Norbert Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Jag har en Audio Technica ATR55 (shotgunmikrofon) som visserligen drivs på eget batteri men jag får ändå en oacceptabel brusnivå när jag använder den med min Canon HV20. Jag har bifogat en ljudfil där jag har kopplat mikrofonen i HV20s mikrofoningång, ställt den i teleläge och hållt den på ett rimligt avstånd från munnen för att ni ska höra brusnivån. Så, jag antar att jag är ute efter någon form av portabel mikrofonförstärkare? Idag snubblade jag över den här: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1563021 Är det enbart en adapter eller förstärker den också signalen? Problemet är väl att ATR55 har teleplugg, så just XLR-ingångar känns lite onödigt. Jag har dock tele-XLR-adapter till micken som jag använde när jag kopplade micken till en DVX100 förr i tiden, så jag är inte omöjlig. Jag har eventuellt tänkt använda mikrofonförstärkaren till en Zoom H2 också, då jag har hört att det brusar livligt när man kopplar mikrofonen direkt till dess mikrofoningång. Prisklassen får väl ligga högst runt 2000 kr. Några tips?audio technica atr55 - hv20.mp3 0 Citera
Rogge Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Problemet ligger i kamerans mikrofonförstärkare och kan inte lösas med externa mikrofonförstärkare eller andra mikrofoner. Tyvärr är det så att hur bra mikrofon och mikrofonförstärkare du än skaffar så kommer det att låta likadant med den kameran, iaf kommer det inte bli någon skillnad man lägger märke till. HV20 är utan tvekan en kamera som producerar fantastiska bilder men ett oacceptabelt brusigt ljud, oavsett om man använder extern mik, extern mikrofonförstärkare. Prisklass på mik och mikrofonförstärkare är mer eller mindre helt oväsentliga när det gäller den kameran. Bruset ingick i det låga priset skulle man kunna summera det, tyvärr. Bra, lågbrusiga ljudkretsar är alltid dyra och när fabrikanterna drar ner på något så är det ljudet som blir lidande i kamerorna, oavsett tillverkare. Spela in ljudet på en separat enhet istället så kommer du bort från kamerans brus som du aldrig annars kommer att bli kvitt, under förutsättning att den externa är bra och har lågt brus förstås. :) 0 Citera
Norbert Postad 17 februari 2008 Författare Postad 17 februari 2008 Ah, på så vis. Det skulle alltså låta bättre om jag använder exempelvis en Zoom H2 som inspelningsmedium och sätter in en mikrofonförstärkare mellan line-ingången och mikrofonen. Frågan är vilken mikrofonförstärkare jag ska ha. Jag fick nys om en som heter Shure FP23, men den är dyr och verkar inte finnas i vårt avlånga land. Jag hittade den i en intressant tråd där man testar den tillsammans med just Zoom H2: http://www.2090.org/zoom/bbs/viewtopic.php?t=10093&highlight=preamp Nu börjar jag undra om HV20 har en line-ingång... 0 Citera
Rogge Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Det skulle alltså låta bättre om jag använder exempelvis en Zoom H2 som inspelningsmedium och sätter in en mikrofonförstärkare mellan line-ingången och mikrofonen. Garanterat! Prova och se vad du tycker. :) Vad jag vet har inte HV20 lineingång. Jag hade i sådant fall spelat in på tex Zoom H2 och synkat i redigeringen. Lite mer jobb men med bra resultat i slutändan. 0 Citera
Anders_H Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Norbert, om du kan tänka dig att handla utomlands så kika in på bhphotovideo.com o sök på "mic preamp". Där finns lite av varje i alla prisklasser, batteridrivet, portabelt eller inte. Om inte annat så får du en överblick över utbudet. /Anders 0 Citera
Luzer Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Går det alltså inte att komma förbi förstärkningen i hv20 alls? Ibland kan man ju köra linje in på mikingången också fast knappt ösa på något på gainen så man slipper bruset. Men somsagt, jag har aldrig kört hv20 så jag vet inte, blev mest förvånad :) Och den där adaptern var just bara en adapter, ingen preamp i vad jag ser. 0 Citera
Norbert Postad 17 februari 2008 Författare Postad 17 februari 2008 Går det alltså inte att komma förbi förstärkningen i hv20 alls? Ibland kan man ju köra linje in på mikingången också fast knappt ösa på något på gainen så man slipper bruset.Om jag förstår dig rätt så menar du att mickingången skulle bete sig som en linjeingång om man bara drar ner volymen på den inbyggda mickförstärkningen? Jag testade precis detta med den inbyggda preampen i mitt steinberg-interface men det gick inget vidare. Med mickingången nära lägsta volym och preampen på full styrka kunde jag inte höra nåt alls. 0 Citera
StenR Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Garanterat! Prova och se vad du tycker. :) Vad jag vet har inte HV20 lineingång. Jag hade i sådant fall spelat in på tex Zoom H2 och synkat i redigeringen. Lite mer jobb men med bra resultat i slutändan. HV20:s AV-kontakt kan fungera som line in med -10 dBV/40 kohm eller mer enligt manualen. Mic-ingången är specad som -57 dBV (med 600 ohm mikrofon)/5 kohm eller mer 0 Citera
Rogge Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 HV20:s AV-kontakt kan fungera som line in med -10 dBV/40 kohm eller mer enligt manualen. Mic-ingången är specad som -57 dBV (med 600 ohm mikrofon)/5 kohm eller mer O.k, då lärde jag mig något nytt idag! :) 0 Citera
Anders_H Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 HV20:s AV-kontakt kan fungera som line in med -10 dBV/40 kohm eller mer enligt manualen. Mic-ingången är specad som -57 dBV (med 600 ohm mikrofon)/5 kohm eller mer Men kan du använda AV-ingången i camera-läge? Är det inte för Tape-läget? 0 Citera
Norbert Postad 18 februari 2008 Författare Postad 18 februari 2008 Precis, i kameraläget fungerar den bara som utgång. Det är ingen som kan tipsa om någon prisvärd förstärkning? Jag kollade på bhphotovideo men den enda uppenbara jag hittade var just Shuren som jag nämnde tidigare. Vad använder ni andra för konfiguration för att få bra ljud på inspelningarna? Kameror med bättre ljuddel? 0 Citera
Anders_H Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Jag använder en Beachtekadapter till min XM2 mest för att kunna använda mikrofoner med xlr-fattning. Detta gör också att jag kan använda längre kablar. Modellen som jag har är DXA-4p och är passiv, dvs ingen preamp här. Ej heller ngn fantom-matning. Det finns andra modeller som har fantom-matning som tex DXA-6. Tidigare fanns även adaptrar med preamp men jag tror inte de saluförs längre. Dock tror jag problemet är som Rogge nämnde tidigare, att du kommer inte undan preamparna i kameran. På youtube finns en demo av Beachtek DXA-2s. ( ) Dock ingen gain men jord-lift som kanske kan lösa problem med visst brum. Vet inte dock om det löser dina problem, men du får i alla fall möjligheter att tappa signalen från tex en mixer till adaptern och även underlätta för snabbt ändra nivåer (rattar på adaptern), mono-stereo switch (för tex olika ljudkällor, eller använda monomikrofon på 2 kanaler). Batteridrivna mixrar är dyrt. Bland de bättre är modeller från tex Sound devices. Se om du kan få testa en adapter först för att se om det hjälper dig (kanske i kombination med en line signal ifrån en mixer). På så vis kan du låta gainen på kameran vara så låg som möjligt, så dessa preampar inte behöver jobba så hårt. Annars är alternativet att spela in ljudet separat på Zoom, Edirol eller liknande som nämnts tidigare. /Anders 0 Citera
Norbert Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 Hm ja, det får nog bli en Zoom H2 för separat ljudinspelning, men det vore ändå bra med någon förstärkare så att man kan använda linjeingången på Zoomen istället. Mickförstärkningen verkar inte vara något att hänga i granen. Jag får väl se om jag kan skrapa ihop pengar till en Shure ändå. Den verkar göra vad den ska. Något som förbryllar mig dock är varför min mikrofon behöver förstärkning när den nu drivs på batteri. 0 Citera
Anders_H Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Jag lyssnade på din mp3-fil. Hur nära kameran är micken? Gick kameran på batteri eller ström? Hur lång är din mikrofonkabel? Hade du ngn mobiltelefon, ljuskälla eller något annat som lätt stör en obalanserad mic-signal på nära avstånd. Det som slår mig mest är något som liknar mer antingen kamerasurr eller jordbrum. Visst jag hör bruset också men jag tycker du bör testa diverse kombinationer innan du köper en dyr preamp. Kanske någon av ljudexperterna på forumet kan analysera din inspelning med bättre precision? Jag ska se om jag senare idag eller i veckan kan lägga upp några exempel ifrån XM2:ans onboard mic och en Röde NTG-2 genom en beachtekadapter som sitter i en shockmount. För min del gjorde det mycket att komma en bit ifrån kameran med micken samt att den är av shotgun-typ. Anders 0 Citera
Anders_H Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Hej igen. Här är en ljudfil med både NTG-2 genom en beachtekadapter. Micken sitter på kameran fastmonterad med röde Shockmount SM3 (ca 15 cm upp från kamerahuset). Jag befinner mig på 1 meters avstånd i båda fallen med samma inspelningsvolym (som jag medvetet satte lite för lågt). Efteråt har jag endast gainat (normalize) upp klippen för att du tydligare skall höra skillnaden på både brus och kameraljud. Nu är detta i och för sig en orättvis jämförelse eftersom det är helt olika mickar, men jag tycker ändå det illustrerar lite om problematiken med mikrofon nära kameran och brusiga kamera preampar. Hade jag inte behövt dra upp inspelningen på kameran, dvs kopplat en mixersigal till Beachtekboxen hade läget förändrats betydligt. Tyvärr hade jag ingen mixer på plats här nu, men jag hoppas att klippet ger en hum om fördelarna med xlr-ingång. Givetvis kan du koppla mixern direkt till din mic-ingång på kameran men du är begränsad till en kortare kabel samt att du sliter och äventyrar din micingång på kameran mer (3,5 mm ingången) beroende på tyngden som kablar medför mm. AndersNTG-2 o Canon XM2.mp3 0 Citera
Norbert Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 Man tackar för testet. Jag brukade köra en sån setup förut när jag hade en kamera med XLR-ingångar. Då fick mikrofonen sitta i en hållare en bit ovanför kameran. Om jag inte missminner mig så var den kameran tystare än just HV20n vad gäller motorljud. Jag har bifogat en ny test där jag gjorde vad jag kunde för att få kameran ur räckhåll för micken. Jag har ingen lång mikrofonsladd, den är bara ca 6 decimenter om man drar ut den lite, så jag hade kameran bakom ryggen när jag pratade in i micken. Avståndet till munnen är detsamma som tidigare, ca 5 decimeter, och avståndet till kameran är nu ca 4 decimeter kanske. Om avståndet till kameran måste vara så långt för att slippa motorljudet så är det smått opraktiskt att ha en mikrofon i en hållare på kameran. Jag står för övrigt i den tystaste platsen i lägenheten, d v s bland ytterkläderna i hallen. Den här gången hade jag kläderna i ryggen för att eliminera lite rumsklang. Vad jag kan höra är dock bruset fortfarande där, så jag får fundera på saken och kanske satsa på separat ljudinspelning med bättre preamp. Det blir ju lite opraktiskt att kånka omkring på, och när man har inhandlat allt har man ju nästan spenderat pengar som man skulle kunna få en kamera med bättre ljuddel för.audio technica atr55 - hv20 test 2.mp3 0 Citera
Luzer Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Hm ja, det får nog bli en Zoom H2 för separat ljudinspelning, men det vore ändå bra med någon förstärkare så att man kan använda linjeingången på Zoomen istället. Mickförstärkningen verkar inte vara något att hänga i granen. Jag får väl se om jag kan skrapa ihop pengar till en Shure ändå. Den verkar göra vad den ska. Något som förbryllar mig dock är varför min mikrofon behöver förstärkning när den nu drivs på batteri. Batteriet förstärker ju inte signalen utan gör bara att miken av den typen lämnar signal överhuvudtaget. Sedan måste alla mikar förstärkas med en mikpreamp, en krets som förstärker den låga miksignalen till önskad nivå, och det är dessa kretsar som kan kosta allt från några hundralappar till flera tiotusentals kronor. 0 Citera
Norbert Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 Ah, tackar. Nu hajar jag. Trodde ett tag att det var nåt fel på min mick. 0 Citera
Christian van Caine Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Det är inget större fel på Zoomens inbyggda förstärkning vad jag märkt. Att lägga till en extern mickförstärkare mellan micken & fieldrecordern brukar generellt verkligen inte vara en god idé. Inte nog med att det är onödigt dyrt & onödig extra-mög att kånka på, det tillför dessutom brus & distorsion som inte är till det bättre precis. Okey, en läcker rördist kan vara pricken över i, men det är MYCKET bättre att lägga till sånt i efterhand, & rörutrustning kan jag inte tänka mig någonsin kommer bli portabelt (kräver en sjuhelvetes juice att driva rör). Jag har gjort en hel hög betalda lågbudget-jobb med en vanlig sketen Microtrack 2496 & bla Sennheiser MKH-416 & Röde NT-3. Så länge jag arbetar Over The Shoulder (gissa själv vad det kan tänkas betyda) så ser jag inget som helt nytta med extern förstärkning, & i Cart-Works (en rullbar låda med all inspelningselektronik) så använder jag dom ganska uteslutande till monitorering & låter oftast location-mixern köra all gain. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.