Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har funderat mycket över det här med filmen "300". Tänkte mycket på den där scenes då leonidas fightas "själv" mot en massa "immortals" och man får se kameran zoomas in mot honom och sen hastigt ut.

Nu är min fråga hur de gjort själva zoomningen. Är det i efterarbetet eller redan under filminspelningen? Det jag tänker på är att det måste vara i efterarbetet där de med hjälp av datorn förstorat bilden till det område de ville ha närbild på. Men borde inte i så fall bilden se lite pixlig ut? Eller har de kanske superkameror av nåt slag...skulle vara tacksam om någon kunde reda ut det här, tack!

Postad
Jag har funderat mycket över det här med filmen "300". Tänkte mycket på den där scenes då leonidas fightas "själv" mot en massa "immortals" och man får se kameran zoomas in mot honom och sen hastigt ut.

Nu är min fråga hur de gjort själva zoomningen. Är det i efterarbetet eller redan under filminspelningen? Det jag tänker på är att det måste vara i efterarbetet där de med hjälp av datorn förstorat bilden till det område de ville ha närbild på. Men borde inte i så fall bilden se lite pixlig ut? Eller har de kanske superkameror av nåt slag...skulle vara tacksam om någon kunde reda ut det här, tack!

Man använder två kameror som är placerade tätt ihop, den ena är inställd på helbild och den andra tar en halvbild eller närbild. Sen vetefan hur jag ska förklara i text hur man går tillväga efter det :) det får nån annan förklara. Ska fundera lite...

Postad

Fast kamerorna behöver inte rulla samtidigt och stå bredvid varandra. Josef Fares har gjort den där effekten ett antal ggr i sina filmer. Man zoomar med kameran som står längst bort och så zommar man med den som står nära och så lägger man en övergång mitt i zoomarna. Busenkel effekt som kan se rätt bra ut. Lite uttjatad i buskis-action-sammanhang dock (typ Shaun of the Dead, Kopps osv).

Postad

300 zoom-grejen filmades genom ett prisma som kamerorna var riktade mot. Vilket gjorde att varje kamera bara fick en tredjedel av ljuset sa de fick sla pa lite lampor. Sen eftersom det e sa snabbt etc. sa spelar det inte nagon roll att filmkamerorna kanske ar osynkade lite, dvs. bara for man filmar 24 FPS sa innebar inte det att de ar synkade, sa en kanske ar en halv eller tredjedels frame off, men som sagt, det gor inget da overgangen hander i zoomen uppspeedat.

Postad
Man använder två kameror som är placerade tätt ihop, den ena är inställd på helbild och den andra tar en halvbild eller närbild. Sen vetefan hur jag ska förklara i text hur man går tillväga efter det :) det får nån annan förklara. Ska fundera lite...

Morphar. + motion blur. typ

Postad

Vi använde time-remapping (från 300) i sista scenen i vårt ljussabel test. Där använde vi bara en kamera.

Jag vet inte om jag får lägga en länk till filmen här eller inte....men jag ska vara lite crazy och göra det. Då ser man hur lätt det kan vara:

Sen är det ju bara att planera klippet/scenen som vanligt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...