Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läste igenom detta mycket intressanta info om HD. http://www.sfi.se/sfi/IMAGES/_SFI_PD..._OCH_VIDEO.PDF

Men hade lite svårt att hänga med i sista stycket. Vad menar Hans Hansson med detta (sista meningen):

HDV-redigering

Att redigera i HDV-formatet, s.k. nativ

form, är långt ifrån idealiskt och i

många fall t.o.m. direkt olämpligt. Den

kraftiga MPEG2 komprimeringen är

”förstörande” vid upprepade upp- och

nerpackningar, då man gör effekter,

övertoningar och färgkorrigeringar,

mm. Bättre är att konvertera materialet

till en annan s.k. intermediatecodec

vid redigeringsarbetet. De flesta redigeringsprogram

har idag stöd för HDV,

antingen i nativ form eller med en ny

internkod. Bäst är om man förredigerar

filmen i DV-formatet för att därefter

göra en slutredigering (on line) med

låg- eller okomprimerad HD.

Någon som kan förklara?

Postad

All komprimerad video måste dekomprimeras och därefter komprimeras igen när man lägger på effekter. Det är därför det ofta tar en liten stund att rendera ett videoklipp när man lagt på en effekt, men inte när man gjort ett rakt klipp.

Om man planerar att använda en drös med effekter kan man tanka in materialet okomprimerat, eller göra om det till en digital intermediate, en videocodec som är gjord för just ändamålet. Exempelvis CineForm Intermediate codec.

Postad

Jag filmar med Canon XH A1 och kan inte välja att köra in film okomprimerat utan det blir mpeg2 om jag kör in det som HDV. Var finns CineForm Intermediate codec att införskaffa då? Eller finns den redan i CS3? näää..?

Postad

Ärligt talat tror jag inte du kommer märka någon kvalitetsförlust. Testa först. Återkom sedan. En gyllene regel. :)

Postad

Dessutom... även om du renderar en effekt i Premiere Pro och sedan exporterar din "slutfilm" så kommer inte Premiere att "återanvända" de renderade filerna. Detta för att undvika generationsförluster i mesta möjliga mån. Du får iofs längre exporttider då alla effekter måste renderas igen, men i slutänden tjänar du på det, rent kvalitetsmässigt.

Edit: Detta gäller HDV - vid export av DV-timelines utnyttjas renderingarna.

/Max

Postad

Shit..

Min senaste film använde jag Neatvideo en hel del (ca min 30 i filmen) och det tog en jävulsk tid innan renderingen var klar. Ja, ibland kraschade premiere ihop totalt så jag fick rendera bara småbitar i taget. Så det verkar upplagt för problems..

Postad

CS2 eller CS3? (Är det CS3 kan du ändra "Edit > Preferences > General > Optimize Render" till "Memory" istället för "Performance". Bör bli stabilare, men ngt långsammare om du har flera cpu-kärnor.)

/Max

Postad

I GrassValley (Canopus) Edius Pro 4.5 importerar man direkt HDV från bandet. Om man väljer att vid importen konvertera till Canopus HQ AVI sker det i realtid. Redigeringen kan ske i realtid i 1080*1920 om man har en tillräckligt kraftfull dator.

Postad

Ja, du sa det tidigare i ett PM till mig när jag frågade om Canon XH A1 om du kommer ihåg. Borde inte den lilla finessen finnas på PPro CS3 också. Men det kanske det gör utan att jag sett till det.

Nån som vet hur man kan importera/konvertera på ett lika smart sätt som i Canopus fast i PPro CS3?

Postad
Shit..

Min senaste film använde jag Neatvideo en hel del (ca min 30 i filmen) och det tog en jävulsk tid innan renderingen var klar. Ja, ibland kraschade premiere ihop totalt så jag fick rendera bara småbitar i taget. Så det verkar upplagt för problems..

Men Neatvideo i sig är ju mycket räkneintensivt. Brukar hamna runt 0.75 fps med den i Virtualdub. Där är Neatvideo helt stabilt, närmast en förutsättning eftersom man knappast vill vakna med en nattrendering som kraschat... Detta med 1280x720 och 1.8 GHz core2 duo.

Vill man kunna hoppa fram och tillbaka blixtsnabbt i hd så kan man koda om med Lagarith (AVI loseless och utan keyframes). 1280x720 hamnar runt 70000 kbit/s så det tar en del disk.

Postad
Ja, du sa det tidigare i ett PM till mig när jag frågade om Canon XH A1 om du kommer ihåg. Borde inte den lilla finessen finnas på PPro CS3 också. Men det kanske det gör utan att jag sett till det.

Nån som vet hur man kan importera/konvertera på ett lika smart sätt som i Canopus fast i PPro CS3?

PPro kan inte göra det, utan det krävs en extra plugin från Cineform som heter Aspect HD. Men det ger en extra kostnad på ca 499 dollar.

/Max

Postad

Måste man se på 40 tums TV om man hört att 42 tum är bättre.

HDV intresserar alla, framförallt dom som aldrig gjort en film i vanlig dv, super8 eller video.

Redigera din film i premiere som vanlig DV, den skulle inte vinna oscar bara för att den var gjord i HDV. Inte ens Steven Spielberg kan se skillnaden.

Glöm allt tjafs din handlare försöker lura på dej, högre pris-bättre grejer. Försäljaren har inte lyckats ta ett bra foto av nyfödda bebisen eller tappat kameran i golvet vid födelsen

/nils

Postad

Ligger mycket i det Nils säger... (om du inte ska visa filmen på "duk" - då syns det direkt om det är HD eller SD (iofs beroende på projektor)).

Jag tycker personligen att Cineform är värt pengarna, men då jobbar jag massor i After Effects. Där blir skillnaden mycket stor då HDV är som "sirap" i AE. Men Cineform är rätt "kräsen" på hårdvara så är du spekulant så ladda ner trial och testa ett HELT projekt innan du bestämmer dig - från intankning till uttankning (vart du nu ska). Bla Danell här på forumet har haft massor av konstigt strul som jag inte har. Sen "skryter" Cineform om en massa RT-effekter, men där ska man veta att det bara är Cineforms egna effekter som i realtid.

Men som sagt, funkar Aspect är den klart värd pengarna i mitt fall. Och dollarn är ju billig nu...

Men som sagt...testa, testa, testa...

/Max

Postad

Laddade hem Trailversionen av Cineform och tankade in en filmsnutt. Jodå, det funkade bra men jämarns vad mycket större filen blev - naturligtvis.

Ska tanka in lite mpeg2 senare och testa redigera i det materialet ändå. De filmer jag sysslar med är inga effektfilmer alá musikvideos, så det kan kanske funkar bra när man i huvudsak bara använder övergångar och möjligen lite färgkorrigering.

Postad
Laddade hem Trailversionen av Cineform och tankade in en filmsnutt. Jodå, det funkade bra men jämarns vad mycket större filen blev - naturligtvis.

Ska tanka in lite mpeg2 senare och testa redigera i det materialet ändå. De filmer jag sysslar med är inga effektfilmer alá musikvideos, så det kan kanske funkar bra när man i huvudsak bara använder övergångar och möjligen lite färgkorrigering.

Delar Cineform upp i scener då som HDVsplit? Jag får tyvärr inte just det att funka med HDVsplit mef min HV20 och tanken på att ha en enda mycket större fil i Premiere/AE lockar mig inte...

Postad

Cineform kan, i sin egen captureprogramvara (kommer inte 100% ihåg om det funkar i PPro), dela upp filen och dessutom konvertera 1080i till 720P direkt vid intankning. Har inte testat om scen-detection fungerar med HV20 dock...

/Max

Postad

Jag redigerade en timmes HD-tagningar från min Canon HV20 i Pinnacle Studio 11 och märkte ingen kvalitetsskillnad på resultatet. Menar ni att det ska finnas en skillnad, eller är det bara om man öst på med mycket effekter?

Postad

Det beror ju på var du landar med slutresultatet. Är det på DVD är skillnaden mot DV liten eller ingen alls. Slutar du som Windows Media HD eller liknande bör skillnaden bli klart synbar i ex helskärmsuppspelning på en vanlig 19" skärm.

/Max

Postad

Kör ut filmen på Blu Ray och se om kvaliten håller.

Förresten tankade jag in 10 min HDV (mpeg2) och la på lite effekter. Renderingen tog ca 25 minuter innan exporten tillbaka till bandet började. Funkade bra ett tag men efter 5 minuter stannade allt och meddelandet "check HDV/DV input" eller nåt sånt kom upp på kameradisplayen. Provade igen men fick samma meddelande på exakt samma ställe. Men det kan ha varit nåt med bandet oxå eftersom jag bara körde s.a.s. tillbaka över samma band jag tidiagre filmat med.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...