Gå till innehåll

Canon XL3...


anders10

Recommended Posts

Hej Anders! Låter i så fall mycket intressant, men jag tvivlar på att de gör en ny kamera med bara dv. Däremot kommer det säkert att komma en XLH2 eller något i den stilen i vår?! På t.ex XLH1 kan du ju välja mellan HDV eller DV! Kör själv med XL2 och är väl en av få som fortfarande avvaktar HDV formatet. är dock mycket nöjd med min gamla trotjänare!

 

Mvh Karl-David

 

http://www.wildlifevideopicture.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Anders! Låter i så fall mycket intressant, men jag tvivlar på att de gör en ny kamera med bara dv. Däremot kommer det säkert att komma en XLH2 eller något i den stilen i vår?! På t.ex XLH1 kan du ju välja mellan HDV eller DV! Kör själv med XL2 och är väl en av få som fortfarande avvaktar HDV formatet. är dock mycket nöjd med min gamla trotjänare!

 

Mvh Karl-David

 

http://www.wildlifevideopicture.se

 

+1

 

Filmen, precis som dvd, fotofilmen, och den hederliga Phillips-kassetten kommer att gå till historien. Men, precis som med fotofilmen, så tar det ett tag innan elektroniken överträffar mekaniken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, precis som tidigare nämnt är detta knappast trovärdigt, ingen skulle nog köpa en kamera för framtiden och därmed binda sig till DV just nu.

 

Men jag håller med. XL2 är en av dem bästa kamerorna jag jobbat med i Mini-DV segmentet.

Har presterat bra genom åren och sviker aldrig på någon av punkterna.

Dock köpte vi in 2 XL-H1 för att vara lite mer framtidssäker, kan köra okomprimerad HD rakt in genom HD-SDI, vilket är grymt härligt. XL-H1 är precis som XL-2an också en mycket bra kamera, dock till det dubbla priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör så i studio, förvisso mest SD SDI, men jag gör så här:

 

Kameran SDI out > Decklinkkort med SDI som sitter i en PC med ett gäng feta diskar anslutna. Nackdelen är givetvis kablaget men SDI kabel kan du dra låååångt utan problem. En annan nackdel är att XL H1 inte har embedded audio i SDI:n vilket är lite dumt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Gillar du axelkameror har JVC en utmärkt HDV serie 30-100000:- (band). Föredrar du Panasonics färgåtergivning så har du en begagnad HVX200 för ~30000:- (P2 kort), eller billigare HMC150 (minneskort). Eller om du föredrar Canon XL-serie så går deras XL-H1 för ca ~30000:- begagnad på eBay (band/HD-SDI), Sonys serie finns för all del med, men EX1 ligger i dubbla prisklassen.

 

Men för att inte köpa en kamera genom råd från oliktyckare bör du gå till en videospeciallist. Enligt mig är LRTV en av de trevligare i vårt avlånga land och de finns i Sthlm. De lånar ut testmodeller dagsvis för att du ska ha möjlighet att känna dig för. Men annars pröva Scandinavian photo och be och få latcha lite med kameran.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om jag tycker att H1a är lite till överpris så tror jag mer på den om du nu inte arbetar i studio där du har användning för SDI.

 

Det som är intressant med H1a och s är att det går enligt Scandinavian photo att beställa en kamera med 6x objektivet istället för 20x, något som jag starkt rekommenderar över 20x. Canons vidvinkel är fantastisk.

 

Men det finns ju andra kameror och det blir spännande att se vad Canon avslöjar framöver. Om det blir CMOS eller CCD osv. Det är smart av dem att behålla HDV eftersom det är det billigaste för användare, dock borde de inför något likt Panasonic och Sony minneskortbasserat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...