Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En stor sensor med så lite brus som möjligt och liknande.

Man kan slänga på högre upplösning med mindre brus än andra mindre med samma upplösning t ex.

Postad

Coolt, fattar dock fortfarande inte varför scarlet är så dyr i jämförelse till Red One och dom andra... det skiljer ju bara 1k? Konstigt. Aja, off topic här nu, men skitsamma.

Postad

"Full frame sensor" innebär att sensorn är lika stor som ett 35mm negativ (36mm x 24mm). De flesta digitalkamerorna; video och stillbild har sensorer som är mindre av flera skäl.

Dock så finns det främst inom stillbildssegmentet idag flera "fullformats-kameror" som Canon 1Ds t.ex.

Regeln är ju - ju större sensor ju mer/större/bättre/dyrare osv...

35mm är alltså det (gamla) standard formatet för negativfilm för det mesta som hade med foto att göra.

Postad

Skrev fel... menade "billig i jämförelse med Red One" inte "dyr" ...

Jasså? En stor sensor = stort chip? Kan försöka föreställa mig men... jag är ingen expert.

35mm sensor är väl det som används idag i Hollywood? måste va bra grejer me andra ord?

Tycker att 16mm film ser snyggt ut, om digitalvideokameror kan se ut som 16 eller t.o.m 35mm så vore ju de toppen!

Postad

Jag skulle inte kalla Ex1:ans Format för hdv,1080P med möjlighet att få ut 4:2:2 från HD/SDI:n. Det skulle jag kalla för HD? Ända likheten till HDV skulle isf vara att bitraten bara är 35 Mb/s.

Postad
Jag skulle inte kalla Ex1:ans Format för hdv,1080P med möjlighet att få ut 4:2:2 från HD/SDI:n. Det skulle jag kalla för HD? Ända likheten till HDV skulle isf vara att bitraten bara är 35 Mb/s.

Både och:

HQ mode: MPEG-2 Long GOP MPEG-2 MP@HL, 35Mb/s, 1920 x 1080/50i, 25P, 1280 x 720/50P, 25P, 4:2:0, HD-SDI ut

SP mode: MPEG-2 Long GOP MPEG-2 MP@H14, 25Mb/s, HDV 1080i compatible mode, 1440 x 1080/50i, 4:2:2, firewire ut

Sen kan väl båda formaten skicka ut en HDMI-signal men då med olika kvalité enligt ovan. HDMI innehåller ingen tidkod heller.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...