nyborjare Posted April 8, 2008 Posted April 8, 2008 För och emot på båda kameror? Observera att det inte gäller filminspelningar av spelfilmer utan mer konstnärligt. Stämningsfilmer av naturen, havet, vackra snöfall, löv som fladdrar i vinden, ringar på vatten osv osv osv. T.ex. Sedan ska jag ha kameran till intervjuer och sånt. Och att filma speciella tillfällen. Jag har högre krav än en "semesterkamera" och jag vill att den ska ta bra bilder, med skärpa och bra färger (med tanke på stämningsbilderna). Jag vill ha manuella exponeringsmöjligheter. Men även bra förinställda program för att lära mig kameran. Hur gör man för att redigera filmen? Har läst lite på forum på nätet och det verkar som att filmen kan förlora i kvalitet när man för över den till datorn? Varför/hur då?? Om man inte spelat in på hela bandet, hur fungerar överföringen då? Kan man spela in flera gånger på bandet - alltså "spela över" gammalt material? 0 Quote
nyborjare Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 45 st har läst, men ingen vill svara? 0 Quote
hampusforev Posted April 10, 2008 Posted April 10, 2008 Jag har inga specifika tankar, men du kan ju alltid kolla på http://www.vimeo.com/hd och söka på div. kameror. Där kan du kanske hitta filmer som hanterar det du söker och jämföra de två kamerornas resultat 0 Quote
nyborjare Posted April 16, 2008 Author Posted April 16, 2008 Hade önskat fler svar, men men... 0 Quote
StenR Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 Finns ju andra trådar att läsa i: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=148877 Obs! Läste ett rykte att GS500 är på väg ut nu... 0 Quote
nyborjare Posted April 16, 2008 Author Posted April 16, 2008 Jo jag har läst... men jag ska inte göra skidfilmer... Så jag vet ju inte vad som är den bästa kameran för mina behov... Vad innebär det att den "är på väg ut"? Att jag bör vänta på nästa modell eller? Usch det här är jobbigt. Jag vet varken ut eller in... 0 Quote
nyborjare Posted April 16, 2008 Author Posted April 16, 2008 Skulle säga Hv20 Varför den och inte den andra? Eller ska man köpa hv30 istället? 0 Quote
Film smurfen Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 HV20 är en HD kamera med CMOS sensor, NV-GS500 är en kamera med 3CCD. :p :: Om HV20 :: Om NV-GS500 Både ligger ca runt 9 - 10 000. 0 Quote
Tomtebo Posted April 17, 2008 Posted April 17, 2008 Ut och ut, dom är ungefär i mitten av sitt liv kan man säga. Alltså Nu har dom ju annonserat om att RED one teamet ska sätta en 3k Scarlet kamera i gång i produktion 2009 och då kommer det radikala ändringar inom film och kamera teknik. Hv20 räcker bra för de du är ute efter. Jag filmar med den och bildkvaltien är sjukt bra. Hv30 är en mindre uppdatering av hv20. Den har ju visserligen 30p som är lämpligare till internet om man lägger upp filmerna där. (plus att svart går alltid hem ;P ) Men det är en smak sak. Om du vill lägga lite mindre pengar nu och kanske uipdatera dig senare så är hv20 eller Gs500 ett bra alternativ. Men Hv20 är endå en HDV kamera och det är ju de nya tills något annat kommer. DV är ju på väg att dö ut i princip. 0 Quote
nyborjare Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 HV20 är en HD kamera med CMOS sensor, NV-GS500 är en kamera med 3CCD. :p :: Om HV20 :: Om NV-GS500 Både ligger ca runt 9 - 10 000. Jo det vet jag... Men vad innebär det för mig? Vad behöver jag? 0 Quote
nyborjare Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Ut och ut, dom är ungefär i mitten av sitt liv kan man säga. Alltså Nu har dom ju annonserat om att RED one teamet ska sätta en 3k Scarlet kamera i gång i produktion 2009 och då kommer det radikala ändringar inom film och kamera teknik. Hv20 räcker bra för de du är ute efter. Jag filmar med den och bildkvaltien är sjukt bra. Hv30 är en mindre uppdatering av hv20. Den har ju visserligen 30p som är lämpligare till internet om man lägger upp filmerna där. (plus att svart går alltid hem ;P ) Men det är en smak sak. Om du vill lägga lite mindre pengar nu och kanske uipdatera dig senare så är hv20 eller Gs500 ett bra alternativ. Men Hv20 är endå en HDV kamera och det är ju de nya tills något annat kommer. DV är ju på väg att dö ut i princip. Jag kommer att lägga ut en del filmer på min blogg. Så en kamera som fungerar bra för det, och samtidigt ger bra kvalitet på bilderna är väl något att tänka på då... Ska jag satsa på hv30 då? Men jag tror inte min dator fixar hd-redigering... Ska jag vänta med att köpa en kamera överhuvudtaget tills den nya tekniken du pratar om har kommit? 0 Quote
StenR Posted April 17, 2008 Posted April 17, 2008 Vad jag menade var att jag läst på nätet att GS500 inte tillverkas längre, de säljer bara det som finns i lager, om det betyder att priserna går upp eller ner får vi se, just nu finns den från ca 8.700 i vettiga svenska nätaffärer. HV20 är ju också på väg ut men där finns ju ersättaren HV30; GS500 har ingen direkt ersättare. GS500 sägs har bättre ljuskänslighet, stämmer det? Den har iaf manuell zoomring för den som gillar det men ingen separat hörlursutgång utan du måste koppla in hörlurarna med någon adapter på av-utgången. HV20 (och HV30 som ersätter HV20 när de fyller på lagren nu) kan ju spela in/upp i vanlig DV också om man inte har en dator som klarar DV eller tycker det är bökigt. 30p finns inte på PAL-varianten utan vi får nöja oss med 25p (eller 50i). För intervjuer behöver du absolut en separat mik (speciellt till HV20 som låter mycket). Till bra mikar (läs med XLR-kontakter) så behöver du också en adapter typ denna: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4653167 Sony HDR-HC9 är ett tredje alternativ på en bra kamera. Överföringen till dator är digital, spelar ingen roll hur mycket av bandet du spelat in på. Använd ett band bara en gång, och bara märkesband, risken att för dropouts (dvs borttappade rutor vid överföring till dator) är för stor annars. Om du bara ska lägga små filmer i din blogg så kanske inte bildkvaliten är så kritisk men det finns ju numera gratissajter dit dukan ladda upp HD-filmer och sedan inkludera på din egen sida så att vara lite framtidssäker skadar inte. 0 Quote
nyborjare Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Tack StenR för ett informativt inlägg! Är ljudet bättre på Panasonic? Vad är skillnaden mellan Sonyn och de andra två? Hur mycket sämre är bildkvalitet och redigeringsmöjligheter på hårddiskkameror i samma prisklass? Kommer hårddiskkamerorna att bli bättre inom snar framtid? Lönar det sig att vänta, eller ska man satsa på dv-band ändå? 0 Quote
Max_H Posted April 17, 2008 Posted April 17, 2008 Bildkvaliteten är det egentligen inget fel på (när det gäller hårddiskkameror med AVCHD i jämförelse med HDV) men det är få program som stöder det formatet. Det kommer dessutom att vara ännu högre systemkrav för redigering av AVCHD än för HDV när det väl kommer på bred front. (Har själv inte testat hur de flyter i ex iMovie, men jag gissar att Apple konverterar till annan codec..???) Jag tycker iofs fortfarande att möjligheten till bandbyte och möjligheten att "spara bandet på hyllan" är en stor fördel... /Max 0 Quote
nyborjare Posted April 23, 2008 Author Posted April 23, 2008 Bildkvaliteten är det egentligen inget fel på (när det gäller hårddiskkameror med AVCHD i jämförelse med HDV) men det är få program som stöder det formatet. Det kommer dessutom att vara ännu högre systemkrav för redigering av AVCHD än för HDV när det väl kommer på bred front. (Har själv inte testat hur de flyter i ex iMovie, men jag gissar att Apple konverterar till annan codec..???) Jag tycker iofs fortfarande att möjligheten till bandbyte och möjligheten att "spara bandet på hyllan" är en stor fördel... /Max Men fungerar inte en hårddiskkamera ungefär som en digitalkamera? Alltså att man "tömmer" hårddisken/kortet genom att ladda ned i datorn och spara antingen på datorns hårddisk eller bränna DVD? Vad säger ni? Bör man vänta med att lägga ut 10 000 kr på en kamera just nu ifall ny teknik precis är i startgroparna? När jag köpte min digitala systemkamera så råkade jag ut för något liknande. Jag köpte Konica Minolta Dynax 7D. Fick utmärkta recensioner och rekommendationer överallt, och jag hade en gammal systemkamera från minolta redan (med film, alltså fotofilm - inte "film" film! :) ) Bara för att en månad efter att jag hade köpt den få besked att Konica Minolta skulle sluta tillverka kameror... (Det var det ingen som upplyste om innan köpet - men de visste kanske inte heller...) Så nu kommer det inga nya tillbehör eller någonting till min kamera. och den betalade jag 12000 kronor för! Surt... Fast det är en bra kamera, så pengarna är ju inte helt bortkastade ändå... men i alla fall! Så vill inte göra liknande affärer igen. 0 Quote
nyborjare Posted April 25, 2008 Author Posted April 25, 2008 Nån? (... måste skriva fem tecken) 0 Quote
nyborjare Posted April 29, 2008 Author Posted April 29, 2008 Ok här får man ju inte mycket hjälp... Eller skriver jag dumma frågor? 0 Quote
StenR Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Men fungerar inte en hårddiskkamera ungefär som en digitalkamera? Alltså att man "tömmer" hårddisken/kortet genom att ladda ned i datorn och spara antingen på datorns hårddisk eller bränna DVD? Vad säger ni? Bör man vänta med att lägga ut 10 000 kr på en kamera just nu ifall ny teknik precis är i startgroparna? Det finns ju ingen hårddisk i digitalkameror, du ska nog jämföra med de videokameror som just tar minneskort, och då blir det dyrt om du inte kan tanka över till dator titt som tätt vilket är svårt om man är på semester t ex; det går ju åt så mycket mer minne vid rörlig film. Att de flesta fortfarande rekommenderar bandkameror boeror nog dels på att det känns lite tryggt, det är praktiskt som ett sätt att lagra original, billigt media och än så länge har det givit bättre bild (mindre synliga komprimeringsartifakter) men den sista skillnaden är nog på väg att suddas ut. För mig som använder Premiere Pro 2.0 så är nog det avgörande också att AVCHD som de bandlösa kamerorna använder inte enkelt går att redigera där. Sen så verkar de bandlösa kamerorna i konsumentklassen fortfarande rikta in sig på att vara enkla och små på bekostnad av mera avancerade egenskaper, t ex så har Canon HF10 jämfört med HV30: mindre sensor, mindre objektiv, ingen firewire, ingen SD-mode, högre pris! Men som någon skrev på nätet: "If you need a camera NOW, get the HV20/HV30. It still has an edge. If you need a camera in 1-2 years, get a Canon AVCHD one." Så valet är lätt nu ;-) 0 Quote
StenR Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Tack StenR för ett informativt inlägg! Är ljudet bättre på Panasonic? Vad är skillnaden mellan Sonyn och de andra två? Hur mycket sämre är bildkvalitet och redigeringsmöjligheter på hårddiskkameror i samma prisklass? Kommer hårddiskkamerorna att bli bättre inom snar framtid? Lönar det sig att vänta, eller ska man satsa på dv-band ändå? Ja, ljudet kan knappast vara sämre än med HV20:s inbyggda mikrofon, å andra sidan så har HV20 ett hörlursuttag. GS500 har manuell fokusring också kom jag på. Sonyn har korta slowmotion-sekvenser men ingen progressiv inspelning som HV20. Om du är rädd för att köpa gammal teknik så ligger nog GS500 illa till, Panasonic har slutat tillverka den, det är bara lagret som säljs ut nu. Både HV30 och Sonys kamera är ju nya. Visst kan man tänka sig att Canon också släpper bandtekniken framöver men HV20/30 säljer väldigt bra... 0 Quote
Zyx Graphics Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 Canon HV30 (CMOS) VS Panasonic NVGS75 (3CCD) http://www.yablo.se/HV30vsPanasonic3CCD_H264.mov 0 Quote
Recommended Posts