Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare! det är så här att jag har precis börjat med after effects, så nu hade jag velat veta hur man kan skapa en cool filmlook som liknar riktigfilm, vorre schysst om någon kunde hjälpa mig:)

Postad

Du kan aldrig få de och likna riktig film, men du kan göra de mer likt iaf. :)

Det jag använder mest när jag gör såhär är att leka mest med Levels, Curves, Tint och Hue/Saturation.

Dock finns de mer, bättre utformade plug-ins för detta syfte som Magic Bullet Looks.

http://redgiantsoftware.com/magicbulletlooks.html

Tycker faktiskt att den nya versionen är mycket bättre än deras förra och kan göra ditt DV(?) material en hel del mer likt film åtminstone.

Postad
Du kan aldrig få de och likna riktig film, men du kan göra de mer likt iaf. :)

Det jag använder mest när jag gör såhär är att leka mest med Levels, Curves, Tint och Hue/Saturation.

Dock finns de mer, bättre utformade plug-ins för detta syfte som Magic Bullet Looks.

http://redgiantsoftware.com/magicbulletlooks.html

Tycker faktiskt att den nya versionen är mycket bättre än deras förra och kan göra ditt DV(?) material en hel del mer likt film åtminstone.

Pâ videocopilot.net säljer dom en egen färg korrektur preset för filmlook som enligt dem renderar mycket snabbare än magicbullet tillsammans med AE. kostar $50 som snart är inget alls om dollarn fortsätter att falla som den gjort det senaste 4 âren.

Kan vara värt att kolla in. Men igentligen om man är duktig sâ gör man detta själv! :)

Postad
Pâ videocopilot.net säljer dom en egen färg korrektur preset för filmlook som enligt dem renderar mycket snabbare än magicbullet tillsammans med AE. kostar $50 som snart är inget alls om dollarn fortsätter att falla som den gjort det senaste 4 âren.

Kan vara värt att kolla in. Men igentligen om man är duktig sâ gör man detta själv! :)

Jepp, har testat de. Funkar helt okej om man vill ha hjälp en bit på vägen, det är mest förinställda presets som sagt med verktyg som redan finns i AE. Många av dem är inte speciellt intressanta enligt mig själv.

Oavsett vad så ligger Videocopilot nere för tillfälligt och därför rekommenderade jag ej den produkten.

Och ja, det är sant. Magic Bullet är och har alltid varit löjligt slött.

Postad

Men.. Det är ju helt subjektivt såklart. Vill du ha mycket kontraster? Känns inte helt aktuellt i en gangsterfilm kanske. Vill du ha lite "film noir" känsla? Det hela handlar ju om vad du är ute efter.

Postad

Jag vill ha typ samma känsla i bilden som typ Gudfadern, James Bond iallafall efter likna för dom filmerna är ju filmade på Film

Jag kanske kan säga att jag inte kör på någon Dvkamera, jag kör på den Panasonic S-VHS-C Movie Camera NV-MS90

Postad
Jag vill ha typ samma känsla i bilden som typ Gudfadern, James Bond iallafall efter likna för dom filmerna är ju filmade på Film

Jag kanske kan säga att jag inte kör på någon Dvkamera, jag kör på den Panasonic S-VHS-C Movie Camera NV-MS90

Att gora color correction pa DV e drygt, och att gora pa samre saker som S-VHS e nog horibelt.

Om du vill ha en "film look" sa far du filma den forst o framst. Du kan bara gora sa mycket i olika color correction program.

Det kommer vara "garbage in, garbage out". Sen borde du veta EXAKT vad du vill ha for look, James Bond? Ajuste, vilken av de 20 filmerna syftar du pa? Gudfadern? Analysera hur filmerna ser ut och testa dig fram med en "normalt filmad sekvens" och se om det gar att efterskapa.

Vissa storfilmer fick sin "look" genom framkallningen/negativet och andra fick sin "look" genom sjalva cinematography:n men alla ar mer eller mindre "blandade" dar ena paverkad den andra. De flesta filmer ar filmade pa olika rullar, olika kameror, olika linser och sedan olika ljussattning.

Som sagt, sag EXAKT vad du vill ha, skaffa ett filmklipp, eller en bild fran en film och sag vad du e ute efter.

Postad
det är så här att jag håller på med en action/gangster film, så jag vet inte riktigt själv hur filmlooken ska se ut för den filmen kan ni ge lite förslag?

kolla hur gudfadern ser ut och ratta dig fram i färgkorrigeringen. att det ska se ut som film är inte bara färger och gryn men du kan knuffa din film väldigt mycket mer åt det håll du vill med färgkorrigeringen.

jag har suttit själv ofta och försökt att få till en look som äldre filmer har, det är jävligt svårt. samtidigt som det är ofta ganska starka färger så känns dom matta på nåt märkligt sätt.

vi filmade faktiskt en noir/fransk gangsterfilm för ett par år sen och jag jämförde testfilmen vi gjorde innan med den färdiga vi gjorde på 16mm, fanns inte ens chans att få testfilmen på dv att komma i närheten av filmlooken.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...