VipeR Postad 5 april 2008 Postad 5 april 2008 Tjena alla kamera gurus. Jag har tänkt att köpa min första kamera om nåra veckor och eftersom jag är nybörjare inom detta så undrar jag om denna e nått att ha: http://www.pixmania.com/se/se/805792/art/panasonic/videokamera-mini-dv-nv-gs.html# Behöver ju inte direkt en värsting på 50000 om man ska börja göra filmer :P Så en tredje parts synpunkt vore högst tacksamt 0 Citera
hampusforev Postad 5 april 2008 Postad 5 april 2008 Njae, den där är rätt dålig. Har inte prövat den men det är väl inte ens en hd-kamera? Allting är ju som vanligt relativt, ifall du älskar film och sett en hel del, så kan det vara värt men en lite bättre kamera. Canon Hv20, alt. HV30 är den bästa, billigaste kameran. HV20 kan man nog få för 7000 kr. eller den uppdaterade modellen HV30 för ca. 3000 kr mer. Själv började jag filma när jag var 10 år gammal och då behövde man ju ingen annan kamera än vad som var absolut nödvändigast. Allt beror på vilka krav och ambitioner du har. 0 Citera
VipeR Postad 6 april 2008 Författare Postad 6 april 2008 Tack för svaret! Jag har kollat runt lite och blivit intresserad av två kameror: nv-gs500 och hv 20/30 Undrar vilken som är bäst för att göra amatör filmer med, och om det är något specielt att tänka på med CMOS sensor? Tack för hjälpen :) 0 Citera
hampusforev Postad 6 april 2008 Postad 6 april 2008 HV20/30 är det absoluta valet om du har tillräckligt med pengar. Det är hd så du måste ju ha en dator som klarar av HD-redigering. CMOS har rullande slutare vilket medför vissa problem. Det är mer komplicerat än så, sök på CMOS vs. CCD och läs på själv. 0 Citera
VipeR Postad 6 april 2008 Författare Postad 6 april 2008 Jo min dator klarar nog HD redigering. Då är det bara och skrapa ihop pengarna :D Tack så jätte mycket, jag är riktigt tacksam för svaren! Hampusforev forever! :P 0 Citera
nyborjare Postad 6 april 2008 Postad 6 april 2008 Hur vet man om ens dator klarar HD-redigering?? 0 Citera
ODDNAME Postad 6 april 2008 Postad 6 april 2008 Får väl kolla upp vad lite olika program säger krävs för syftet. =) 0 Citera
Octavianus Postad 7 april 2008 Postad 7 april 2008 kolla in denna http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ Den uppfattningen jag fått av cmos och ccd, är att cmos är lite knivigare att filma med, lite känsligare osv, men när man kan handskas med den så blir det sjystast filmer. Medans ccd är lättare att filma med, inte så känslig, och man kan filma lite hur som helst. Så jag har fått uppfattningen att en cmos kamera passar bäst för när man gör filmer och dylikt, medan en ccd är mer lämpad som semester/familje kamera. Vad tror ni andra rävar om det? 0 Citera
andreas ljung Postad 8 april 2008 Postad 8 april 2008 kolla in denna http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ Så jag har fått uppfattningen att en cmos kamera passar bäst för när man gör filmer och dylikt, medan en ccd är mer lämpad som semester/familje kamera. Vad tror ni andra rävar om det? Låter bra, då jag just köpt en HV20:D Han i affären tyckte inte att det var värt pengarna att köpa en hv30, då det bara skiljer några detaljer. Batteritiden sägs ska vara längre, men det är samma batteri i båda modellerna. Zoomreglaget är lite större, displayen är bättre, (lättare att se i olika vinklar) och den är svart.. I övrigt är det ingen skillnad på HV20 samt HV30. Så frågan är om det är värt 1500:- extra? 0 Citera
hampusforev Postad 8 april 2008 Postad 8 april 2008 kolla in denna http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ Den uppfattningen jag fått av cmos och ccd, är att cmos är lite knivigare att filma med, lite känsligare osv, men när man kan handskas med den så blir det sjystast filmer. Medans ccd är lättare att filma med, inte så känslig, och man kan filma lite hur som helst. Så jag har fått uppfattningen att en cmos kamera passar bäst för när man gör filmer och dylikt, medan en ccd är mer lämpad som semester/familje kamera. Vad tror ni andra rävar om det? Nä, så tror jag inte att det är. De dyraste, high-end kamerorna så som Sony HVR-Z1, Canon XH A1 har alla CCD slutare. 0 Citera
hampusforev Postad 8 april 2008 Postad 8 april 2008 Ja, jag var väl lite VÄL generaliserande. 0 Citera
Octavianus Postad 8 april 2008 Postad 8 april 2008 men de är väll kanske inte tänka att användas för att göra film med, utan kanske mer som TV repotage kameror, då man vill ha andra egenskaper. Helt enkelt en mindre känslig kamera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.