Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Chansen är liten, men vet någon här ifall det finns den klassiska ökenvägen nånstans i Sverige/Danmark?

För de som inte är helt säkra på vad jag menar så är detta enklare än att förklara

Postad

Ökenväg i Sverige? Enda jag kan tänka mig skulle fungera som ökenväg är en väg till en strand. Här i Piteå har vi två stränder, varav en har en liten väg som går mot stranden med öppen yta där det finns sand i mängder.

Men riktiga ökenvägar tror jag inte finns i Sverige, mest pga att vi inte har några öknar. Eller jo det har vi, vi har ju massa snö där uppe (ja, ett snölandskap räknas som öken)

Postad

Jo, det finns. I sverige.

På öland, strax söder om Borgholm ligger ett stenlandskap så långt ögat når som defentetivt kan duga. Man får leta lite, men jag åkte lite fel när jag skulle till soliden. Jag minns inte exakt, men Lat: N 56º 51' 33.85" Long: E 16º 38' 15.31" och däromkring. Kanske ännu mer söderut. Å andra sidan är sträckan inte så lång man kan nog åka runt lite och leta. Bara vägen mot fästningen är rätt bra. Dock får du nog sikta noga med kameran för att få utsnitt som liknar det som är på videon. Det är rätt gott om prylar i landskapet som förstör illusionen.

Det är just ytan mellan väg 136 och västkustlinjen. Nånstans Borgholms fästning och ekerumsbadet. Man tar av godtycklig väg mot kusten. Min mexikanska fru till och med kommenterade att det ser nästan ut som "hemma".

Postad
Chansen är liten, men vet någon här ifall det finns den klassiska ökenvägen nånstans i Sverige/Danmark?

För de som inte är helt säkra på vad jag menar så är detta enklare än att förklara

Öken i Danmark är sandöken och finns pâ Nordjylland. Men det är dâligt med kaktus.

öken danmark.jpg

Postad

Får ta och kolla Borgholm. Öknen i Danmark har jag lyckats hitta, kanske lite väl sahara aktigt men ganska intressant, tack till er båda

Antigen det eller skaffa hårföner i mängder...

Postad

På "Læsø"/Läsö i Danmark finns det ju ett stoort område med sand. Möjligtvis är det området mer likt Egypten men lite häftigt ändå.

Läsö i Danmark

Den ön måste jag kolla in nån gång. :p

EDIT: Såg att ön hette Norjylland som Stefan_holst skrev förut. xD

Postad

gotska sandön http://www.gotskasandon.se/index.html

edit: när jag tänker efter finsn där rätt mycket gräs på sandön.

Hela haninge komun utanför stockholm är ju gammal sandbotten, jag minns när jag var liten att jag vandrade i ett sandlanskap utanför industriområdet i Jordbro, men det kan vara så att det är bebyggt numera.

Annars är ju allvarsmarkerna på öland rätt så ökenlika (även i naturvetenskaplig mnening) om man står ut med stepp/svan-gräs och buskar så kan det väll funka, om du syftar på cowboys öken.

Postad

Får se om jag kan hitta bilder på de olika ställena eftersom alla är ganska långt borta för att kunna checka det för skojs skull. Tack för alla tips.

Jag frågade Ölands tursitinformation efter Gorses förslag och de tipsade också om Alvarsmark.

Postad

Det finns gott om relativt stora sandbrott i Sverige. Bara att söka på Eniro och ringa och höra om ni får komma och filma en torr sommardag.

Förresten, det kanske heter sandtag?!?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...