Gå till innehåll

Mikrofonsystem?


GodeDoktorn

Recommended Posts

Jag har en enkel kamera som inte har uttag för extern mikrofon, och de inbygda mikrofonerna är givetvis ingenting att hänga i granen. Har tänkt på om det skulle gå att skaffa ett externt mikrofonsystem, spela in bild och ljud simultant och sedan sätta ihop spåren under redigeringen. Dock är jag en total amatör och har ingen aning om vart jag ska vända mig, vad jag ska köpa, hur jag ska göra eller vad som är bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska köra utan min ingång så måste di antingen köpa något man kan plugga in miken i vilket är dyra grejer. Eller så tar du med en labtop och kopplar in micken i den. MEn mitt tips för att slippa stå där med klappor för att synka ljudet så är det att köpa ne kamera med mick ingång. Finns faktikst billiga kameror med mick in. Mycket värt pengarna :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade ett liknande dilemma och köpte en Zoom H2 för 1995 på Musikbörsen. Min Sanyo-kamera har förvisso uttag för extern mic men den spelar ändå in erbarmeligt dåligt ljud!

 

När jag filmar gör jag så här:

Startat Zoomen först och sen kameran och sen slår jag ihop dom lite lätt för att få en synkposition. Eftersom kameran även spelar in ljudet i synk så blir det lätt att hitta sedan. När jag filmat klart så stänger jag först kameran och sen Zoomen.

 

Zoom H2 har förutom att den går ner i bröstfickan några intressanta egenskaper. Den har 4 mickar och kan spela in i 4 kanaler simultant i 2 stereo-wavfiler. Och så lägger den in starttiden i wavfilen som underlättar när man ska klippa ihop det hela.

 

Med ett 4 GB SDRAM-kort spelar den in nästan 3 h i 4 kanaler 16 bit 48 kHz WAV. Den kan också spela in i 24-bit men det är knappast meningsfullt eftersom dess egenbrus kommer in någonstans runt -96 dB. Ljudkvaliteten är alldeles utmärkt och du behöver göra A-B-tester med betydligt dyrare utrustning om du ska märka någon svaghet i inspelningen.

 

När jag sen ska klippa ihop det hela så byter jag först video container från MP4 med AAC-ljud till AVI med WAV (utan omkodning av videoströmmen f ö) och exporterar ut kameraljudet till WAV. Sen in i CoolEdit och klipper till WAV-filerna från Zoomen så dom stämmer exakt med kameraljudet. Jag använder mest Avisynth och Virtualdub så jag bara länkar in Zoomljudet i filmen sen. Orkar inte tjaffsa med långsamma buggiga "grafiska filmediteringsprogram" utan scriptar allt i Avisynth.

 

Ett annat sätt är att placera Zoomen på ett stativ och låta den gå hela tiden om man t ex filmar uppträdanden eller musik. Sen får man leta upp var man ska klippa utifrån kameraljudet men det brukar inte vara något problem. Däremot går klockan i Zoomen lite för fort och det gör att om ditt filmklipp är längre än c:a halvtimma så tappar du läppsynk.

 

Har några exempel på film med Zoom-ljud på Stage6:

 

http://www.stage6.com/user/kennethmn/video/2022785/

Här är Zoomen först handhållen (syns i en spegel på filmen) och sen sitter den på stativ.

 

http://www.stage6.com/user/kennethmn/video/1681392/

Här först kameraljud med externa konsthuvudmickar (OKM) som ändå låter mycket illa utan att vara överstyrt. Sen föregångaren Zoom H4 på stativ. H4:är dyrare och lämpar sig mindre bra för vanliga inspelningar. Har dessutom bara 2 mickar.

 

http://www.stage6.com/user/kennethmn/video/2146790/

Här labbade jag med alla 4 kanalerna och mixade om till 5.1 Surround ( a la Dolby Digital). Det ligger alltså först ett vanligt mp3 stereoljudspår men även ett AC3-kodat ljudspår på filmen. Tyvärr blir det lätt "handhavandeljud" när man håller i Zoomen vilket blev extra påtagligt när jag roade mig med att spela in "tystnad i skog", men, men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en enkel kamera som inte har uttag för extern mikrofon, och de inbygda mikrofonerna är givetvis ingenting att hänga i granen. Har tänkt på om det skulle gå att skaffa ett externt mikrofonsystem, spela in bild och ljud simultant och sedan sätta ihop spåren under redigeringen. Dock är jag en total amatör och har ingen aning om vart jag ska vända mig, vad jag ska köpa, hur jag ska göra eller vad som är bäst.

Eller så gör du som jag har gjort. Du bygger antingen en boom pool av en painter pool och säter en mikrofon hållare längst ut och sedan sättet på en kondensator mikrofon i den och därefter går sladden till en MP3 spelare eller något annat som du kan spela in externt. Eller så köper du en mygga för 119kr på teknikmagasinet och gör samma sak som jag sa innan och spelar in på MP3 eller minidisc externt. För att synca ljudet behöver u en filmklappa, eller så klappar du bara med händerna. Ursäkta att jag skriver slarvigt men jag har bråttom men om det är något så fråga bara :)

Greetings Oscar!

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak är det väl att filma musikuppträdanden och använda zoomens interna mikar, men till spelfilm så rekomenderar jag att bara använda den som bandare och koppla en extern mik till. Zoom H2 har fått mycket bra kritik men nackdelen är att den inte har balanserade ingångar vilken H4an har. Sen stämmer det inte riktigt att H2an har 4 mikar, utan snarare 3 mikar fast 4 kapslar :) + nån egen matriskodning så du kan göra om det direkt till 5.1 om man vill.

 

Och själva synkningen av bild och ljud kommer du inte ifrån så länge du väljer att spela in utan TC på olika medium av ljud och bild. Att synka upp ett klipp på en musikinspelning är ju kakbit, men räkna med att det tar lite längre med 100 tagningar för en kortfilm :) Jag vet inte hur bra Avisynth och Virtualdub funkar i "inlogg och synk" sammanhang, men jag tror ju att jag skulle föredra "buggiga grafiska filmediteringsprogram" för att logga in och synka några hundra klipp, fast det är ju kanske bara jag :)

 

Jag har själv en Zoom H4a men använder den i princip bara till att kunna ha med mig överallt och ta upp små effektljud och atmosfärer etc. Sedan är väl planen att ha den som en backup på kort/novellfilminspelningar där man lägger ljudet på kameran och inte har möjlighet att lyssna efter kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak är det väl att filma musikuppträdanden och använda zoomens interna mikar, men till spelfilm så rekomenderar jag att bara använda den som bandare och koppla en extern mik till. Zoom H2 har fått mycket bra kritik men nackdelen är att den inte har balanserade ingångar vilken H4an har. Sen stämmer det inte riktigt att H2an har 4 mikar, utan snarare 3 mikar fast 4 kapslar :) + nån egen matriskodning så du kan göra om det direkt till 5.1 om man vill..

 

Nej, det är 4 separerade kanaler. Från början var det tänkt som du beskriver men det fungerade tydligen inte så bra. Främre kapslarna med 90 och bakre med 120 graders vinkling. Vill man ha 5.1 får man vackert göra det själv eftersom den sparar i två stereo-WAV-filer.

 

Och själva synkningen av bild och ljud kommer du inte ifrån så länge du väljer att spela in utan TC på olika medium av ljud och bild. Att synka upp ett klipp på en musikinspelning är ju kakbit, men räkna med att det tar lite längre med 100 tagningar för en kortfilm :) Jag vet inte hur bra Avisynth och Virtualdub funkar i "inlogg och synk" sammanhang, men jag tror ju att jag skulle föredra "buggiga grafiska filmediteringsprogram" för att logga in och synka några hundra klipp, fast det är ju kanske bara jag :)

 

Har man ingen tidskod så blir det klart jobbigare oavsett. Jag har helt enkelt först bestämt vilka tagningar som ska vara med, plockat ut filmljudet till WAV och sen kapat ner dom två WAV-filerna från Zoomen, mixat om till 6 kanaler i 3 WAV-filer och sen lagt upp alla tagningarna klipp för klipp i början på skriptet. Sen är det bara att kapa och flytta och blanda och ha sig utan synkproblem. Runt 30 tagningar i ett skript som mest men då börjar det ta lite tid att hämta in alla 120 filerna... Ut kommer det färdiga resultatet som "bildrutor" med 6 ljudkanaler färdiga att kodas till lämpligt format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för genomgående svar. Det verkar dock, som redan har nämnts, att ett mikrofonsystem i allmänhet är rätt dyrt. Min budget är väldigt begränsad då jag är studerande och utan helgjobb, dvs med en "lön" på 1050:- / månad.

 

Jag är inte ute efter superhögkvalitativt ljud á la Hollywood, utan bara ett ljud som är bättre än det burkiga skrän som spelas in av de inbygda mikrofonerna i min kamera. Finns det måhända något budgetalternativ? Något ihopplock? Exempelvis en diktafon kombinerat med en extern mikrofon, eller dylikt.

 

Eller måste jag spara i en evighet innan jag kan fixa ett ordentligt (dugligt) system?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är 4 separerade kanaler. Från början var det tänkt som du beskriver men det fungerade tydligen inte så bra. Främre kapslarna med 90 och bakre med 120 graders vinkling. Vill man ha 5.1 får man vackert göra det själv eftersom den sparar i två stereo-WAV-filer.

 

Ah, fel av mig, jag var inte så vidare uppdaterad på den nya varianten tydligen eh :)

 

Är det inte lättare att göra 5.1 kodningen efter att du klippt klart? Krävs väl kanske endel jox med de separerade kanalerna innan menar jag?

 

GodeDoktorn -> Diktafoner har pratats om tidigare och de passar inte alls för ändamålet då de är väldigt begränsade i frekvensområde oftast. De är gjorda för att spela in tal och enkla noteringar, inte för film. Och behövs både en separat bandare + nån mik så velar det snabbt iväg i pris. Vänta och spara är mitt tips :/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

har letat som en tok på goggle nu men det billigaste jag hittar som verkar intressant är en OLYMPUS VN-2100 är det någon som har efarenheter av den..

 

Jag har ingen mic ingång på min kamera en Panasonic nvgs320.

Har tänkt använda diktafonen när jag intervjuar personer och jag vill filma på avstånd.

kommer förmodligen behöva använda mig av en extern mic/fluga..

 

är det värt pengarna OBS! jag vill ha billigast möjliga men ändå bättre ljud kvalitet än vad min kamera skulle ge..

 

 

http://www.netonnet.se/?sid=1002875&gclid=CPn%2D0aG%5F1pECFQxTQgodjS

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...