Gå till innehåll

Hur bygger man en Sam Raimi´s "shaky" cam?


Recommended Posts

Har jag fel eller är inte det ganska precis som en FigRig... alltså... få ut hand-fästet långt åt sidan för momentets skull...

 

varför två personer förresten... visst om man är dansare eller liknande så går det nog att synka upp två personer (eller två personer som precis blivit klar med GrundSoldatUtbildningen och kan därefter marschera på kommando tills faan tar dom;)), men för oss vanligt folk känns det ju lite onödigt krångligt att ha två personer? eller blir en "two by four"-planka väldigt tung? hjälper ju vid skak-minskningen då dock...

Länk till kommentar
Share on other sites

varför två personer förresten... visst om man är dansare eller liknande så går det nog att synka upp två personer (eller två personer som precis blivit klar med GrundSoldatUtbildningen och kan därefter marschera på kommando tills faan tar dom;)), men för oss vanligt folk känns det ju lite onödigt krångligt att ha två personer? eller blir en "two by four"-planka väldigt tung? hjälper ju vid skak-minskningen då dock...

 

För att med en person på varje sida så kan man göra dom snygga åkningarna som går över och under massa stora föremål (som t.ex. bilen i Evil Dead) vilket troligen inte skulle gå så bra om man sprang omkring ensam med en stor planka som det satt fast en fet kamera på.

 

Det är i alla fall min gissning! :l

Länk till kommentar
Share on other sites

För att med en person på varje sida så kan man göra dom snygga åkningarna som går över och under massa stora föremål (som t.ex. bilen i Evil Dead) vilket troligen inte skulle gå så bra om man sprang omkring ensam med en stor planka som det satt fast en fet kamera på.

 

Det är i alla fall min gissning! :l

Shaky-camen kunde opereras av en ensam person, vilket också gjordes, men som djungelsmurfen påpekar så krävdes det två personer när man ville åka över och under saker.

 

/Jakob

Doh! borde ha insett det själv... jaja... då ska jag lägga det på minnet till framtiden:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en anledning till. 1980 vägde inte filmkameror som en DV-kamera gör idag. Och att för en person springa över stock och sten med enklaste Arri BL på en planka är bara att fetglömma.

"alla sätt är bra, utom dom tråkiga" som mor min brukar säga;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och att för en person springa över stock och sten med enklaste Arri BL på en planka är bara att fetglömma.

Jag kan bara citera ur Bruce Campbells självbiografi: "The cameraman slapped on a wide-angle lens, grabbed the board at either end and ran like hell." Huruvida det är möjligt eller inte har jag ingen aning om.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...