audition Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Läste igenom detta mycket intressanta info om HD. http://www.sfi.se/sfi/IMAGES/_SFI_PD..._OCH_VIDEO.PDF Men hade lite svårt att hänga med i sista stycket. Vad menar Hans Hansson med detta (sista meningen): HDV-redigering Att redigera i HDV-formatet, s.k. nativ form, är långt ifrån idealiskt och i många fall t.o.m. direkt olämpligt. Den kraftiga MPEG2 komprimeringen är ”förstörande” vid upprepade upp- och nerpackningar, då man gör effekter, övertoningar och färgkorrigeringar, mm. Bättre är att konvertera materialet till en annan s.k. intermediatecodec vid redigeringsarbetet. De flesta redigeringsprogram har idag stöd för HDV, antingen i nativ form eller med en ny internkod. Bäst är om man förredigerar filmen i DV-formatet för att därefter göra en slutredigering (on line) med låg- eller okomprimerad HD. Någon som kan förklara? 0 Citera
Pace Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 All komprimerad video måste dekomprimeras och därefter komprimeras igen när man lägger på effekter. Det är därför det ofta tar en liten stund att rendera ett videoklipp när man lagt på en effekt, men inte när man gjort ett rakt klipp. Om man planerar att använda en drös med effekter kan man tanka in materialet okomprimerat, eller göra om det till en digital intermediate, en videocodec som är gjord för just ändamålet. Exempelvis CineForm Intermediate codec. 0 Citera
audition Postad 2 mars 2008 Författare Postad 2 mars 2008 Jag filmar med Canon XH A1 och kan inte välja att köra in film okomprimerat utan det blir mpeg2 om jag kör in det som HDV. Var finns CineForm Intermediate codec att införskaffa då? Eller finns den redan i CS3? näää..? 0 Citera
Pace Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Ärligt talat tror jag inte du kommer märka någon kvalitetsförlust. Testa först. Återkom sedan. En gyllene regel. :) 0 Citera
Max_H Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Dessutom... även om du renderar en effekt i Premiere Pro och sedan exporterar din "slutfilm" så kommer inte Premiere att "återanvända" de renderade filerna. Detta för att undvika generationsförluster i mesta möjliga mån. Du får iofs längre exporttider då alla effekter måste renderas igen, men i slutänden tjänar du på det, rent kvalitetsmässigt. Edit: Detta gäller HDV - vid export av DV-timelines utnyttjas renderingarna. /Max 0 Citera
audition Postad 2 mars 2008 Författare Postad 2 mars 2008 Shit.. Min senaste film använde jag Neatvideo en hel del (ca min 30 i filmen) och det tog en jävulsk tid innan renderingen var klar. Ja, ibland kraschade premiere ihop totalt så jag fick rendera bara småbitar i taget. Så det verkar upplagt för problems.. 0 Citera
Max_H Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 CS2 eller CS3? (Är det CS3 kan du ändra "Edit > Preferences > General > Optimize Render" till "Memory" istället för "Performance". Bör bli stabilare, men ngt långsammare om du har flera cpu-kärnor.) /Max 0 Citera
audition Postad 3 mars 2008 Författare Postad 3 mars 2008 Jag har CS3. Men nu ska jag göra en massa tester under veckan får jag se hur det blir. Tack alla som gett tips & råd. Återkommer säkert. 0 Citera
Pehrbau Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 I GrassValley (Canopus) Edius Pro 4.5 importerar man direkt HDV från bandet. Om man väljer att vid importen konvertera till Canopus HQ AVI sker det i realtid. Redigeringen kan ske i realtid i 1080*1920 om man har en tillräckligt kraftfull dator. 0 Citera
audition Postad 3 mars 2008 Författare Postad 3 mars 2008 Ja, du sa det tidigare i ett PM till mig när jag frågade om Canon XH A1 om du kommer ihåg. Borde inte den lilla finessen finnas på PPro CS3 också. Men det kanske det gör utan att jag sett till det. Nån som vet hur man kan importera/konvertera på ett lika smart sätt som i Canopus fast i PPro CS3? 0 Citera
kennethm Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Shit.. Min senaste film använde jag Neatvideo en hel del (ca min 30 i filmen) och det tog en jävulsk tid innan renderingen var klar. Ja, ibland kraschade premiere ihop totalt så jag fick rendera bara småbitar i taget. Så det verkar upplagt för problems.. Men Neatvideo i sig är ju mycket räkneintensivt. Brukar hamna runt 0.75 fps med den i Virtualdub. Där är Neatvideo helt stabilt, närmast en förutsättning eftersom man knappast vill vakna med en nattrendering som kraschat... Detta med 1280x720 och 1.8 GHz core2 duo. Vill man kunna hoppa fram och tillbaka blixtsnabbt i hd så kan man koda om med Lagarith (AVI loseless och utan keyframes). 1280x720 hamnar runt 70000 kbit/s så det tar en del disk. 0 Citera
Max_H Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Ja, du sa det tidigare i ett PM till mig när jag frågade om Canon XH A1 om du kommer ihåg. Borde inte den lilla finessen finnas på PPro CS3 också. Men det kanske det gör utan att jag sett till det. Nån som vet hur man kan importera/konvertera på ett lika smart sätt som i Canopus fast i PPro CS3? PPro kan inte göra det, utan det krävs en extra plugin från Cineform som heter Aspect HD. Men det ger en extra kostnad på ca 499 dollar. /Max 0 Citera
audition Postad 3 mars 2008 Författare Postad 3 mars 2008 Ja, jag såg det när jag var in på http://www.cineform.com/index.asp Blir det skillnad värt pengarna undrar man? 0 Citera
jernby film Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Måste man se på 40 tums TV om man hört att 42 tum är bättre. HDV intresserar alla, framförallt dom som aldrig gjort en film i vanlig dv, super8 eller video. Redigera din film i premiere som vanlig DV, den skulle inte vinna oscar bara för att den var gjord i HDV. Inte ens Steven Spielberg kan se skillnaden. Glöm allt tjafs din handlare försöker lura på dej, högre pris-bättre grejer. Försäljaren har inte lyckats ta ett bra foto av nyfödda bebisen eller tappat kameran i golvet vid födelsen /nils 0 Citera
Max_H Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Ligger mycket i det Nils säger... (om du inte ska visa filmen på "duk" - då syns det direkt om det är HD eller SD (iofs beroende på projektor)). Jag tycker personligen att Cineform är värt pengarna, men då jobbar jag massor i After Effects. Där blir skillnaden mycket stor då HDV är som "sirap" i AE. Men Cineform är rätt "kräsen" på hårdvara så är du spekulant så ladda ner trial och testa ett HELT projekt innan du bestämmer dig - från intankning till uttankning (vart du nu ska). Bla Danell här på forumet har haft massor av konstigt strul som jag inte har. Sen "skryter" Cineform om en massa RT-effekter, men där ska man veta att det bara är Cineforms egna effekter som i realtid. Men som sagt, funkar Aspect är den klart värd pengarna i mitt fall. Och dollarn är ju billig nu... Men som sagt...testa, testa, testa... /Max 0 Citera
audition Postad 4 mars 2008 Författare Postad 4 mars 2008 Laddade hem Trailversionen av Cineform och tankade in en filmsnutt. Jodå, det funkade bra men jämarns vad mycket större filen blev - naturligtvis. Ska tanka in lite mpeg2 senare och testa redigera i det materialet ändå. De filmer jag sysslar med är inga effektfilmer alá musikvideos, så det kan kanske funkar bra när man i huvudsak bara använder övergångar och möjligen lite färgkorrigering. 0 Citera
StenR Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Laddade hem Trailversionen av Cineform och tankade in en filmsnutt. Jodå, det funkade bra men jämarns vad mycket större filen blev - naturligtvis. Ska tanka in lite mpeg2 senare och testa redigera i det materialet ändå. De filmer jag sysslar med är inga effektfilmer alá musikvideos, så det kan kanske funkar bra när man i huvudsak bara använder övergångar och möjligen lite färgkorrigering. Delar Cineform upp i scener då som HDVsplit? Jag får tyvärr inte just det att funka med HDVsplit mef min HV20 och tanken på att ha en enda mycket större fil i Premiere/AE lockar mig inte... 0 Citera
ronnylov Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Vegas funkar med filer från HDVSplit men det har en förmåga att bli lite segt. Annars kanske det duger med 720P och lagarith codec vid redigeringen? Jag har en känls av att 720P ändå är tillräckligt för att återge det jag filmar med Canon HV20 i full kvalitet. Här är en länk ett smidigt script som omvandlar m2ts till lagarith avi-filer: http://forum.videohelp.com/topic303573.html#1729507 0 Citera
Max_H Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Cineform kan, i sin egen captureprogramvara (kommer inte 100% ihåg om det funkar i PPro), dela upp filen och dessutom konvertera 1080i till 720P direkt vid intankning. Har inte testat om scen-detection fungerar med HV20 dock... /Max 0 Citera
audition Postad 4 mars 2008 Författare Postad 4 mars 2008 Jo, Scen-detection fungerar med Cineform i PPro CS3. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Jag redigerade en timmes HD-tagningar från min Canon HV20 i Pinnacle Studio 11 och märkte ingen kvalitetsskillnad på resultatet. Menar ni att det ska finnas en skillnad, eller är det bara om man öst på med mycket effekter? 0 Citera
Max_H Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Det beror ju på var du landar med slutresultatet. Är det på DVD är skillnaden mot DV liten eller ingen alls. Slutar du som Windows Media HD eller liknande bör skillnaden bli klart synbar i ex helskärmsuppspelning på en vanlig 19" skärm. /Max 0 Citera
audition Postad 4 mars 2008 Författare Postad 4 mars 2008 Kör ut filmen på Blu Ray och se om kvaliten håller. Förresten tankade jag in 10 min HDV (mpeg2) och la på lite effekter. Renderingen tog ca 25 minuter innan exporten tillbaka till bandet började. Funkade bra ett tag men efter 5 minuter stannade allt och meddelandet "check HDV/DV input" eller nåt sånt kom upp på kameradisplayen. Provade igen men fick samma meddelande på exakt samma ställe. Men det kan ha varit nåt med bandet oxå eftersom jag bara körde s.a.s. tillbaka över samma band jag tidiagre filmat med. 0 Citera
Max_H Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Har faktiskt läst om ngn annan som hade problem med just A1. Testa med ett annat band och se till att Autosave är avstängd. Det KAN vara ett Canonproblem: http://www.adobeforums.com/webx/.3c05cdb0 Kollar. Edit: Adobe och Canon håller på att undersöka vad det beror på. Återkommer när jag vet mer. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.