hampusforev Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Hej, här är en snabbt ihopklippt version av mina första Super8-testfilmer. Vision2 200T samt Ektachrome 64T. Blev väl helt okej även om jag skulle ha väntat och gjort nogrannare tester mellan filmerna och testat kameran mer ordentligt nu när jag har läst på om den. Jag vet att det är svårt att avgöra kvalitén osv. genom ett sådant här kollage, men jag riktar mig mest till våra Super8-experter här på forumet för att se om ni kan upptäcka något fel direkt. Jag själv blev lite chockad över hur mycket ljusare det blev på den färdiga filmen eftersom jag använde en liten digitalkamera anpassad efter super8-kamerans slutarhastighet, ASA, f/stop osv. Jaja, nu har jag skaffat en extern ljusmätare som skall användas i framtiden. Slutbabblat, här är filmen: 0 Citera
Martin Öberg Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Detta gillade jag, älskar verkligen den där bilden och känslan man får. Effekterna var jättebra och det enda jag egentlige tyckte var dåligt är att det var lite skakigt i vissa scener. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Du verkar ha haft problem med exponeringen. Vad använde du för filter (85 rek för 200t)? Skärpan är ganska dålig stundtals. vad har du för kamera? Svårt att få skärpa? Något jag äntligen lärt mig (:P) av tidigare erfarenheter är att p.ga att filmen inte ligger särskilt still så är det extra förödande att inte använda staiv/steady när man filmar på s8 +Härlig stämmning bitivs (Särskilt "skräckbilderna") +skön sljudläggning +Film rockar 0 Citera
hampusforev Postad 22 april 2008 Författare Postad 22 april 2008 Ja jag var så jäkla klantig som inte lärde mig kameran innan jag började skjuta de två testfilmerna jag fick med. Förstod inte ASA-skalan eller den manuella bländaren (ja jag är lite trög med det tekniska ibland.) Så exponeringen fick lida till och från. Filter använde jag inte, förutom det 85-filter som finns inbyggt i linsen. Tack martin för dina vänliga ord! Det är skakigt eftersom mitt stativ är HELT oanvändbart, måste skaffa ett nytt. Ibland körde jag handhållet och det ser ut som om jag har nervskador i handen. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Det inbyggda 85 filtret fungerar utmärkt. Gjorde du notch-hack i kasetten så att det säkert aktiverades? 0 Citera
Martin Öberg Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Ja jag var så jäkla klantig som inte lärde mig kameran innan jag började skjuta de två testfilmerna jag fick med. Förstod inte ASA-skalan eller den manuella bländaren (ja jag är lite trög med det tekniska ibland.) Så exponeringen fick lida till och från. Filter använde jag inte, förutom det 85-filter som finns inbyggt i linsen. Tack martin för dina vänliga ord! Det är skakigt eftersom mitt stativ är HELT oanvändbart, måste skaffa ett nytt. Ibland körde jag handhållet och det ser ut som om jag har nervskador i handen. Jo, ibland så glömmer man bort att satsa på ett redigt stativ, men det höjer kvalitén avsevärt. Men som sagt, det var bara en testfilm så det är inte så viktigt. Ser fram emot att se mer med super8 från dig:) 0 Citera
hampusforev Postad 22 april 2008 Författare Postad 22 april 2008 Nej det behövs inte på Beaulieu 6008 eftersom filtret sätts på inuti linsen liksom. Rätt praktiskt. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Nej det behövs inte på Beaulieu 6008 eftersom filtret sätts på inuti linsen liksom. Rätt praktiskt. Oho. Jag då kan man inte klaga på kameran iaf :D Super 8 : ornas drottning... Lägg gärna upp mer klipp framöver så vi får se vad du lär dig ;) 0 Citera
hampusforev Postad 22 april 2008 Författare Postad 22 april 2008 Absolut! Jäkligt kul att folk är så intresserade här på voodoofilm, uppskattas. Om någon bor/är i Stockholm i september så ska jag och min kompis ha våran utställning med bl.a. super8-filmer. Kom gärna förbi på öppningskvällen och få några gratis öl. Det enda problemet jag har är fanemej skärpan, jag mäter och mäter så noga men ändå så lyckas jag inte pricka in skärpedjupet klockrent. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Öl+Super 8 låter som ett vinnande koncept. Inget är omöjligt. Hur ställer man in skärpan i Beaulieu igentligen? Är det split image? 0 Citera
hampusforev Postad 22 april 2008 Författare Postad 22 april 2008 Det är split-image focusing på Pro-versionen av min kamera, men jag har "bara" S. Så jag vetefan vad man gör. Jag mäter bara och hoppas på det bästa. Det blir INGEN skillnad i viewfindern hur mycket man än vrider och vänder. Det är en cirkel i mitten som ska blurra till sig när man är ur fokus och vice versa, får inte riktigt in det dock. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.