Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar hur man kan få bilden att röra sig upspeedad samtidigt som den rör sig hackigt och skakigt. Testad att bara höja hastigheten på klippet i redigeringen efteråt men blir inte riktigt lika snyggt (inte ens nära)... Tror att det handlar om f/s men om nån har någon djupare kunskaper så dela gärna med er.

På senare tid har det blivit populärt med just den här sortens effekt då den används flitigt i "stressade" stunder i t.ex krigsfilmer, musikvideos och tv-serien lost.

Postad

Det bör finnas en effekt i ditt redigeringsprogram för detta. Du säger inte vilket program du använder, men kika runt lite så borde du hitta det. I AfterEffects borde man kunna göra det med time remapping och ett expression typ (för att få ner det till 5 fps): int(time * 5) / 5.0

Postad

jag förstår inte vad du ska göra. Ska klippet skaka? I så fall kan du använda Expressions, wiggle. Om du inte vet hur man gör det så fråga. :)

Mvh Jesper

Postad
Prova att göra om filmen till 10 fps och sen höja hastigheten till 250% (25 fps)

/KN

Har tyvärr inte möjlighet att göra det direkt i kameran... finns det andra sätt?

Det bör finnas en effekt i ditt redigeringsprogram för detta. Du säger inte vilket program du använder, men kika runt lite så borde du hitta det. I AfterEffects borde man kunna göra det med time remapping och ett expression typ (för att få ner det till 5 fps): int(time * 5) / 5.0

Jag har tillgång till after effects 6.5 men jag e inte så hajj på det använder det mest till att använda bullet look osv. vore tacksam om någon förklara hur man gör och vad time remapping och ett expression är?

jag förstår inte vad du ska göra. Ska klippet skaka? I så fall kan du använda Expressions, wiggle. Om du inte vet hur man gör det så fråga. :)

Mvh Jesper

det är svårt att förklara men om du såg effekten skulle du nog förstå. skaka är ju inga konstigheter att få till men det är i kombinationen med uphöjda och rykiga tempot som gör känslan. om du tittar på en krigsfilm från senare år så används det när kameran befinner sig på när håll, dvs inne i striden. (ridley scott använder det jättesnyggt i gladiator och kingdom of heaven. i lost används det i nästan varje avsnitt.

Postad
På senare tid har det blivit populärt med just den här sortens effekt då den används flitigt i "stressade" stunder i t.ex krigsfilmer, musikvideos och tv-serien lost.
Baserat på det här skulle jag gissa på en kortare slutartid vid inspelning. Det ser ryckigare ut för att bilderna får mindre rörelseoskärpa än vanligt. Det tror jag är svårt att uppnå på efterhand.
Postad
Jag har tillgång till after effects 6.5 men jag e inte så hajj på det använder det mest till att använda bullet look osv. vore tacksam om någon förklara hur man gör och vad time remapping och ett expression är?

Jag trodde att du ville sänka frameraten, så att bilden skulle bli hackig i "tidsdimensionen" istället för på "bredden och höjden" om du förstår vad jag menar. När jag läser resten av det du skrivit nu så verkar det som om det inte var det du vill göra, så glöm det jag sa. För att bara speeda upp filmen behöver du ju bara öka hastigheten. Hackighet i sidled kan du göra med wiggle som sagt.

Postad

Om du vill prova det jag skrev så exportera ett klipp i 10 fps fast normal hastighet. Lägg tillbaka det i timeline och öka hastigheten, Fast det kanske inte var den effekten du var ute efter...

/KN

Postad
Om du vill prova det jag skrev så exportera ett klipp i 10 fps fast normal hastighet. Lägg tillbaka det i timeline och öka hastigheten, Fast det kanske inte var den effekten du var ute efter...

/KN

Det borde ge samma effekt som mitt time remapping-förslag, men jag tror inte det var den effekten han ville ha.

Postad

Jag tänkte handvevad film i lågt fps från 1900-talets början. Skakig och hackig.

Fattar fortfarande inte riktigt vad det är för effekt han vill åt... :l

/KN

Postad
Jag undrar hur man kan få bilden att röra sig upspeedad samtidigt som den rör sig hackigt och skakigt. Testad att bara höja hastigheten på klippet i redigeringen efteråt men blir inte riktigt lika snyggt (inte ens nära)... Tror att det handlar om f/s men om nån har någon djupare kunskaper så dela gärna med er.

Du menar Motion Blur ?

Postad
om du kör slutartiden på över 1/50 i kameran, om det nu går att ställa in, så borde du få vad du är ute efter. då kan du även se direkt vilken inställning du vill ha:D
Det var det jag försökte säga tidigare. Det är som sagt bara att prova och se om det ger rätt effekt. På beskrivningen låter det som det är det nox menar.
  • 1 år senare...
Postad

varit lite inaktiv men kom och tänka på den här tråden nu när jag idag upptäckte hur jag fick till effekten. det var mkt riktigt shutterspeed som det hängde på. ställde slutaren på 1/1000 och fick den önskade effekten. synd att jag inte kollade upp den här tråden lite tidigare :/. ett plus blev även att jag upptäckte den motsatta effekten som exempelvis användes i pj's king kong. tack för hjälpen ändå!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...