JRvideo Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 Har jag inte fel för mig så får man ut full-hd via hdmi och intensity-kort, samt mer färginformation? Såvitt jag förstått är det helt enkelt överföringen som begränsar upplösningen, firewire fixar inte full-hd helt enkelt? Jag har fått lita olika vibbar ang detta. Men när jag pratade med det mesta jag hört pekar på tvärt om. Firewire när jag kör ut HD till Premiere. Men är det fel så får någon gärna bekräfta. Sen är det väl som föregående sagt att hurvida en kamera för dessa pengar leverar verkligen full HD? Kanske kan disk, lite samma läge som alla 16:9 kameror som kom för oss ammatörer som igentligen bara var en kompad version. Jag ska byta dator snart, då kommer jag ha tillgång till bättre möjligheter att jobba med de rätta formaten. Igår importerade jag till premiere pro 2.0 Och bilden var som utlovat mycket bra. Körde även lite time remapp i AE och provade de olika lägena. Ett litet problem fick jag, man måste väl ha ett plugin till ppro för att kunna exportera filer i HD. Imoprtera i rätt storlek var inga problem men ut var lite värre. bilden blev 720 men inte när den landade i DVD spelare,(har inte full HD TV-.....ännu..) Rikigt härlig jungel detta med 10.000 nya saker att lära sig. Funderar även på det här med Cinema läget filmade igår med HDV 25p och cine. Undrar om det är så jag ska filma när jag filmar fiskar och sånt i indien? Någon som vet villka "lägen" som är bäst att jobba med då? Ska jag hoppa cine läget när jag filmar natur kanske? 35mm adapter = vidvinkel? Tack för all bra input jag får! 0 Citera
EvilElvis Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Ni diskuterar äpplen och päron. Full HD är 1080p, punkt. Det ni pratar om är mer eller mindre okomprimerad HD. HDV är ett format, och t.e.x. HV20 klarar av att i HDV spela in i Full HD, dvs 1080p. 0 Citera
StenR Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Ni diskuterar äpplen och päron. Full HD är 1080p, punkt. Det ni pratar om är mer eller mindre okomprimerad HD. HDV är ett format, och t.e.x. HV20 klarar av att i HDV spela in i Full HD, dvs 1080p. HV20 kan spela in HDV i 1080p25 ja, eller 1080i50. 0 Citera
JRvideo Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 HV20 kan spela in HDV i 1080p25 ja, eller 1080i50. Hej Sten Jag har ställt kameran och filmat i HDV 1080i 25p (cinema stilen) Men jag kan inte välja detta som projekt inställningar i ppro 2.0. Den närmaste jag hittar heter HDV 1080 25.....Men de är alla interlaced. Finns ett progressivt alternativ som heter 1080i 720p.. är det den jag ska ha? 0 Citera
JRvideo Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 Ni diskuterar äpplen och päron. Full HD är 1080p, punkt. Det ni pratar om är mer eller mindre okomprimerad HD. HDV är ett format, och t.e.x. HV20 klarar av att i HDV spela in i Full HD, dvs 1080p. Okej, så då skall jag alltså välja projekt inställninar som matchar det jag filmar i....Har du pp pro? Vet du villkeen preset jag kan använda....typ exempel. Tack på förhand 0 Citera
JRvideo Postad 21 februari 2008 Författare Postad 21 februari 2008 Läste lite mera manual och fick den riktiga manualen som fattades från säljaren. Jag väljer att filma i " 1080i 25p " villket om jag fattar allt rätt är Cannons egen lilla lösning på det riktigta "1080p HD" formatet. Detta redigerar jag sen i PPRO med intällningarna 720p...eh tror jag.... Mycket förvirrande för en noobie när det står att kameran filmar i både P och i. I ett visst läge. Jag tror jag hoppar den där Cinema grejen då jag inte är ute efter en bio look och i så fall kan efterskapa detta i AE. Viadare blev det lite extra utr beställt idag, ska se om det kan förbättra något.Vidvinkel, fisheye, vatten väska, och pol filter. har aldrig använt de 3 sistnämmda förut. Kul Kul...Tar gärna fler kommentarer eller inlägg i diskutionerna kring output format och redigerings vägar... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.