Gå till innehåll

SonyPMW EX1 XDCAM


mzreklam

Recommended Posts

Just d: synkronisering! faan, hatar sånt! men kanske funkar de bra när man väl vant sig...

 

Scarlet + Zoom H2/H4 (har ju fasen XLR och phantommatning =) hade jag antagligen köpt idag om jag den funnits ute.

 

Får se, funderar starkt på HVX ändå, mkt för att det går snabbare o redigera. Iofs dålig LCD har jag hört. Får se. Fan måste hyra kamerorna o se hur dom är!

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker fortfarande du borde pröva EX1 innan du köper en HVX. Visst, jag kanske borde pröva en HVX ordentligt innan jag säkert kan säga själv, men den ser så mycket sämre ut i det färdiga resultatet!

Hur bra dator har du? Jag har kollat på hyrfirmor nu i GB och bara hittat HVX... så den får jag väl hyra... men jag vill ju gärna testa Sony också - du verkar ju så jäkla nöjd me den! Du äger en sån nu va? Har sett testbilder från båda kamerorna (mest från Sony, nästan bara) på adapterplace.com... och det är ju sjukt snyggt på båda, kanske t.o.m mer på sony...

 

men G.O.P har jag hört ska stinka... men wtf... kankse inte så mö om du nu är så nöjd? :D

 

ha de,

Länk till kommentar
Share on other sites

Danell klippte, så vitt jag vet, med Aspect HD (eller Prospect kanske). Då slipper du lång GOP strulet/segheten men får konvertera alla filer.

 

/Max

Kostar de något? Är det ett redigeringsprogram som PPro CS3?

 

DE var de ja hade tänkt använda annars...

 

Bra för övrigt att man kan fråga sånna som er, man läser ju på nätet men kan aldrig få reda på allt. Hade t.e.x ingen aning om de här med att man Aspect HD.

 

Va är de för filformat man konverterar till då? Och från vilket? MPEG4?

 

Hur tycker du ljudet är då Danell? Bra?

 

PS läst lite mer nu om P2 o HVX - verkar som om man får sjukt lite inspelningstid på ett så stort kort som 32gb - verkar lite väl opraktiskt. Dessutom är EX1 korten billigare...

Länk till kommentar
Share on other sites

PS läst lite mer nu om P2 o HVX - verkar som om man får sjukt lite inspelningstid på ett så stort kort som 32gb - verkar lite väl opraktiskt. Dessutom är EX1 korten billigare...

Där har du en stor fördel med GOP.

 

Jag äger ingen EX1 än, hyrde en för att testa om den var värd o köpa. Det var den, ska köpa in en snart till företaget.

 

Har ingen erfarenhet av ljudet då vi spelade in det separat.

 

Jepp, jag klippte i Cineform Prospect. Det är en codec som du använder i PPro. Jag la över klippen från kameran till datorn, konverterade dem till cineform i deras converter. (vilket faktiskt oväntat snabbt och felfritt) Skapade ett cineformprojekt i PPro CS3 och klippte där. Hur smidigt som hellst. Cineform kostar ca 6000:- om du vill ha Prospectvarianten (som stöder full HD, Aspect stödjer bara HDV

 

Kör på en PX Quad Core 2.4 Ghz och 4 gig ram. Säker på att det fungerar på billigare datorer med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ~1GB per minut i högsta läget på en HVX. 32GB = 32min

Med tanke på att man kan välja klipp och tanka över till dator på 2 röda så tycker jag inte det är så väldans dåligt med tid. Tänk som om man spelade in med film, då varje sekund skulle vara planerad. ;)

 

Tänk på att om man ska dra nytt fullt ut av en kort-kamera så ska man ha kortläsare till datorn. Har man en inte för ny laptop så får man ju PCMCIA (P2) på köpet, de finns dock inte i stationära datorer. Medans Sony använder det nya PCI-express som bara finns i de nyaste laptopsen. Givetvis går det att köpa externa prylar, men det är isåfall en lite kostnad man få ha med i budgeten.

Ska man köpa Panasonics egna P2-läsare t.ex som kostar som en hel dator så gäller det verkligen att se upp (hata)

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja Sony's läsare är inte allt för dyr. Och ska du någon gång använda kameran för att filma dokumentär eller någon konsert eller något som inte är planerat in i minsta sekund så är det ju rätt kört med ett kort som bara tar 32minuter. (om du inte är miljonär och kan köpa in massor av de svindyra korten)

Länk till kommentar
Share on other sites

Då hyr man som med precis allt annat. :)

Hyr fler kort och byt kort under filmning.

Finns ju hårddiskar annars att koppla till om man nu måste köra högsta DVCPro HD utan avbrott.

(Konserter har förresten vissa avbrott mellan låtarna, oftast. Och där jag har själv hunnit byta både band och putsat linsen) :)

 

För framtiden så är 64GB korten är på väg och 128GB inom kanske 7-12mån.

Har du en HVX200 så är det till slut 230min i full DVCPro HD. Har du en större axelkamera motsv. med 4-5 kortplatser så har man flera timmar. Varpå banden halkat efter totalt.

 

De nya kamerorna ska enligt utsagor även kunna hantera och filma på vanliga SD-kort med AVC-intra codecen. (P2 kort är iofs ett gäng SD-kort inbackat i ett metallhölje) Och SD-korten är ju lite billigare så det där med dyra kort kanske bara är en fluga. ;)

 

Men IDAG är det dyrt att köpa ja. Men det är som med all annan ny teknik.

Ska bli intressant att följa prissättningen mellan Sonys framtidssäkrare PCIe-kort och Panasonics mer etablerade men "föråldrande" PCMCIA-kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmm... verkar ju väldigt bra att man kan slippa GOP problem. Vet knappt vad det är just nu faktiskt (att man droppar frames och att de går allmänt segt?). Varför spelar du in ljudet separat? Är det inte krångligt?

 

Ha de o tack för hjälp o info :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Krångligt... nja. Tycker det är rätt skönt o slippa sladd till kameran och även slippa komprimera det så mycket som kameror gör. Har du bara en klappa i början (fungerar lika bra med att bara klappa händerna) tar det inte lång tid att synka ljudet sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Krångligt... nja. Tycker det är rätt skönt o slippa sladd till kameran och även slippa komprimera det så mycket som kameror gör. Har du bara en klappa i början (fungerar lika bra med att bara klappa händerna) tar det inte lång tid att synka ljudet sen.

Har också funderat på de här me att klappa händerna :D hehe... gött o höra att de funkar...

 

Mm! De är bra! Önskar dock mest av allt just nu att Scarlet skulle vart här faktiskt.

 

Men jag ska inte vänta. Är inställd på PMW EX1.

 

Nu ska jag bara få min lön så beställer jag.

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gött. Du kommer nog inte bli besviken. Ska hyra 2st nästa måndag igen. Ska filma en konsert, där det också är väldigt bra med den kameran då den klarar mörkare ställen bättre då den har ett fetare chip.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gött. Du kommer nog inte bli besviken. Ska hyra 2st nästa måndag igen. Ska filma en konsert, där det också är väldigt bra med den kameran då den klarar mörkare ställen bättre då den har ett fetare chip.

Ska du köpa en också eller väntar du på scarlet som kommer dröja ett milennium till (känns de som....) ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej vi kommer nog säkerligen köpa en. Väntar bara på att pengarna ska rulla in. (måste ju hyra en för att se till att de gör det;))

Coolt! hoppas du får pengarna till en snart! Verkar va en toppenkamera efter videoklippen o artiklarna jag sett! Plus de du sagt då.

Länk till kommentar
Share on other sites

PS dum fråga kanske men: finns Sony PMW-EX1 och HVX200 i PAL o NTSC eller är det borttaget nu när det spelas in på kort?

 

Vill kanske köpa från USA nämligen...

 

PAL och NTSC har inget med vilket medium du spelar in på att göra. Det är antalet frames som spelar roll, som i sin tur är grundat på vilken hertz man har i strömförsörjningen. t.ex. USA har 60Hz och Europa har 50Hz. Dela dem på hälften så ser du framekalkylen 60Hz = 30F 50Hz = 25F osv.

Läsa mer ? http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

 

HVX200 har två versioner PAL och NTSC.

 

Sony har tänkt lite längre denna gång och har faktiskt bakat in PAL och NTSC i samma kamera. Ganska smutt om man gör jobb i USA och Europa. Det kanske resulterar i en billigare produktion för Sony som resulterar i ett kanske lägre pris(?)

 

I övrigt är det struntsamma, om man bara håller sig "hemma". De flesta här inne vill ju ändå bara filma 24F, och då qvittar det ju vilken version man har :)

 

Förövrigt är NTSC känt sämre än PAL i framförallt färger.

Länk till kommentar
Share on other sites

PAL och NTSC har inget med vilket medium du spelar in på att göra. Det är antalet frames som spelar roll, som i sin tur är grundat på vilken hertz man har i strömförsörjningen. t.ex. USA har 60Hz och Europa har 50Hz. Dela dem på hälften så ser du framekalkylen 60Hz = 30F 50Hz = 25F osv.

Läsa mer ? http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

 

HVX200 har två versioner PAL och NTSC.

 

Sony har tänkt lite längre denna gång och har faktiskt bakat in PAL och NTSC i samma kamera. Ganska smutt om man gör jobb i USA och Europa. Det kanske resulterar i en billigare produktion för Sony som resulterar i ett kanske lägre pris(?)

 

I övrigt är det struntsamma, om man bara håller sig "hemma". De flesta här inne vill ju ändå bara filma 24F, och då qvittar det ju vilken version man har :)

 

Förövrigt är NTSC känt sämre än PAL i framförallt färger.

 

Lite problem med ljud sync mellan 24 25f halkar eller hamnar före beroende på ntsc pal

hade du tänk göra saker för pal baserad tv så tänk på den lite (om du man ska spela in ljud på kameran, gäller inte dig då men endel andra som skrivit). För film syncar man i vilket

fall upp ljudet på biont. , verkar som dom flesta har accepterat att de är på det viset.

 

 

 

Funderar helt till dig om du har tipps på nån bra sida att kika på om man vill jämföra mellan sony/panasonic? hade gott

Länk till kommentar
Share on other sites

hallå!

 

Sant, konstigt det där med fps, varför kan de bara inte gå i samma... men ljudet borde vla kunna gå att anpassa så att de går att synca me NTSC?

 

Har ingen bra sida där man kan jämföra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...