jmalmsten Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 vet du inte vad filmen ska handla om, vad som ska hända, så går det inte att göra film helt enkelt... visst... man kan filma lite på måfå och se vad som händer, lika som att man kan teckna genom att slänga ut lite slumpmässiga linjer på papperet... men förr eller senare måste man få klart för sig vad som egentligen ska hända... varför händer det där... vad händer efter, före... etc 0 Citera
Tuttigodis Postad 17 mars 2008 Författare Postad 17 mars 2008 Alltså, har gjort filmer förr men har inte så många bra idéer för tillfället då där nästan finns film om allt nu för tiden. 0 Citera
hampusforev Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Haha tyvärr är detta ett ytterst komplext och rätt metafysiskt ämne. Det enda jag rekommenderar är att se på jättemycket film, läsa en hel del och bara köra på de idéer som du blir förälskad i. Nu är du "bara" 13 år gammal och jag kan lova dig att ifall du ser på en hel del film samt läser, ger dig ut i världen, och annat inspirationsframkallande, så kommer du ha massa idéer för filmer. Att säga "allt har redan gjorts" är att indirekt gå kreativt självmord. Det finns ALLTID, så länge det finns männsklig medvetenhet, nya idéer och aspekter hos konst. Även om det nu är ett gammalt och uttjatat ämne så går det alltid att väcka liv i. Så för att göra en lång diskussion relativt kort, kör på det du älskar, omfamna de idéer som verkar intressanta (även om de känns uttjatade), och bara gå din egen väg. Men som sagt se en hel del film, både dålig samt bra film. Sen, ifall du är seriöst intresserad av att göra film, reflektera över vad det var som gjorde en film dålig? Vad var det som gjorde den bra? etc. Utifrån detta kan du plocka på dig idéer och små tricks hos andra regissörer och filmskapare för att med tiden hitta ditt eget kreativa "jag". Ett bra exempel på en enkel idé som fortfarande blir en lysande film är De Sicas "Cykeltjuven". Där har De Sica lyckats göra något så trivialt som en cykelstöld till något med både social, psykologisk och mänskligt djup. Se den, underbara bilder och fantastiskt bildberättande. 0 Citera
Tuttigodis Postad 17 mars 2008 Författare Postad 17 mars 2008 Jag har en bra idé på en film ''Djävulens Son'' Dock måste där ju vara massor av vuxna m.m, och om en som är 13 år regisserar den tror jag inte dom tar de så ''jätte seriöst'' 0 Citera
hampusforev Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Nej det kan vara ett problem. Jag vet inte hur auktoritär du är, men det du kan göra är ju att spara idéen tills du har lärt dig regissera lite mer, ifall den är så bra. Det man kan göra när man är så pass ung är egentligen att leka mycket med film. Lära sig hur exponering fungerar, bildkomposition, karaktärsdjup osv. 0 Citera
GodeDoktorn Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Det är lätt att få inspiration om man går på bio. Se några filmer, och om du gillar någon kan du försöka lista ut exakt vad det är du gillar och sedan försöka återskapa den känslan i ett eget tema. 0 Citera
jbergman Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Mitt förslag är att utgå från er egen verklighet. Tänk på något kul eller udda som har hänt och gör en film om det. Eller gör en komedi om någon som försöker fuska på ett prov eller som får en flickvän eller whatever. Låt inte er ålder vara en begränsning, utan se det som en tillgång. När ni bestämt er för vad filmen skall handla om, t ex en kille som försöker fuska på ett prov, fundera på vad som är roligt att visa, varför han behöver fuska, hur filmen skall sluta etc. I slutändan spelar det ju ingen roll vad era filmer handlar om. I er ålder handlar det om att göra saker man tycker är kul, och om man lär sig något på kuppen är det bara en bonus. Men vad gäller filmidéer så behöver de inte alltid ligga på det omöjligas plan. Sikta på att göra en film som inte bara ni själva, utan även era kompisar tycker är kul att titta på; då har ni lyckats. /Jakob 0 Citera
Tuttigodis Postad 17 mars 2008 Författare Postad 17 mars 2008 Tack för alla svar. Har även en anna fråga: Hur skapar man en bra filmproduktions intro? I blender skapade jag en typ FOX logo fast med annan text LÄNK: http://i32.tinypic.com/33zd9w2.jpg Dock kan man också animera de men jag vet inte hur. Nån som vet och isf. kan göra nån liten guide!? :P 0 Citera
Christian van Caine Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Använder du den där kommer du få skit för det...plus att du kommer få VÄLDIGT svårt att få folk ta dig på allvar. 0 Citera
Octavianus Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 join the force of voodoofilmforums filmcirkel. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.