Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har filmat material med en Sony HDR FX7. Har tankat in via firewire och bearbetat materialet i Premiere V2.0 i upplösningen 1440 x 1080i mpg2

Personen som ska ljudlägga materialet ville ha en arbetskopia i Quicktime 720 x 576i. Därför renderade jag ut en kopia i Animated Quicktime 720 x 576. När jag sedan tittar på filen så interlacear det utav bara h-vete. Någon som vet varför det blir så, och hur jag ska lösa problemet?

• 3 veckor senare...
Postad

Jag har filmat en dokumentär med HDV och sen ska slutexport vara dvd till kund.

Jag redigerar i 1080i seq i Final Cut pro och har upper filed på seq som ju är helt rätt. När jag exp en Qt av seq så är det mycket interlacedflimmer man ser vid rörelser i datorn, men när jag tar in den i DVD Studio Pro och gör en DVD så blir DVDn bra, om jag däremot ställer om min seq till none vilket ju är progressivt och exp en qt så ser den grymt bra ut i datorn men när jag bränner dvd av den så är den sämre i dvd på TVn. Kan nån ge synpunketr på detta. Jag exportera genom compressor från min seq till dvd sd från hdvseq.

Postad

1080 linjer trycks ner till 576 aktiva linjer.

Skall materialet visas på en TV så är en Interlaced skanning anpassad.

De flesta mjukvaru-decoders för DVD till dator har inbyggda funktioner för de-interlacing av en videoström med interlaced flagga.

Att det "interlacar utav helvete" är ett faktum som också syns i mitt NLE program när nedskalning sker från 1080i till 576i.

Dock vid uppspelning av en utrenderad, nedsamplad fil så uppstår endast de sedvanliga interlace artefakterna.

Dvs det är endast i NLE interfacet som de kraftiga skanningsfälten uppstår för min del.

Det är även helt beroende på hur signalen bandats i kameran.

Vissa modeller har ju en faktisk progressiv upptagning av bildsekvenserna i HDV läge, så som Canon XL-H1 eller Sony Z1-E. MPEG-2 HDV standarden är dock alltid Upper Field First och flaggas därför alltid som det.

När jag användt mig utav de kameramodellerna med progressiv skanningsmetod, så har jag vid nedsampling utrenderat videoströmmen som Progressiv med goda resultat i både monitor för dator samt TV. Har gjort ett flertal signaltester gällande om skillnaden finns där med Progressiv eller Interlaced utrendering vid nedsamplat 1080i "progressivt" behandlat material. Och det finns där.

Postad
Jag har filmat en dokumentär med HDV och sen ska slutexport vara dvd till kund.

Jag redigerar i 1080i seq i Final Cut pro och har upper filed på seq som ju är helt rätt. När jag exp en Qt av seq så är det mycket interlacedflimmer man ser vid rörelser i datorn, men när jag tar in den i DVD Studio Pro och gör en DVD så blir DVDn bra, om jag däremot ställer om min seq till none vilket ju är progressivt och exp en qt så ser den grymt bra ut i datorn men när jag bränner dvd av den så är den sämre i dvd på TVn. Kan nån ge synpunketr på detta. Jag exportera genom compressor från min seq till dvd sd från hdvseq.

När en video uppfångas och skannas interlaced av sensorn i kameran till lagringsmediumet så skall strömmen behandlas på samma sätt hela vägen till slutpunkt. Det är en egentlig regel.

Det enda undantaget är om en videoströmmen genomgår en De-Interlacing process där de två fälten på totalt 50 delbilder sammanflätas till 25 hela (PAL).

DCT Tekniken och färgsamplingen bakom både PAL DV samt HDV baseras på ett visst sätt, vilket genererar artefakter om en progressiv signal implementeras på en interlaced källa.

Om detta sker så upplever man i många fall (Oftast DV) en suddigare bild och ibland att färgerna blöder.

HDV baseras på MPEG-2 och behandlar färgsignalen annorlunda jämtemot DV där Röd och Blå signal alternerar mellan linjerna. Röd och Blå signal sammansätts horizontellt i MPEG-2 standarden och tillåter en "Alternate" Interlaced signalbehandling där 4:2:0 läggs på varje fält och inte på bägge samtidigt. detta skall rent teoretiskt inte ge några artefakter vid implementering av Progressiv skanning på en Interlaced MPEG-2 källa men vissa upplever trots det en skillnad. Jag själv kan märka "ghosting" artefakter vid liknande signalbehandling där i grunden HDV 1080i signalen skannats progressivt och sedan utrenderats som interlaced.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...