Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

OK.. jag är en vanliga grabb.. inget med film och sånt att göra. Men kanske kan blir intresserad. :)

Iallafall.. jag vill köpa mig en videokamera. En "familjekamera" så att säga. Jag kommer att få en son. JAg vill liksom filma allt i det vanliga vardagslivet.

Är det värt att gå o köpa mig hv30?

Postad

Beror väl egentligen på ekonomi, snålhet och intresse, tänk över hur stor vikt kvalitén gör enligt dig. Annars skulle nog en kamera som liknar min sony dcr-hc46e vara en perfekt familjekamera, finns någon lite nyare version med liknande namn i butikerna nu tror jag.

Postad

Tja... tack för svar.. Pengar finns.. jag vill ju ha en bra videokamera. Men är inte sååå intresserad av film och så. För det är vad hv 20/hv 30 är till för eller?? eller funkar det som en familjekamera det med?

Postad

Du ska inte köpa en HV30, då den nog inte lämpar sig för dina bruk. Den har rullande slutare, så det krävs lite av sin fotograf för att det inte ska bli bajs, den är nämligen känslig för för hastiga rörelser och väldigt känslig för skak, eller iaf så är HV20 det, antar att det är samma med HV30.

Postad

nää jag har läst lite mer nu här på forumet.

Jäkla bra forum!

Tror jag ska satsa på en Panasonic NV-GS320. Den har fått jäkla bra kretik.

Gör jag en bra val?

Postad
så det krävs lite av sin fotograf för att det inte ska bli bajs

Det är något du måste tänka på, många kameror är konstruerade utefter att företagen verkar förvänta sig en viss erfarenhet av filmaren. Läs om kameror och snacka med försäljare ( ta dock det de säger med en nypa salt såklart) och skaffa en väldigt användarvänlig kamera, det är nog något du tjänar på.

Postad
Det är något du måste tänka på, många kameror är konstruerade utefter att företagen verkar förvänta sig en viss erfarenhet av filmaren. Läs om kameror och snacka med försäljare ( ta dock det de säger med en nypa salt såklart) och skaffa en väldigt användarvänlig kamera, det är nog något du tjänar på.

tja, jag menar inte tekniskt, det är ju bara plugga manualen, utan snarare bildkompositioner, hur man handskas med kameran utan att det skakar osv. HV20 är enligt min mening inte jätte bra för handhållet och vifta runt och zooma osv. Menar mest på att det finns bättre alternativ i den prisklassen för det han ska ha den till. Men för mitt bruk tror jag inte jag hittar ngt bättre, så därför så köpte jag mig en HV20.

Postad

Jag tycker att en kamera för familjebruk skall ha autofokus, autoskärpa, vara liten så den får plats i fickan, en stor knapp som heter "easy-mode" och har lååång batteritid. Fru och ungar skall kunna filma hyffsat utan lång utbildning av farsan. Alla sladdar skall vara lätta att koppla in till teven så man ser vad man har filmat.

Postad
nää jag har läst lite mer nu här på forumet.

Jäkla bra forum!

Tror jag ska satsa på en Panasonic NV-GS320. Den har fått jäkla bra kretik.

Gör jag en bra val?

Ja RookY det är en bra kamera.

Lätt att använda, allt automatiskt.

Men den har en del manuellinställningar för mer avancerad filmning också, om du har lite tid över någon kväll så lär du dig dom med.

Gorse har specen och Panasonicen är rätt nära den.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...