Gå till innehåll

Stativ - Velbon eller Manfrotto?


Andreas C

Recommended Posts

Jag är på väg att köpa ett stativ som jag tänkt använda med min Canon HV20 och alternativt 35mm-adapter, objektiv och så.

 

Vad jag förstått är Manfrotto kända för att göra bra stativ, men jag läste även att Velbon C-600 skulle vara bra.

 

Vad bör jag tänka på bortsett från att stativet ska ha oljedämpat huvud? Har någon använt både Manfrotto och Velbon och isåfall, vilket märke föredrar ni?

 

Alla tips och tankar är varmt välkomna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte Manfrotto Video Pro light 351MVB stativ och Manfrotto 501 HDV Pro Videohuvud. Kanske lite mer pengar än du tänkt dig men hel*ete vad skönt att jobba med. Har en massa andra stativ och inget billigt har någonsin varit i närheten. Framför allt är det huvudet som är så mjukt och följsamt. De andra fungerar för fasta situationer men inte för panoreringar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är som beta75 skriver; det är stativhuvudet som är det viktiga.

 

Det finns i princip tre sorters huvuden att sätta på stativ.

 

De mest komplicerade är tex Arri-huvuden med inbyggda växlar. Dessa huvuden riktar man med två rattar; en för pan och en för tilt. De kan ha olika utväxling för hastigheterna på rattningar. Dessa uppkom för att kunna hantera de giganstiska kameror som bla Mitchell skapade för ljudfilm. Då behövdes verkligen flera fotografer för att lyfta kameran upp på stativet mm. Men än idag används denna typ av huvuden och styrs exakt precis så som fotografen rattar.

 

Sedan kom vätskedämpade huvuden. Där stativhuvudet har inbyggda oljekanaler och viss klämfriktion. Genom att strypa eller öppna ventiler i oljekanalerna kan motståndet för pan och tilt varieras. Med dagens lätta videkameror klarar även enkla stativhuvuden att ge mjuka kamerarölelser.

 

Tidigare fanns det friktionsdämpade pan-tilt-stativhuvuden och dessa används även idag för stillbildskameror och för enklare videoinspelning. Det finns många tillfällen som kameran inte behöver röra på sig, men där det är viktigast att få kameran stadigt på plats. Till denna klass finns även kamerastativ med kula så att oavsett hur stativet sätts ner/fast kan kameran riktas in till rätt bild.

 

Slutligen; för den som har tid att gå till matbutiken och köpa en påse med rispuffar har ni ett kamerastativ som är lågt och kan läggas var som helst. Kameran kan riktas in och efter avslutat inspelning har ni tilltugg till filmen.

 

Här har ni en del bra stativ från Miller. Men idag är det mycket en brandinghistoria om man vill skylta med ett visst stativ eller ett annat. Funktionen beror på inspelningsplatsen, temperaturen, kameravikten och fotografen.

 

http://protel.se/

Länk till kommentar
Share on other sites

Framförallt råder jag dig att testa stativ ihop med den kamera och eventuell extrautrustning som du ska använda.

Ett bra stativhuvud har du i många år framöver. Tänk på att samma huvud ofta går att flytta över till andra stativ.

Kulled (inte att förväxla med kulkoppling) är smidigt för vissa typer av stillbildsfoto - men det är inte så användbart för rörlig bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm... tja... själv har jag ända sedan jag började filma med egen kamera haft ett Manfrotto 728b som jag inhandlade för strax över tusenlappen... men den är ju av friktionstyp så panoreringarna är ju allt annat än önskvärda.

 

Så nu när jag har haft min HV20 ett tag började jag kika efter ett billigt oljedämpat stativ och hittade Velbon C600 på Classe för 600 kr... tänkte... kan det verkligen vara bättre än mitt märkesstativ även om den är vätskedämpad (inte olja som i dyrare alternativ)?

 

Jag frågade runt lite på HV20forumet och fick fram att för den summan finns inget bättre... så jag tog plånboken till classe, bad att få känna lite på huvudet och jävlar vilken skillnad jämfört med mitt gamla stativ (som förresten fortfarande kostar över tusen kr nytt)... Den är billig, stativen är av plast visserligen... men jag kan ändå rekommendera den varmt...

 

OT

Någon som förresten vet om det går att koppla lös stativhuvudet från Velbon-stativet? jag har letat och försiktigt dragit lite olika platser på den men jag hittar ingen funktion själv... Skulle ju vara ypperligt att kunna plocka lös den och sätta fast på eventuell mini-räls-dolly-vagn liknande denna: http://www.dvcaddie.com/dolly_features.htm ...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
...

Slutligen; för den som har tid att gå till matbutiken och köpa en påse med rispuffar har ni ett kamerastativ som är lågt och kan läggas var som helst. Kameran kan riktas in och efter avslutat inspelning har ni tilltugg till filmen.....

 

http://protel.se/

 

Hahaha! Två tummar upp för den genomgripande redogörelsen 16kolon9. Lägg till det underbara tillägget med rispuffarna så är detta redan en klassiker värd att länka till vid alla stativfrågor. :)

 

Själv ska jag idag fylla en egen säck med frigolit, alltså det rispuffarna är tänkta att ersätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter lovande jmalmsten! Hur är det med spikfötterna, kan man vika in dem eller sätta på gummifötter eller något så att man kan använda stativet inomhus utan att förstöra golvet?

spikfötterna är av den modellen att man skruvar ner plast/hårdgummi-fötter som täcker över spikarna.

IMG_02182.JPG

IMG_02192.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för bilderna jmalmsten!

 

Jag var och tittade på Velbon-stativet i butik igår. Kände även på ett dyrare stativ från Manfrotto men det kändes inte lika mjukt i rörelserna och hade färre inställningsmöjligheter. Velbon C-600 verkade riktigt trevligt så jag köpte det!

 

Har inte hunnit testa det så mycket än men det är stabilt, känns relativt välbyggt och har många inställningsmöjligheter. Det vätskedämpade huvudet känns mjukt och bra att använda. Enda negativa är väl att man hör hur oljan klibbar eller skvalpar runt ibland, men det är väldigt dovt och troligen inget som mikrofonen plockar upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...