först i 16:9 några sekunder sen ändrar den till 4:3!!!

Detta trots att jag har filmat med 16:9 i kameran hela tiden!

Sen verkar det ju bero på vilken spelare man kollar på med också!

Kollar man i VNC så blir det "randigt" och dant, i media player så blir det 4:3 som jag sa!

I Nero Show Time så blir det 16:9 först när jag ställt in den på att tvinga bilden till det!

Dock när jag kär den oredigerade filmen i Nero programmet så behöver jag inte tvinga den!

Nått måste alltså ha hänt i pinnacle....men jag hittar inte den inställningen!

En annan fråga är också i vilken spelare man skall titta för att få det "riktiga" resultatet, känns som det spelar roll vilken man använder....men jag kanske har fel!

mvh

Edge ( Tommy )

• 4 veckor senare...
Postad

Har tidigare lagt upp denna fråga men inte fått svar! Någon måste ju kunna!

"Hej!

Jag är total Rookie på det här med bild redigering! Dock har jag stor datavana!

Jag har precis köpt en Videokamera med hårddisk och håller nu på att lära mig att redigera osv.

Mitt första problem är att när jag tankar över filmen till datorn och lägger in den i ett projekt

och sen ordnar den med text och renderar den så är den först i 16:9 några sekunder sen ändrar den till 4:3!!!

Detta trots att jag har filmat med 16:9 i kameran hela tiden!

Sen verkar det ju bero på vilken spelare man kollar på med också!

Kollar man i VNC så blir det "randigt" och dant, i media player så blir det 4:3 som jag sa!

I Nero Show Time så blir det 16:9 först när jag ställt in den på att tvinga bilden till det!

Dock när jag kär den oredigerade filmen i Nero programmet så behöver jag inte tvinga den!

Nått måste alltså ha hänt i pinnacle....men jag hittar inte den inställningen!

En annan fråga är också i vilken spelare man skall titta för att få det "riktiga" resultatet, känns som det spelar roll vilken man använder....men jag kanske har fel!

mvh

Edge ( Tommy )"

Har nu gjort ett helt projekt och allt funkar bra men sen när jag nu skall skapa en mpeg fil så blir den först några sekunder i 16:9 men sen hoppar den tillbaka till 4:3 och orginal filmen är filmad i 16:9 så allt blir skit!!!

Fan måste finnas nån som vet vad som är felet.....innan jag kastar ut datorn genom fönstret!!!

Svara här snabbt eller till msn: tommy.ohlsson@home.se

Postad

Jag antar att filmen ligger i DV format och använder Microsoft DV codec. Jag gissar att det är en inställning i programmet som står snett. Kolla egenskaperna för varje klipp inklusive eventuella stillbilder.

Eftersom du inte säger vilket redigeringsprogram du använder är det svårt att svara. Men jag gissar att även de enklaste programmen har inställningar för projekt, input och output.

Postad
Jag antar att filmen ligger i DV format och använder Microsoft DV codec. Jag gissar att det är en inställning i programmet som står snett. Kolla egenskaperna för varje klipp inklusive eventuella stillbilder.

Eftersom du inte säger vilket redigeringsprogram du använder är det svårt att svara. Men jag gissar att även de enklaste programmen har inställningar för projekt, input och output.

host host...

läs noga. han skriver ju att han har pinnacle studio, dock inte vilken verre.

sen så komprimeras ju inte film till DV när det är hårdiskkamera utan till mpeg2 va?

till Tommy:

vad är det för kamera? modell?

ränderna i VLC (inte VNC) är det inget fel på det kallas för interlacing. sök på det i forumet och plugga på lite.

Innan du tar in material i pinnacle måste du se till att du har rätt instälningar för det nya projektet. återstår problemet måste du se till att du renderar ut den färdiga filmen till samma instälningar som ditt projekt har. Funkar det fortfarande inte så läs lite i manualen... brukar hjälpa.

hittar du ändå inte svaret på gåtan så får du nog slänga ut dumburken genom fönstret!

Postad

Hej på er!

Kameran är en JVC GZ-MG 130, och ja det blir mpg2 direkt från kameran!

När jag använder dem i Pinnacle Studio 11 plus så får jag det skumma problemet med 4:3 / 16:9 !!

I kameran så spelar jag in med 16:9 från början!

Har hittat ett program som löser det med den färdiga mpg filen i efterhand, men det skall man väl inte behöva göra??

mvh

Edge

Postad

Nu har jag testat att välja rätt inställningar innan jag startar ett projekt men det funkar inte iaf! Ibörjan ser filmen bra ut men sen efter några sekunder så blir bilden tvingad till 4:3!

Skit irriterande!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...